
Dzisiaj o godzinie 21.00 na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim odbędzie się polska prapremiera WIELKIEJ IMPROWIZACJI Abelarda Gizy, Jakuba Roszkowskiego i Wojciecha Tremiszewskiego w reżyserii Jakuba Roszkowskiego. Spektakl zainauguruje piąty sezon Sceny Letniej Teatru Wybrzeże w Pruszczu Gdańskim. Wstęp wolny. Zapraszamy!
Trwa trzecia próba generalna do nowej premiery w Teatrze Wybrzeże. Patriotycznej premiery o gdańskim rewolucjoniście - Elektryku. W pewnym momencie reżyser ma... wypadek i nie jest w stanie dokończyć pracy. W związku z tym aktorzy postanawiają przejąć władzę nad przedstawieniem i sami doprowadzić do premiery. Rozpoczyna się całonocna, improwizowana walka o utworzenie nowego porządku, w której aktorom towarzyszyć będą lalki, mickiewiczowskie frazy Gustawa-Konrada, komiksowy Kapitan Opozycja, a także... tajemniczy Gość Specjalny... Rozpoczyna się WIELKA IMPROWIZACJA!
Jakub Roszkowski o spektaklu:
Historie
Wokół nas dzieją się historie. Ta Wielka Historia, która ma wpływ na całe państwa, która zmienia obraz dziejów, ale też małe historie, nasze, intymne - takie, które w szerokiej perspektywie znikają, ale dla nas mają ogromne znaczenie. Ciekawi mnie, jak te historie się przeplatają, jak na siebie wpływają. Co czerpią z siebie nawzajem?
Rewolucja
Znowu Wielka i mała. My, Polacy, lubimy krytykować, lubimy nie lubić, lubimy bunty, zrywy, powstania... Ale kiedy stoimy na zgliszczach tego, co było, a sami mamy zbudować coś nowego... tu już zazwyczaj bywa gorzej...
Teatr
To co na scenie i to co poza sceną. Różne style gry, konwencje. Tysiące zasad, które cały czas obowiązują, ale które coraz bardziej próbuje się naginać, łamać. A jakby tak zrobić teatr w teatrze... w teatrze?
Improwizacja
Wciąż - moim zdaniem - zbyt mało wykorzystywana we współczesnym polskim teatrze. Wciąż się jej trochę boimy. Z jednej strony, że zbyt poważna, zbyt głęboka psychologicznie; z drugiej - że zbyt płaska, zbyt kabaretowa. Improwizacja jest jednak czymś bardzo nęcącym, dlatego, że jest świeża, nieprzewidywalna. I ryzykownym. No i jeszcze ten Gość Specjalny...
Zabawa
Wszystko to, co napisałem wyżej, jest dość poważne. Mam nadzieję, że spektakl już taki nie będzie...
Abelard Giza, Jakub Roszkowski, Wojciech Tremiszewski
WIELKA IMPROWIZACJA
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Jakub Roszkowski
Scenografia: Maciej Chojnacki
Ruch sceniczny: Wioleta Fiuk
Aranżacja utworu Ten wąsik: Marcin Mirowski
Asystent reżysera: Jacek Labijak
Inspicjent, sufler: Katarzyna Wołodźko
W spektaklu występują: Piotr Biedroń, Jacek Labijak, Marek Tynda.
Prapremiera: 6 lipca 2013 roku na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim
Pokazy przedpremierowe: 4 i 5 lipca 2013 roku na Scenie Malarnia
Czas: 1 godzina 40 minut (bez przerw)
Jakub Roszkowski (ur. 1984) - dramaturg, dramatopisarz, reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za tekst MORZE OTWARTE; od 2007 roku dramaturg Teatru Wybrzeże, gdzie współrealizował m.in.: SŁODKIEGO PTAKA MŁODOŚCI Tennessee Williamsa i ZMIERZCH BOGÓW Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, BLASZANY BĘBENEK wg Güntera Grassa, KAMIEŃ Mariusa von Mayenburga, NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ Zygmunta Krasińskiego oraz CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reżyserii Adama Nalepy. Pracuje również jako dramaturg przy realizacjach w innych teatrach Polski. Reżyser spektaklu STALKER na podstawie PIKNIKU NA SKRAJU DROGI braci Strugackich w Teatrze Wybrzeże.
Abelard Giza
Rocznik '80. Komik, tekściarz, lider kabaretu LIMO. Zawód wyuczony - politolog, zawód uprawiany - opowiadacz historii wszelakich.
Wojciech Tremiszewski
Rocznik '78. Syn stoczniowca. Mąż i ojciec. Czytelnik. Meloman. Filmofil. Koszykarz i kociarz. Polonista, kabareciarz, improwizator, aktor.

Dwa spektakle. Dwie historie. Jedna niezapomniana noc. Zostaw za sobą zgiełk fajerwerków i przywitaj Nowy Rok w świecie sztuki i emocji.

Przez te dni obejrzeliśmy 13 spektakli przygotowanych przez 6 teatrów, od klasycznych dramatów po nowatorskie formy sceniczne.

Lektura, po której trudno oddychać spokojnie. Tekst potwór, tekst niemożliwy. Tekst do mówienia. Tekst do grania. Tekst do śpiewania. Tekst do tańczenia. Tak wiele możliwości, gdyby tylko ktoś miał dość odwagi…