Markus Öhrn i Karol Radziszewski przedstawiają brutalną lekcję historii mało znanej. Fobia to spotkanie dwóch odmiennych praktyk artystycznych. Przerysowany, ostry, wręcz kreskówkowy język wizualny Markusa Öhrna i researchersko-dokumentalna praktyka Karola Radziszewskiego, skupiającego się na nieheteronormatywnej, nieopowiedzianej historii Polski. Spektakl w typowy dla Markusa Öhrna sposób zbudowany jest z trzech epizodów. Fag Fightersi, czyli różowa bojówka gejowska z projektu Radziszewskiego, który rozwija od 2007 roku, konfrontują się z członkami rodziny oraz przedstawicielami świata biznesu i sztuki.
Fobia to ironiczna krytyka społeczeństwa. Twórcy przyglądają się zagadnieniu przemocy i stygmatyzującym stereotypom dotyczącym osób LGBTQ+, Fag Fightersi przejmują język nienawiści na własny użytek. Krytyczne spojrzenie twórców na te trzy obszary: rodzinę, biznes i kulturę, jest pretekstem do przyjrzenia się tematowi eksploatacji grup mniejszościowych. Podyktowanej chęcią budowania ich kosztem kapitału symbolicznego, bogacenia się lub wzmacniania autorytetu. Jednym z tematów jest tak zwany pinkwashing, gdy korporacje międzynarodowe, żerując na chorobliwym konsumpcjonizmie, promują swoje marki symulując wsparcie osób LGBTQ+.
Czym jest zatem homofobia? Czy tylko nienawistną przemocą okazywaną wprost, czy może ukrytym aspektem scenariuszy integracyjnych pisanych przez osoby heteronormatywne? Markus Öhrn i Karol Radziszewski fundują nam jazdę rollercoasterem wśród stereotypów, pozornej tolerancji, rzekomej akceptacji i innych naszych, jak najbardziej słusznych przekonań.
Koncepcja: Markus Öhrn, Karol Radziszewski
Reżyseria: Markus Öhrn
Scenariusz: Markus Öhrn, Karol Radziszewski
Scenografia/Kostiumy: Markus Öhrn, Karol Radziszewski
Współpraca scenograficzna i kostiumograficzna: Saskia Hellmann
Obrazy: Karol Radziszewski
Muzyka: Michał Pepol, Bartek Wąsik
Maski: Makode Linde
Charakteryzacja: Monika Kaleta
Wojciech Kalarus
Ewelina Pankowska
Piotr Polak
Magdalena Popławska
Jan Sobolewski
Inspicjent: Łukasz Jóźków
Asystentki reżysera: Anna Lewandowska, Angelika Mizińska
Producentki: Anna Skała, Angelika Mizińska
Projekt plakatu: Karol Radziszewski
Projekt programu: Renata Motyka
Tłumaczenie wierszy i piosenek na język angielski: Marek Kaźmierski
Redakcja tekstu angielskiego: Dominika Gajewska
Przygotowanie i realizacja napisów: Zofia Szymanowska
Text author:Markus Öhrn, Karol Radziszewski
Director: Markus Öhrn
Duration: 130 minutes (1 intermission)
Markus Öhrn and Karol Radziszewski present a brutal lesson in a little-known history. "Fobia" is a convergence of two different artistic practices. Markus Öhrn employs an exaggerated, sharp, almost cartoonish visual language, while Karol Radziszewski employs a research-based and documentary approach, focusing on Poland's non-heteronormative, untold history. The performance, in typical Markus Öhrn fashion, is constructed in three episodes. The "Fag Fighters," a pink gay commando from Radziszewski's ongoing project since 2007, confront members of a family, as well as representatives from the worlds of business and art.
"Fobia" serves as an ironic critique of society. The creators examine the issue of violence and stigmatizing stereotypes surrounding LGBTQ+ individuals, with the "Fag Fighters" they take over the language of hatred for their own use. The creators' critical examination of these three domains: family, business, and culture, serves as a pretext to delve into the exploitation of minority groups, driven by the desire to build their own symbolic capital, amass wealth, or strengthen authority. One of the themes explored is the so-called "pinkwashing," for example, when international corporations, capitalizing on excessive consumerism, promote their brands by simulating support for LGBTQ+ individuals.
So, what is homophobia then? Is it only explicit violence and hatred expressed directly, or could it be a hidden element in integration scenarios written by heteronormative individuals? Markus Öhrn and Karol Radziszewski take us on a rollercoaster ride through stereotypes, apparent tolerance, alleged acceptance, and some of our most deeply held, supposedly righteous beliefs.
Fag Fighters are a fictional urban guerrilla unit, a „fag-gang” operating at the margins of mainstream society, marking their territory with graffiti signatures and committing acts of violence, including sexual violence. The Fag Fighters identification mark are their pink balaclavas. From the video Fag Fighters: Prologue we learn that the balaclavas have been made by Karol Radziszewski’s grandmother. Poland’s right wing perceives the gay community as a deadly threat for social order. Radziszewski intercepts and amplifies the stereotype-based conservative discourse and transforms it into an asocial, anarchic, subversive fantasy. He also fabricates evidence of the unit’s activity—graffiti, footprints, amateur pictures taken by the gang members. The border between drama and simulation is blurred; fiction appears disturbingly realistic.
The video Fag Fighters: Prologue can be seen as a bridge spanning the two realities that Radziszewski introduces into the field of his art: the family and the gay subculture. Both of these social spaces belong to the realm of the artist’s private life and yet they seem to be worlds apart; they are two opposite poles of Radziszewski’s identity. And yet the extremities unexpectedly meet in Fag Fighters: Prologue. The video shows the artist’s grandmother making pink balaclavas on an old-fashioned sewing machine. The caps will become an attribute of the Fag Fighters—a squad of gay anarchists invented by Radziszewski.
(from the curatorial text by Stach Szablowski / "I Always Wanted" exhibition catalogue published by CCA Ujazdowski Castle in Warsaw, 2007)
Concept: Markus Öhrn, Karol Radziszewski
Direction: Markus Öhrn
Script: Markus Öhrn, Karol Radziszewski
Scenography/costumes: Markus Öhrn, Karol Radziszewski
Scenographic and costume design cooperation: Saskia Hellmann
Paintings: Karol Radziszewski
Music: Michał Pepol, Bartek Wąsik
Masks: Makode Linde
Make-up: Monika Kaleta
Magdalena Popławska
Ewelina Pankowska
Piotr Polak
Wojciech Kalarus
Stage manager: Łukasz Jóźków
Assistant directors: Anna Lewandowska, Angelika Mizińska
Producers: Anna Skała, Angelika Mizińska
Poster design: Karol Radziszewski
Programme design: Renata Motyka
Translation of poems and songs into English: Marek Kaźmierski
English text editing: Dominika Gajewska
Preparation and implementation of subtitles: Zofia Szymanowska
GRAND PRIX 17. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BOSKA KOMEDIA w Krakowie 2024
Za odwagę w artystycznej prowokacji, która nakłuwa społeczną wrażliwość i rozszerza jej granice, każąc dostrzec tematy dotychczas ignorowane.
W spektaklu występuje wulgarny język, przemoc, przemoc seksualna, krew.
Spektakl dla widzów pełnoletnich.