Mirosław Baka
Od 1988 roku aktor Teatru Wybrzeże.
„Wciąż to samo żarliwe, a jednocześnie zgaszone spojrzenie, mocno zapamiętane ze wstrząsającej roli w KRÓTKIM FILMIE O ZABIJANIU Krzysztofa Kieślowskiego. Od tamtej pory minęło ponad trzydzieści lat, aktor jest niekwestionowaną gwiazdą, ale zżyma się okrutnie, gdy ktokolwiek tak go potraktuje. Grał w filmach Wajdy, Pasikowskiego, Krzystka, w najpopularniejszych polskich serialach, ale za swój prawdziwy artystyczny dom uważa Teatr Wybrzeże. Niegdyś na próbach HAMLETA mdlał z wyczerpania, szykując tytułową rolę, ale później w spektaklu Krzysztofa Nazara stworzył kreację nie do zapomnienia. Był też Ryszardem III u tego samego twórcy, Tytusem Andronikusem w przedstawieniu Moniki Pęcikiewicz. Na scenach Wybrzeża zagrał dziesiątki bohaterów. Do legendy przeszły jego duety z Dorotą Kolak. Dwa z nich – w komediach SEKS DLA OPORNYCH i RAJ DLA OPORNYCH przez wiele lat utrzymywały się w repertuarze. Ze znakomitą partnerką zagrał też we wstrząsającym KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Albee’ego w inscenizacji Grzegorza Wiśniewskiego – oboje dali podlaną okrutnym humorem wiwisekcję małżeńskiej pary między miłością i nienawiścią, na miarę największych poprzedników w tych rolach. Chętnie pracuje z młodymi inscenizatorami. Ostatnio wyjątkowe porozumienie znalazł z Radkiem Stępniem, grając u niego Lomana w ŚMIERCI KOMIWOJAŻERA Millera oraz Fausta w arcydramacie Goethego. Tajemnica aktora? Przeświadczenie, że więcej powiedzieć można milczeniem niż krzykiem.”
Jacek Wakar, album TWARZE WYBRZEŻA