Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

NEWSLETTER


Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Ziaja
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontakt
O teatrzePolityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Nasi aktorzy w Subiektywnym spisie Jacka Sieradzkiego

Nasi aktorzy w Subiektywnym spisie Jacka Sieradzkiego

Z przyjemnością informujemy, że Katarzyna Figura, Mirosław Baka i Adam Turczyk znaleźli się w 29. edycji Subiektywnego spisu aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego.

Katarzyna Figura [mistrzostwo]

„Człowiekowi brakuje cierpliwości na własną zgubę. Nie przekonywała mnie swoimi rolami w gdańskim Wybrzeżu, zyskującymi uznanie i nagrody; tłumaczyłem się jak niepyszny ze swojego dystansu na tym miejscu przed dwoma laty. A trzeba było chwilę poczekać i dziś z pełną wiarą pisałbym czołobitnie o jej najnowszych scenicznych poczynaniach. O Sędzinie w BALKONIE (u Geneta jest sędzia; to Jan Klata zmienił mu płeć) wciskającej się w togę i związane z nią rytuały jurydycznej władzy, jakby to była namiętność erotyczna, niekiełznane pożądanie, orgazm psychiczny (czy my nie znamy takich przykładów z realu?). A z innej beczki o Teresce, emigrantce, harującej niewolniczo w Brukseli „dla dzieci” pozostałych w kraju, jadącej na dno poniżenia, broniącej się przed nim szorstkością i wódą. Ubrana w precyzyjną formę groteska i czysty realizm, dwa zadania z różnych biegunów, zrobione perfekt, bez fałszywego tonu. Radość patrzeć.”

Mirosław Baka [mistrzostwo]

„Jego spotkanie z Radosławem Stępniem przed dwoma laty przy ŚMIERCI KOMIWOJAŻERA dało świetny spektakl i świetną rolę, tym większe nadzieje łączyły się z ich kolejną wspólną pracą w gdańskim Wybrzeżu, nie byle jak zakrojoną: nad FAUSTEM. Co wyszło? Zafrasowana twarz, ciepły, niski głos mówiący wierszowany tekst. I powściągliwość prowadząca niemal do wycofania; długimi chwilami odnosi się wrażenie, że jedna z emblematycznych person europejskiej kultury staje się tu postacią drugoplanową. Dobrze, FAUST jest tekstem w teatrze niewdzięcznym; wywracali się na nim najwięksi. Ale czy jest sens sprowadzania interpretacji tego konstytutywnego mitu naszej kultury do kwestii pogubienia człowieka w czasie pandemicznej zawieruchy ze szczególnym uwzględnieniem osobistej kondycji twórców teatru? Och, jak ja kocham tę narcystyczną przyjemność babrania się w artystowskim „ja”, trzeba czy nie trzeba. W pięknie, klarownie, muzycznie wypowiadanych przez aktora strofach wtrącony kawałek niejasnych polemik środowiskowych brzmi jak dziwaczny fałsz. Johann Wolfgang von Goethe nie znał słowa „Garbaczewski”, nie było mu potrzebne.”

Adam Turczyk [nadzieje]

Patrzę z szacunkiem, jak gdański Teatr Wybrzeże uzupełnia zespół, rozciąga jego wielopokoleniowość, odmładza obsady. Widziałem go dotąd w małych rólkach, większe zadanie dostał w INTELIGENTACH Marka Modzelewskiego. Gra tam potomka inteligenckiej rodziny (tata dziennikarz, mama redaktorka, ciotka bogobojna katoliczka), który niezauważalnie dla zajętych sobą starszych zasmakował w nacjonalizmie i ksenofobii, co wychodzi na jaw, gdy uczestniczy w pobiciu czarnoskórego rówieśnika. Młody reżyser, Radosław B. Maciąg, mieszkanko jajogłowców oddzielił od widowni czerwonym łańcuszkiem jak gabloty w muzeach; buntownik łańcuszek ten przekracza, sunie wyzywający monolog wprost widzom w pysk. Miało to pewnie być prowokacyjnie trzeźwiące, co nie do końca wyszło, bo inteligencka menażeria jest tu trochę nazbyt karykaturalna, żeby ktoś jej kompromitacje wziął do siebie. Niemniej jego łamiąca komediowość tyrada, jego drwiące spojrzenie, gdy mówi – nam, nie rodzicom – że chcieliśmy, iżby myślał niezależnie i samodzielnie, więc właśnie to robi, jednak drobne ciareczki na plecach wywołuje. Powodzenia w następnych rolach.”

Całość na stronie www.e-teatr.pl

Opublikowano: 20.09.2021

Galeria

Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy

Zobacz więcej

Cztery osoby stoją na scenie w niebieskim świetle reflektorów obok dużej tablicy z tekstem, to pracownicy Teatru Wybrzeże. Dwie kobiety w środku uśmiechają się i wskazują na planszę, na której znajduje się tekst listu intencyjnego. 16.05.2025

Teatr Wybrzeże podpisuje list intencyjny Trójmiejskiej Sieci Dostępności Kultury

W Światowym Dniu Świadomości Dostępności Anna Augustyniak, koordynatorka dostępności oraz Radosław Paczocha, zastępca dyrektora Teatru Wybrzeże podpisali list intencyjny formalnie inicjujący działanie Trójmiejskiej Sieci Dostępności Kultury.

MEMLING, CZYLI HISTORIA KOŃCA ŚWIATA od kulis cz. 115.05.2025

MEMLING, CZYLI HISTORIA KOŃCA ŚWIATA od kulis cz. 1

Agata Duda-Gracz zabiera nas w podróż do świata strachu. Premiera spektaklu w październiku.

Królestwo roślin w ogrodzie teatralnym – spotkanie z Pawłem Sztarbowskim14.05.2025

Królestwo roślin w ogrodzie teatralnym – spotkanie z Pawłem Sztarbowskim

Zapraszamy na wyjątkowe spotkanie na styku natury i sztuki, które zainauguruje sezon letni w ogrodzie teatralnym na tarasie Teatru Wybrzeże.