Spektakl zostanie zaprezentowany w AMBEREXPO, hali D (Gdańsk, ul. Żaglowa 11).
Na co dzień tkwimy w więzieniach myślowych konwencji, obowiązujących norm moralności, obyczajowych tabu, w klatkach schematów pokoleniowych. Te więzienia w dotkliwy sposób deformują nasze życia. Czym jest szczęście, czym to, co nazywamy sensem życia? Co to znaczy być mężczyzną, co to znaczy być kobietą, być sobą? Być sobą - czy to w ogóle możliwe? Jaka jest moja przeszłość, tożsamość, dokąd zmierzam? W dodatku muszę jeszcze być "Człowiekiem"…
Dwudziestowieczna literatura to kronika zagubienia jaźni - referuje kryzys tożsamości, rozproszenie, miłość. Relacje płci stają się szczególnie tajemniczym polem (doświadczalnym?), w którym powoli wzrasta nasza świadomość tego trudnego, niejasnego procesu. To my inicjujemy (przeprowadzamy?) to doświadczenie, czy może proces doświadcza nas? I co tu robi Jelinek? Teksty, którym się przyglądamy (m.in. „Dom Bernardy Alba” Federico Garcii Lorki) pomagają nam stanąć po drugiej stronie płci, aby zobaczyć nieznany obraz siebie i świata.
Scenariusz, reżyseria, scenografia, światło: Krystian Lupa
Kostiumy: Piotr Skiba
Muzyka: Wladimir Schall
Video: Przemek Chojnacki (Yanki Film), Nikodem Marek (Papaya Roster)
Asystent reżysera: Oskar Sadowski
Anna Ilczuk,
Andrzej Kłak,
Tomasz Lulek,
Michał Opaliński,
Halina Rasiakówna,
Piotr Skiba,
Ewa Skibińska,
Janka Woźnicka,
Wojciech Ziemiański,
Marta Zięba,
Ola Rudnicka,
Oskar Sadowski
Plakat, zdjęcia: Natalia Kabanow
Program: Agnieszka Wolny-Hamkało
Produkcja: Ada Tabisz, Piotr Jacyk
Asystentka ds. kostiumów i rekwizytów: Jadwiga Ziemińska
Promocja, marketing: Mariusz Turchan
Internet: Piotr Sarama
Kuratorka projektu: Halina Rasiakówna
Napisy: Alicja Szumańska
Make-up: Justyna Pokojewska
Garderobiana: Anna Weber
Kierownictwo techniczne: Piotr Jacyk
Akustycy: Szymon Tomczyk, Wojciech Dziedzicki
Światło: Daniel Kuźma, Wojciech Szczerbo
Video: Krzysztof Pańtak
Rekwizytor: Maciej Ćwieluch
Produkcja: Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu
Eksploatacja spektaklu: Fundacja Teatr Polski dla Sztuki
Partnerzy: Dolnośląskie Centrum Filmowe, Bulvary, Wrocławski Tor Wyścigów Konnych Partynice, DH Feniks
Text author: based on „The House of Bernarda Alba” by Federico García Lorka, among other texts
Director: Krystian Lupa
Premiere: 26th January 2024
Duration: 240 minutes (1 intermission)
Krystian Lupa reflects, “persistently, ever again, and ever more poignantly, we find ourselves ensnared in the prisons of mental conventions, prevailing moral norms, societal taboos, the cages of generational paradigms, and so forth.
“These prisons deform our lives. Happiness? The meaning of life? To be a man? To be a woman? What does it mean to be yourself? Is it possible? And what, indeed, it means to be ‘yourself’? Who am I? Where do I come from? Where am I heading? Moreover, I also must be a ‘Human’...
“Twentieth-century literature serves as a chronicle of the loss of the self. An identity crisis. Dispersion. Love and gender relationships become a particularly mysterious (experimental?) field in this increasingly process whose obscurity grows parallel with our consciousness. We initiate (conduct?) this experience, or does the process experience us?”
Two authors (Federico García Lorca with The House of Bernarda Alba and John Maxwell Coetzee with the novel Summer… and how did Elfriede Jelinek find her way to here? ??) – are two attempts at transgression → to stand on the other side of gender to see an image of yourself and the world you never knew.
Script, scenography, lights: Krystian Lupa
Costumes: Piotr Skiba
Music: Wladimir Schall
Video: Przemek Chojnacki (Yanki Film), Nikodem Marek (Papaya Roster)
Assistant director: Oskar Sadowski
Anna Ilczuk,
Andrzej Kłak,
Tomasz Lulek,
Michał Opaliński,
Halina Rasiakówna,
Piotr Skiba,
Ewa Skibińska,
Janka Woźnicka,
Wojciech Ziemiański,
Marta Zięba,
Ola Rudnicka
Poster, stills: Natalia Kabanow
Programme: Agnieszka Wolny-Hamkało
Producers: Ada Tabisz, Piotr Jacyk
Costumes and props assistant: Jadwiga Ziemińska
Promotion and marketing: Mariusz Turchan
Online: Piotr Sarama
Project curator: Halina Rasiakówna
Subtitles: Alicja Szumańska
Make-up: Justyna Pokojewska
Wardrobe mistress: Anna Weber
Technical director: Piotr Jacyk
Sound engineer: Szymon Tomczyk, Wojciech Dziedzicki
Lights: Daniel Kuźma, Wojciech Szczerbo
Video: Krzysztof Pańtak
Props master: Maciej Ćwieluch
Production: Jerzy Grotowski Institute, Wrocław
Run of the performance: Polish Theatre for Art Foundation
Partners: Lower Silesia Film Center, Bulvary, Wrocław Racecourse Partynice, Feniks Department Store
Na podstawie przekładu Rubi Birden (Dom Bernardy Alby) i Dariusza Żukowskiego (Lato)
licencjodawcy: Agencja Dramatu i Teatru „ADiT”; Copyright © J. M. Coetzee, 2009 (wszelkie prawa zastrzeżone); Peter Lampack Agency, Inc.; P. & R. Permissions & Rights Ltd. (we współpracy z Prava I Prevodi, Belgrade); Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa; Dariusz Żukowski
w spektaklu wykorzystano utwory: La Llorona Chaveli Vargas, Dreams zespołu Fleetwood Mac, Sinnerman Niny Simone, Last Christmas zespołu Wham!, Sonatina Op.168 No. 1 Moderato cantabile Antona Diabellego, String Quintet in C major (D. 956, Op. posth. 163) Franza Schuberta w wykonaniu Amadeus Quartet i Roberta Cohena
W spektaklu występuje nagość oraz są palone papierosy. Spektakl rekomendowany od 16 roku życia.
Nagroda Arlekin z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru - w kategorii najlepsza Scenografia dla Krystiana Lupy
Wyróżnienie dla Marty Zięby w X Konkursie „Klasyka Żywa” za rolę w spektaklu „Balkony – pieśni miłosne”