
Serdecznie zapraszamy na zaangażowaną SPRAWĘ OPERACYJNEGO ROZPOZNANIA w reżyserii Zbigniewa Brzozy. Spektakl zainspirowany PŁOMIENIAMI Stanisława Brzozowskiego i historią pacyfistycznego ruchu Wolność i Pokój zostanie zaprezentowany jutro oraz w najbliższy piątek na Scenie Malarnia.
Gdzie można znaleźć wspólny mianownik między bohaterami opublikowanych w 1907 roku PŁOMIENI Stanisława Brzozowskiego a członkami działającego w drugiej połowie lat 80 w Polsce ruchu Wolność i Pokój? Na pierwszy rzut oka znaleźć go trudno: z jednej strony mamy przecież do czynienia ze stosującymi terror działaczami Narodnej Woli, z drugiej natomiast z głoszącymi hasła pacyfistyczne i ekologiczne kontestatorami w duch roku 1968. Metody działania tych grup były, mówiąc delikatnie, różne. Bo jak porównać zamach na cara Aleksandra II i wręczanie milicjantom pączków? Ale jak głosi Deklaracja WiPu: „Łączyć nas będzie niezgoda na zło, ucisk, nietolerancję, obojętność wobec cierpienia". Nie ma żadnych wątpliwości: niezgoda na niesprawiedliwość i silna potrzeba działania na rzecz zmiany rzeczywistości wyraźnie łączą bohaterów tych - jak się okazuje wcale nie tak różnych - historii. Nawet jeśli metody były różne, to zaangażowanie było to samo. I o nim chcemy opowiedzieć. Chcemy przypomnieć, czym jest zaangażowanie, z jakimi reakcjami się spotyka, jakie może mieć konsekwencje i także, czego nie ukrywamy, do niego zachęcać...
„SPRAWA OPERACYJNEGO ROZPOZNANIA to wypowiedź o wolności i solidarności ludzi, którzy postanowili z systemem walczyć śmiechem, ironią lub satyrą. Nie ominęły ich szykany, przesłuchania ani więzienia, ale swoje osiągnęli. Warto o nich pamiętać. I dobrze się stało, że historię ich ruchu przybliżono w jednym z najciekawszych spektakli Teatru Wybrzeże ostatnich lat."
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
na podstawie PŁOMIENI Stanisława Brzozowskiego i historii ruchu Wolność i Pokój
SPRAWA OPERACYJNEGO ROZPOZNANIA
Scenariusz: Zbigniew Brzoza, Wojtek Zrałek-Kossakowski
Reżyseria: Zbigniew Brzoza
Dramaturgia: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Scenografia: Marcin Jarnuszkiewicz
Współpraca scenograficzna: Barbara Gębczak
Muzyka: Marcin Zabrocki
Ruch sceniczny: Filip Szatarski
Asystent reżysera: Robert Ninkiewicz
Występują: Dorota Androsz, Piotr Biedroń, Michał Jaros, Robert Ninkiewicz, Michał Wielewicki (gościnnie), Piotr Witkowski oraz Tomasz Gadecki (saksofon)
Realizatorzy wideo wykorzystanego w spektaklu:
Scenariusz: Zbigniew Brzoza, Wojtek Zrałek-Kossakowski
Reżyseria: Zbigniew Brzoza
Zdjęcia: Tomek Bergmann
Kamery: Tomek Bergmann, Michał Popczyk
Scenografia: Marcin Jarnuszkiewicz
Współpraca scenograficzna: Barabara Gębczak
Muzyka: Marcin Zabrocki
Montaż: Tomek Bergmann, Dominik Jagodziński, Michał Popczyk
Dźwięk: Mariusz Jurczyński
Występują: Dorota Androsz, Piotr Biedroń, Michał Jaros, Robert Ninkiewicz, Michał Wielewicki, Piotr Witkowski, Katarzyna Fidos, Helena Ganjalyan
Premiera: 27 sierpnia na Scenie Malarnia
Czas: 1 godzina 45 minut (bez przerw)

Przez te dni obejrzeliśmy 13 spektakli przygotowanych przez 6 teatrów, od klasycznych dramatów po nowatorskie formy sceniczne.

Lektura, po której trudno oddychać spokojnie. Tekst potwór, tekst niemożliwy. Tekst do mówienia. Tekst do grania. Tekst do śpiewania. Tekst do tańczenia. Tak wiele możliwości, gdyby tylko ktoś miał dość odwagi…

Nasze koordynatorki dostępności wystąpiły online jako prelegentki w panelu poświęconym nowoczesnym technologiom wspierającym osoby z niepełnosprawnościami w odbiorze sztuki.