Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

 
 
 

NEWSLETTER


Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Ziaja
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontakt
O teatrzePolityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Trojanki

Autor:Eurypides
Reżyseria:Jan Klata
Premiera:08 września 2018 - Duża Scena
Czas trwania:2 godziny (jedna przerwa)
Sezon:2021/2022
Plakat do spektaklu Trojanki

Jorgos Seferis 
EURYPIDES, ATEŃCZYK 

Zestarzał się między pożarem Troi 
i kamieniołomami Sycylii.

Lubił jaskinie na wybrzeżu, obrazy malowane przez morze.
Widział żyły ludzkie 
jako sieć, w którą bogowie chwytają nas jak dzikie zwierzęta: 
usiłował ją przedziurawić. 
Cierpki był, niewielu miał przyjaciół. 
Kiedy nadeszła pora, rozszarpały go psy. 

przełożył Zygmunt Kubiak 

Do naszych czasów nie zachowały się żadne wzmianki, by Eurypides angażował się w jakąkolwiek działalność publiczną na rzecz swojego miasta. Nie wiemy również, by przyjaźnił się z wpływowymi politykami. Możliwe, że właśnie dlatego najczęściej przegrywał w konkursach tragediowych, które każdego roku odbywały się w Atenach ku czci Dionizosa… 

Eurypidesa, który pozostawał na uboczu życia swojej społeczności cechował jednak ostry zmysł publicysty. Ten enfant terrible ówczesnej dramaturgii miał odwagę, by przemawiać własnym, często odosobnionym głosem. Doświetlał znane mity z nowej, nieoczywistej strony. Wykorzystywał je do stawiania trudnych, często bardzo niewygodnych pytań i nie podpowiadał łatwych, konsolidacyjnych odpowiedzi. W odróżnieniu od współczesnych mu artystów – przełamywał dotychczasowe konwencje tragediopisarskie i w sposób zupełnie nowy przedstawiał postaci kobiecie, które często stawały się protagonistkami jego utworów. Niejednokrotnie w sposób znaczący przewyższały inteligencją swoich scenicznych partnerów - jeżeli pamiętamy, że o wyniku konkursu tragediowego decydowali mężczyźni, tym bardziej nie powinny nas dziwić kolejne klęski Eurypidesa. 

Nie dostarczał obywatelom swojego miasta łatwej i przyjemnej rozrywki. W TROJANKACH pokazał to, czego nie opowiedział nam Homer w ILIADZIE. Jak wyglądał poranek po zdobyciu Troi. Jak kobiety, do tej pory przedstawicielki królewskiego rodu, zostały zepchnięte na samo dno ludzkiej egzystencji. Jak wygląda ich relacja ze zwycięzcami, przedstawicielami wysokiej kultury helleńskiej, którzy mordując niewinnych i bezbronnych przekraczają granice barbarzyństwa. Pracując nad tym spektaklem twórcy starali się przyjrzeć procesowi dojrzewania do zemsty - ofiar na oprawcach. Pisząc TROJANKI w kontekście trwającej wojny peloponeskiej Eurypides otwarcie krytykował imperialne ambicje Ateńczyków. Starał się im uświadomić, że w żadnym konflikcie zbrojnym nie ma zwycięzców ani zwyciężonych. Grecy z eposu Homera podobnie, jak współcześni Eurypidesowi Ateńczycy, uwierzyli, że są niepokonani i to sprawdziło na nich zgubę. 

W spektaklu pojawiają się bardzo głośne efekty dźwiękowe. 
 


 

Najlepszy spektakl 25. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. 

Nagroda 12. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia dla Mirka Kaczmarka za scenografię TROJANEK. 

Jeden z najlepszych spektakli sezonu 2018/2019 wg ankiety miesięcznika Teatr. 

Nagroda Teatralna Miasta Gdańska, Nagroda Splendor Gedanensis i Pomorska Nagroda Artystyczna dla Doroty Kolak za rolę Hekabe w TROJANKACH. 

Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Mirka Kaczmarka za scenografię i kostiumy do TROJANEK. 

Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Krzysztofa Matuszewskiego za rolę Polymestora w TROJANKACH. 

Nagroda Specjalna Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dedykowana pamięci prof. Jana Ciechowicza dla Magdaleny Gorzelańczyk za rolę Polykseny w TROJANKACH.


 

Obsada

Piotr Biedroń

Piotr Biedroń

Zjawa Polydora
Katarzyna Borkowska

Katarzyna Borkowska

Helena
Magdalena Boć

Magdalena Boć

Akanta
Małgorzata Brajner

Małgorzata Brajner

Sophia
Katarzyna Dałek

Katarzyna Dałek

Andromacha
Magdalena Gorzelańczyk

Magdalena Gorzelańczyk

Polyksena
Grzegorz Gzyl

Grzegorz Gzyl

Menelaos
Sylwia Góra

Sylwia Góra

Atena, Apolonia
Michał Jaros

Michał Jaros

Neoptholemos
Dorota Kolak

Dorota Kolak

Hekabe
Karolina Kowalska

Karolina Kowalska

Enyo
Jacek Labijak

Jacek Labijak

Posejdon, Theoklymenos
Krzysztof Matuszewski

Krzysztof Matuszewski

Polymestor
Robert Ninkiewicz

Robert Ninkiewicz

Agamemnon
Cezary Rybiński

Cezary Rybiński

Talthybios
Agata Woźnicka

Agata Woźnicka

Kasandra
W roli Odyseusza:Michał Kowalski
W roli Astyanaksa:Antoni Łaciński / Marcel Pawłowski
W roli Kasandry:Małgorzata Gorol
Przekład:Jerzy Łanowski
Współpraca dramaturgiczna:Olga Śmiechowicz
Scenografia i kostiumy:Mirek Kaczmarek
Muzyka:Michał Nihil Kuźniak
Ruch sceniczny:Maćko Prusak
Asystent reżysera:Marcin Starosta
Inspicjent:Jerzy Kosiła
Sufler:Katarzyna Wołodźko
Projekt plakatu:Mirek Kaczmarek
Zdjęcia:Michał Szlaga

Galeria

Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Kobiety w czarnych sukniach. Scena grupowa.
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata
Trojanki
Trojanki reż. Jan Klata