Najbardziej utytułowana powieść francuskiego pisarza, laureata nagrody Goncourtów, to melancholijna, choć zarazem niepozbawiona ironii opowieść o współczesnej sztuce. Namysł nad kondycją współczesnego świata Houellebecq prowadzi tym razem nie z perspektywy burdelu z Tajlandii, a galerii sztuki w Paryżu. Ale logika tej zmiany nie jest chyba przypadkowa… Główny bohater, Jed Martin nie radzi sobie w życiu zbyt dobrze - nie potrafi nawiązywać relacji z ludźmi, z trudem podtrzymuje więzi rodzinne. Jako artysta, odnosi jednak spektakularny sukces robiąc zdjęcia map Michelin. W przygotowaniu następnej wystawy pomaga mu sam Michel Houellebecq - pisze tekst do katalogu. Wkrótce potem Houellebecq zostaje bestialsko zamordowany. Melancholijny dramat o artyście w czasach późnego kapitalizmu przeradza się w rasowy kryminał. Kto zabił? Dlaczego? I co z tym wszystkim ma wspólnego sztuka współczesna?
Zaczepiona w tradycji nowofalowego kina francuskiego, dialogująca z Godardem, ale także z klasycznym czarnym kryminałem MAPA…, to opowieść pełna refleksji nad śmiercią i przemijaniem, namysłu nad rolą artysty i sztuki w dzisiejszych czasach, tęsknoty za spełnieniem się w pełniejszej, prawdziwszej relacji z drugim człowiekiem.
Jan Czapliński o spektaklu: „Houellebecq otwiera swoją książkę znamienną sceną: oto główny bohater, Jed Martin, próbuje namalować portrety dwóch najbogatszych artystów współczesnego świata, Jeffa Koonsa i Damiena Hirsta. Nie udaje mu się - ma problem z dokończeniem twarzy Koonsa. Zły na siebie, niszczy malowany od tygodni obraz. Ale powołane w ten sposób złe duchy współczesnej sztuki będą mu towarzyszyć już do końca. Dlaczego złe? Bo rewersem i funkcją sztuki jest w tej opowieści zawsze pieniądz. Realizacja tęsknoty za sztuką, która pozwala przeżyć coś naprawdę, w oderwaniu od galerii i rosnących cen dzieł, będzie zatem wiązała się z doświadczeniami ostatecznymi - przemijaniem, śmiercią, a nawet morderstwem. I te wątki, filtrowane i katalizowane przez sztukę, są dla nas najważniejszym wątkiem w powieści Houellebecqa. Śledzimy w spektaklu opowiadaną przez pisarza artystyczną drogę głównego bohatera, Jeda Martina, a jednocześnie próbujemy zastanowić się nad tym, jak jego artystyczne wybory mogą rezonować w bieżącej sytuacji teatralnej i co sztuka Jeda może nam powiedzieć o nas samych - widzach i twórcach spektaklu. Houellebecq świetnie się do takich rozważań nadaje - jest bowiem jednocześnie ironiczny i przenikliwy, potrafi nas ośmieszyć, a za moment uwznioślić. Zderzyć mapę z terytorium. Bo oto, jak stwierdza za pośrednictwem swojego głównego bohatera Houellebecq, mapa jest ciekawsza od terytorium. Traktuje to najzupełniej dosłownie, ale postawione w tytule rozróżnienie urasta do rangi symbolu obejmującego całą powieść. Chcemy zobaczyć, gdzie można dojść, idąc za tym rozróżnieniem. Jest mapa i jest terytorium. Jest świat i są jego przedstawienia, opowieści o nim. Są dorośli i są dzieci. Jest reprezentacja i to, co reprezentowane. Ale są też miejsca pomiędzy - i wszyscy się w nich, trochę okrakiem, znajdujemy. To w nich wykluwa się opowieść o nas - pomiędzy wyobrażeniem na temat samego siebie, tęsknotą za lepszą wersją siebie, a życiową praktyką. I może taki jest sens podróży przez świat Houellebecqa - próbując wybrać między mapą i terytorium, lądujemy gdzieś pomiędzy. Houellebecq kończy swoją powieść klasycznym wątkiem kryminalnym - jest makabryczne morderstwo, są zwłoki, jest dochodzenie. Kryminał splata wszystkie powyższe wątki i tematy - w śmierci autora spotykają się drogi naszych bohaterów, ale i wszystkie pytania, które do tej pory sobie stawiali. Chcemy pobawić się konwencją kryminału i poszukać odpowiedzi na pytanie: kto zabił Michela Houellebecqa. Ale też zastanowić się nad ontologicznym wymiarem serwowanego przez Houellebecqa kryminału. W imię czego autor musi poświęcić w powieści sam siebie? Dlaczego zabójstwo Houellebecqa musiało być tak przerażające? Czy to świat wytwarza zbrodnię, czy zbrodnia wytwarza świat? Czy w odpowiednich warunkach jesteśmy gotowi uznać morderstwo za dzieło sztuki? I jeśli tak, to czy dzięki temu sztuka jest jeszcze tą ostoją, która pozwala nam przeżyć coś naprawdę?”
Spektakl zalecany dla widzów od 16 roku życia.
W spektaklu zacytowano fragmenty MAPY I TERYTORIUM w przekładzie Beaty Geppert, W.A.B, Warszawa 2011
Nagrania głosowe w spektaklu wykonano dzięki uprzejmości TERCJA STUDIO.
Autorem plakatu do spektaklu jest Katarzyna Borkowska.
- Premiera: - Duża Scena
- Czas trwania: 3 godziny 10 minut (dwie przerwy)
- Reżyseria: Ewelina Marciniak
- Przekład, adaptacja i dramaturgia: Jan Czapliński
- Scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Katarzyna Borkowska
- Asystentka scenografa: Paula Grocholska
- Muzyka na żywo: Justyna Święs, Wojciech Urbański
- Pedagog teatru: Sebastian Świąder
- Video: Filip Załuska
- Asystent reżysera: Michał Jaros
- Inspicjent-sufler: Agnieszka Szczepaniak
Obsada
-
Marylin, Przedmiot
Magdalena Boć
-
Olga Szeremojowa
Katarzyna Dałek
-
Jed Martin
Piotr Biedroń
-
Michel Houellebecq
Michał Jaros
-
Franz Teller
Jacek Labijak
-
Jean-Pierre Martin
Krzysztof Matuszewski
-
Jed Martin, Jasselin
Marek Tynda
-
Jeff Koons
Mateusz Radoch
-
Damien Hirst
Piotr Zamudio-Zeidler
-
Alter ego Jeda
Piotr Burdzel
-
Alter ego Ojca
Patryk Makowski
-
Alter ego Olgi
Victoria Makowska
-
Helene
Justyna Święs
Aktualności
BILET ZA GROSZE
Szanowni Państwo, drodzy widzowie, już jutro teatry publiczne w Polsce wezmą udział w organizowanej po raz czwarty akcji BILET ZA GROSZE. Teatr Wybrzeże włączył się do akcji i bilet na spektakl MAPA I TERYTORIUM prezentowany w piątek, 18 maja o godzinie 19.30 na Dużej Scenie będzie kosztował jedynie 300 groszy!...Więcejo "BILET ZA GROSZE"Majówka w Teatrze Wybrzeże
Serdecznie zapraszamy na majówkę w Teatrze Wybrzeże, która potrwa od piątku, 28 kwietnia do niedzieli, 7 maja. W jej ramach zaprezentujemy Państwu 6 znakomitych tytułów – SEANS, PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA, MAPĘ I TERYTORIUM, BABĘ CHANEL, spektakl FAHRENHEIT 451, INTYMNE LĘKI oraz 31. LEKCJĘ NIEGRZECZNOŚCI.Więcejo "Majówka w Teatrze Wybrzeże"MAPA I TERYTORIUM - po premierze
W miniony piątek na Dużej Scenie odbyła się premiera MAPY I TERYTORIUM Michela Houellebecqa w reżyserii Eweliny Marciniak. Miło nam poinformować, że przedstawienie spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem publiczności i części krytyki teatralnej.Więcejo "MAPA I TERYTORIUM - po premierze"MAPA I TERYTORIUM - premiera!
Dzisiaj o godzinie 19.00 na Dużej Scenie odbędzie się premiera MAPY I TERYTORIUM Michela Houellebecqa w reżyserii Eweliny Marciniak.Więcejo "MAPA I TERYTORIUM - premiera!"MAPA I TERYTORIUM w Teatrze Wybrzeże
W Teatrze Wybrzeże trwają próby do MAPY I TERYTORIUM Michela Houellebecqa w reżyserii Eweliny Marciniak. Planowana premiera: 14 października na Dużej Scenie.Więcejo "MAPA I TERYTORIUM w Teatrze Wybrzeże"