Zapraszamy Państwa na 43. Dyskusyjny Klub Teatralny poświęcony spektaklowi WIŚNIOWY SAD Antona Czechowa w reżyserii Anny Augustynowicz. Weźmie w nim udział zespół aktorski. Spotkanie odbędzie się już jutro o godzinie 20.45 na Dużej Scenie. Wstęp wolny.
O SPEKTAKLU
Ostatni dramat Czechowa, o życiowych rozbitkach, wysadzanym z siodła prowincjonalnym ziemiaństwie. Lubow Raniewska (Dorota Kolak) – dziedziczka rodzinnego majątku na rosyjskiej prowincji – przyjeżdża z Paryża, by razem z bratem Leonidem Gajewem sprzedać zadłużony dom wraz z przylegającym do niej, tytułowym wiśniowym sadem i zamknąć symbolicznie przeszłość. Gorzki dramat Czechowa ukazuje rozpad dawnej własności ziemskiej, ale przede wszystkim postępujący rozkład związków między ludźmi. U nas z Czechowem po raz pierwszy zmierzyła się jedna z najwybitniejszych polskich reżyserek, Anna Augustynowicz.
„Anna Augustynowicz wyreżyserowała WIŚNIOWY SAD ostrą kreską. Bez cienia sentymentalizmu, ckliwości nad tym, co minęło. Poważny spektakl, na miarę tej właśnie artystki. […] Jakoś się nie udawał WIŚNIOWY SAD w polskim teatrze w ostatnich latach. Lubiłem tylko rozgorączkowane bydgoskie przedstawienie Pawła Łysaka, ale już poznańskie Izabelli Cywińskiej zostawiło niedosyt. Klęską była gwiazdorska inscenizacja Macieja Prusa w Teatrze Narodowym, nie mówiąc już o spektaklu Agnieszki Glińskiej sprzed kilku lat w warszawskim Studio, bo w nim ostra rozprawa z arystokracją oznaczała jedynie jej ogłupienie, a więc drastyczne obniżenie rangi. Anna Augustynowicz idzie w Gdańsku w ostentacyjnie przeciwnym kierunku. […] Gdański spektakl zdaje się gorzko egzystencjalny, celowo pozbawiony jaśniejszych świateł, przejmujący w swym samoograniczeniu. Zamiast realistycznej scenografii albo przynajmniej znaków niegdysiejszej klasy, jak prawie zawsze u tej autorki surowość, ale nie przezroczystość. [...] Jako się rzekło, jest to przedstawienie zbiorowe, zatem docenić trzeba znakomity zespół gdańskiego Wybrzeża – nie pierwszy raz przecież i na pewno nie ostatni.”
Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna
Anton Czechow
WIŚNIOWY SAD
Przekład: Jerzy Jarocki
Reżyseria: Anna Augustynowicz
Scenografia: Marek Braun
Kostiumy: Wanda Kowalska
Muzyka: Jacek Wierzchowski
Reżyseria światła: Krzysztof Sendke
Asystent reżysera: Kamil Balcerczyk
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Sufler: Agnieszka Szczepaniak
W spektaklu występują: Dorota Kolak (Lubow Raniewska), Katarzyna Z. Michalska (Ania), Marta Herman (Waria), Michał Kowalski (Leonid Gajew), Marcin Miodek (Jermołaj Łopachin), Piotr Chys (Piotr Trofimow), Grzegorz Gzyl (Boris Simieonow-Piszczyk), Sylwia Góra-Weber (Szarlotta Iwanowna), Maciej Konopiński (Siemion Jepichodow), Agata Bykowska (Duniasza), Krzysztof Gordon (Firs), Piotr Witkowski (Jasza), Jakub Nosiadek (Przechodzień).
Czas: 1 godzina 35 minut (bez przerw)
Premiera: 16 grudnia 2016 roku na Dużej Scenie
O DYSKUSYJNYM KLUBIE TEATRALNYM
Celem Dyskusyjnego Klubu Teatralnego jest stworzenie miejsca otwartej dyskusji pomiędzy publicznością, twórcami i współtwórcami spektaklu. Chcemy nie tylko stworzyć widzom możliwość skonfrontowania swoich wrażeń i rozmowy o przedstawieniu, ale także sprowokować do podjęcia szerszej, wychodzącej poza ramy teatru dyskusji. Wszyscy uczestnicy Dyskusyjnego Klubu Teatralnego otrzymają kupony rabatowe uprawniające do zakupu 2 biletów w cenie 15 zł na spektakle grane w nadchodzącym miesiącu. Osoby, które zbiorą minimum 5 kuponów otrzymają Kartę Przyjaciela Teatru upoważniającą do rabatu przy zakupie biletów w ciągu całego sezonu.
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.