Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

 
 
 

NEWSLETTER


ORGANIZATORZY
Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
MECENAS TEATRU
Logo - Ziaja
PATRONAT MEDIALNY
Logo - RMF CLASSIC
Logo - trojmiasto.pl
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontakt
O teatrzePolityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Dziewczyna, która podeptała chleb

Reżyseria:Mariusz Grzegorzek
Premiera:19 stycznia 2024 roku
Sezon:2023/2024
Czas trwania:2 godziny 10 minut (bez przerw)
Plakat do spektaklu Dziewczyna, która podeptała chleb

„Starotestamentowe Las Vegas”, tak o swoim spektaklu mówi jego twórca, Mariusz Grzegorzek, który na przykładzie pewnej wspólnoty chce przyjrzeć się społeczno-obyczajowej rewolucji. Inspirując się wieloma kulturowymi odniesieniami, ten nieco prowokacyjny moralitet, opowiada o zderzeniu starego porządku wartości z nowym światem pozornie nieograniczonych możliwości. Zabawa trwa w najlepsze, ale wiele wskazuje na to, że jej uczestnicy zapomnieli o wcale niemałych potrzebach człowieka, a szczególnie tych o bardziej duchowej proweniencji. Biblijna triada: wiara, nadzieja i miłość wyglądają tu, jak zagubione siostry na karnawałowym balu pełnym ekscentrycznych przebierańców. Pytanie kiedy, z kim, i jak skończy się zabawa w Las Vegas…  

W spektaklu używane są światła stroboskopowe.

W spektaklu pojawiają się bardzo głośne efekty dźwiękowe. 

Na scenie w trakcie spektaklu palone są papierosy.
 



W spektaklu wykorzystano:

baśń Dziewczynka, która podeptała chleb Hansa Christiana Andersena w tłumaczeniu Stefanii Beylin
Przypowieść o psie Panajezusowym Burku Władysława Reymonta
pieśń Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł

oraz w charakterze inspiracji:

film Andrieja Tarkowskiego Zwierciadło
film Justina Kurtzela Nitram
film Aleksieja Fiedorczenki Niebiańskie żony łąkowych Maryjczyków
kanał youtube'owy Special Books for Special Kids
kanał youtube'owy Soft White Underbelly 
 



MKIDN 01_znak_podstawowy_kolor_biale_tlo.pngit_20lat___mini.jpglogo-okwpsw kopia.jpg

Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

THE GIRL WHO TROD ON THE LOAF

 “Old Testament Las Vegas” is how its creator, Mariusz Grzegorzek, describes the play. He aims to examine the social and cultural revolution through the lens of a specific community. Drawing inspiration from numerous cultural references, this slightly provocative morality play delves into the clash between old-fashioned values and seemingly boundless opportunities of the new world. The fun is in full swing, but it’s becoming clear that its participants have forgotten about the rather significant human needs, especially those of a more spiritual nature. The Biblical triad – faith, hope, and love – resembles lost sisters at a carnival masquerade ball full of eccentric guests. The question remains: when, with whom, and how will the Las Vegas revelry end…

Duration: 2 hours and 10 minutes



Rozmowa z Mariuszem Grzegorzkiem, reżyserem spektaklu.

 



KULISY SPEKTAKLU
 

Obsada

Małgorzata Brajner

Małgorzata Brajner

Jerzy Gorzko

Jerzy Gorzko

Michał Jaros

Michał Jaros

Karolina Kowalska

Karolina Kowalska

Marcin Miodek

Marcin Miodek

Janek Napieralski

Janek Napieralski

Małgorzata Oracz

Małgorzata Oracz

Marek Tynda

Marek Tynda

Piotr Witkowski

Piotr Witkowski

Scenariusz, scenografia, światło, projekcje:Mariusz Grzegorzek
Kostiumy:Grzegorz Gonsior
Opracowanie muzyczne:Leszek Kołodziejski
Przygotowanie wokalne utworu finałowego:Joanna Sołowiej
Układ choreograficzny sceny Hollywood:Mateusz Rzeźniczak
Muzyka na żywo:Leszek Kołodziejski
Inspicjentka- suflerka:Weronika Mathes
Asystent reżysera:Janek Napieralski
Projekt plakatu:Jacek Staniszewski
Zdjęcia:Natalia Kabanow

Galeria

W centrum trzy kobiety, klęczą z uniesionymi rękami. Mają długie, białe szaty. Przed nimi duża, metalowa misa. Na nie rzucona projekcja z czarnymi liniami, układa się w wieloramienną gwiazdę. W tle projekcja na ścianie i trzy rozmazane postacie.
DZIEWCZYNA, KTÓRA PODEPTAŁA CHLEB reż. Mariusz Grzegorzek, fot. Natalia Kabanow
Młoda dziewczyna robi makijaż. Przed nią telefon i świecąca obręcz oświetlająca jej twarz. Ma na sobie zieloną kamizelkę. W tle kolorowa projekcja.
W centrum młody, umięśniony mężczyzna, w jednej ręce trzyma mikrofon, blisko przy ustach, usta otwarte. Ma czarną koszulkę, która odsłania ramiona i klatkę piersiową. Druga ręka na piersi. Na niego i ścianę w tle rzucona wielokolorowa projekcja.
Starszy mężczyzna stoi na drabinie. Jest nagi, ma tylko białą przepaskę na biodrach. Stoi przodem do nas, opiera się io część drabiny. Na niego rzucona czarno biała projekcja - promienie wokół i zwielokrotniona fotografia psa.
Na środku Dziewczyna uchwycona w powietrzu, przeskakuje z jednego miejsca na drugie, pod stopami ma kromki chleba. Ma na sobie czapkę, krótką kurtkę, okulary. Jedna ręka uniesiona, na ramieniu mała torebka. Pod nią na podłodze cień.
DZIEWCZYNA, KTÓRA PODEPTAŁA CHLEB REŻ. MARIUSZ GRZEGORZEK fot. Natalia Kabanow
Dziewczyna z uniesionymi rękami i ugiętymi kolanami. Za nią balony i kolorowa projekcja z sercami.
Na środku starszy mężczyzna z siwymi włosami i brodą, w białej szacie, ręce splecione przed sobą. Przed nim postać w czarnych leginsach, po prawej postać uchwycona w skoku. Za nim młody mężczyzna z akordeonem.
Młody mężczyzna w cekinowej marynarce, w prawej dłoni trzyma mikrofon, mówi coś. Włosy opadają mu na czoło. W tle projekcja z fragmentem twarzy.
DZIEWCZYNA, KTÓRA PODEPTAŁA CHLEB reż. Mariusz Grzegorzek, fot. Natalia Kabanow
Młody, uśmiechnięty mężczyzna w kolorowej bluzie z kapturem. Mówi coś. W jednej ręce trzyma czerwony kubek, uniesiony na wysokości ramion. Przed nim stół z kolorowymi kubkami, miską, kakao i mąką. W tle lampki i projekcja w pastelowych odcieniach.
Mężczyzna w kobiecym stroju siedzi na krześle. Ma biały gorset, długie białe rękawiczki i obcisłe spodenki. Noga na nogę, mocno wyprostowany. Ma zarost, umięśnione ramiona. Głowa lekko pochylona, tępo patrzy przed siebie, usta rozchylone.
Wysoka postać ma przerzuconą przez ramię dziewczynę, która spogląda na nas. Postać do ramion ma przyczepione balony. Są oświetleni na czerwono.
Trzech młodych mężczyzn stoi nad dziewczyną. Naciągają na nią worek, widzimy ją tylko częściowo. Na wszystko rzucona projekcja w chłodnych, niebiesko-fioletowych barwach, wyraźny jeden okrąg w wiśniowym kolorze.
Kilka postaci rozproszonych po scenie, niektóre bliżej, niektóre dalej. Nie widać ich dobrze, na całą scenę rzucona jest wielokolorowa projekcja, kolaż różnych kształtów i wzorów.
Mężczyzna w marynarce z opuszczoną głową. Na niego i tło rzucona czarno-biała projekcja. Białe linie układają się w sieć. Widać czarne zarysy górzystego krajobrazu.
DZIEWCZYNA, KTÓRA PODEPTAŁA CHLEB reż. Mariusz Grzegorzek, fot. Natalia Kabanow
Mężczyzna w dziwacznym przebraniu. Ma na sobie futro, do ramion przyczepione balony z helem. Na twarzy skórzana maska zakrywająca oczy. Ma zarost. Za nim na ścianie projekcja.
Półnagi mężczyzna leży na ziemi, na wznak z ugiętymi nogami. Krzyczy. Nogi ma obute w futrzane kozaki, obnażona klatka piersiowa. Na nim punktowe światło.
W głębi grupa osób ustawiających się do zdjęcia. Po obu stronach młodzi mężczyźni w jasnych strojach. Z przodu, po lewej starszy mężczyzna w cekinowej, zielonej marynarce mówi coś przez mikrofon. Na wszystko rzucona kolorowa projekcja.