Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Festiwal
  • Spektakle
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • O Teatrze
  • Festiwal
  • Repertuar
  • Aktualności
  • Zespół
  • O Teatrze
  • Kontakt

NEWSLETTER


ORGANIZATORZY
Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
MECENAS TEATRU
Logo - Ziaja
PATRONAT MEDIALNY
Logo - RMF CLASSIC
Logo - trojmiasto.pl
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontaktO teatrzePolityka prywatnościProjekty
Teatr OnlineSpektakle archiwalneWydarzenia archiwalneWynajemHistoriaKomunikacjaRegulaminFAQ
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Orędzie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru

Orędzie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru

Czujesz to?

  • W powietrzu wisi napięcie – jak przed burzą.
  • Słychać szum informacyjnego chaosu, który nie cichnie ani na chwilę.
  • Czasem trudno złapać oddech, gdy świat wokół drży od sygnałów SOS. W tym sezonie żyjemy w niepokoju.

Czy teatr potrafi usłyszeć to wołanie? Czy może stać się laboratorium współistnienia różnic, miejscem, gdzie zamiast oddalać się od Innego – próbujemy go zrozumieć?

Dziś, w Międzynarodowym Dniu Teatru, głos zabiera Dionizos – bóg teatru i mitu, ekstatyczny wędrowiec balansujący na granicy porządku i chaosu, szaleństwa i rozsądku. To on pyta o sprawy fundamentalne: „O co w tym wszystkim chodzi?”

„Czy reflektory teatralne mogą rzucić światło na społeczną traumę, zamiast zwodniczo oświetlać same siebie?” pyta w orędziu Theodoros Terzopoulos.

Potrzebujemy nowych opowieści. Takich, które nie tylko pielęgnują pamięć, ale także kształtują nową odpowiedzialność – za siebie, za innych, za świat.

 

Orędzie na Międzynarodowy Dzień Teatru 2025 autorstwa Theodorosa Terzopoulosa:

Czy teatr może usłyszeć sygnały SOS wysyłane przez dzisiejsze czasy, w świecie zubożałych obywateli, zamkniętych w celach wirtualnej rzeczywistości, zagubionych w dusznej prywatności? W świecie zrobotyzowanych istnień uwięzionych w totalitarnym systemie kontroli i represji obejmującym wszystkie aspekty życia?

Czy teatr jest zaniepokojony niszczeniem środowiska, globalnym ociepleniem, poważną utratą różnorodności biologicznej, zanieczyszczeniem oceanów, topnieniem lodowców, wzrostem pożarów lasów i ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi? Czy teatr może stać się aktywną częścią ekosystemu? Teatr zauważa od wielu lat wpływ człowieka na planetę, ale nie radzi sobie z tym problemem.

Czy teatr troszczy się o kondycję człowieka, jaka kształtowana jest w XXI wieku, w którym jednostką manipulują interesy polityczne i ekonomiczne, sieci informacyjne i opiniotwórcze korporacje? W którym media społecznościowe z jednej strony ułatwiają komunikację, z drugiej stanowią dla niej doskonałe alibi, zapewniając niezbędną bezpieczną odległość od Innego? Wszechobecne poczucie lęku przed Innym, odmiennym, Obcym, dominuje w naszych myślach i działaniach.

Czy teatr może stać się laboratorium współistnienia różnic za cenę lekceważenia otwartej rany?

Krwawiąca rana wzywa nas do rekonstrukcji mitu. Jak to określił Heiner Müller: „Mit jest agregatem, maszyną, do której można podłączać wciąż nowe i nowe maszyny. Dostarcza on energię, dopóki narastające przyspieszenie nie wysadzi w powietrze kręgu kultury”; i dodałbym – kręgu barbarzyństwa.

Czy reflektory teatralne mogą rzucić światło na społeczną traumę, zamiast zwodniczo oświetlać same siebie?

To pytania, na które nie ma ostatecznych odpowiedzi, ponieważ teatr od wieków istnieje i trwa dzięki pytaniom bez odpowiedzi.

Pytania te prowokuje Dionizos przechodząc przez miejsce swoich narodzin, mijając scenę starożytnego teatru, kontynuując w milczeniu swoją uchodźczą podróż poprzez krajobrazy wojny, dzisiaj, w Międzynarodowym Dniu Teatru.

Spójrzmy w oczy Dionizosa, ekstatycznego boga teatru i mitu, boga, który łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, dziecka narodzonego dwukrotnie, z Semele i z Zeusa, wyraziciela płynnych tożsamości, kobiecej i męskiej, gwałtownej i łagodnej, boskiej i zwierzęcej, pomiędzy szaleństwem a rozsądkiem, porządkiem i chaosem – akrobaty na granicy życia i śmierci.

Dionizos stawia fundamentalne pytanie ontologiczne: „O co w tym wszystkim chodzi?”, pytanie, które popycha twórcę w stronę coraz to głębszego badania korzeni mitu i wielu wymiarów zagadki człowieka.

Potrzebujemy nowych sposobów narracji, by pielęgnować pamięć i kształtować nową etyczną i polityczną odpowiedzialność, która pomoże nam uwolnić się z rozmaitych form dyktatury współczesnego średniowiecza.

Theodoros Terzopoulos


Na zamówienie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego z języka greckiego przełożyła Julia Mark.

Redakcja: Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego

Opublikowano: 27.03.2025

Zobacz więcej

Rekrutacja na stanowisko Konserwatora15.11.2025

Rekrutacja na stanowisko Konserwatora

Poszukujemy osoby na stanowisko konserwatora, odpowiedzialnej za bieżące utrzymanie techniczne obiektów oraz drobne prace naprawcze i gospodarcze w naszym teatrze. Jeśli jesteś osobą samodzielną, zaangażowaną i lubisz różnorodność w pracy – ta oferta jest dla Ciebie!

Wydarzenia podczas Gdańskiego Jarmarku Dominikańskiego13.11.2025

Wydarzenia podczas Gdańskiego Jarmarku Dominikańskiego

Już tradycyjnie o tej porze roku zapraszamy na wyjątkowe wydarzenia przygotowane specjalnie na Gdański Jarmark Bożonarodzeniowy.

Próby do ELLEN BABIĆ13.11.2025

Próby do ELLEN BABIĆ

Przenosimy na scenę 𝐄𝐥𝐥𝐞𝐧 𝐁𝐚𝐛𝐢𝐜́ autorstwa Mariusa von Mayenburga! Premiera Ellen Babić zaplanowana jest na 6 lutego 2026 roku.