Dzisiaj o godzinie 19:00 na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego odbędzie się premiera ZAKOCHANEGO SZEKSPIRA Lee Halla w reżyserii Pawła Aignera. Spektakl jest koprodukcją Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże.
Miłość, walka z przeznaczeniem, burzliwe losy kochanków, kłótnie między teatrami, a wszystko na kanwie epoki elżbietańskiej. Zapraszamy na wielkie komediowe widowisko z wartką akcją, mnóstwem brawurowych pojedynków i dynamiczną zmianą ról. Piękna Viola de Lesseps, córka bogatego kupca i narzeczona Lorda Wessex, musi dokonać wyboru: spełnić swoje marzenie o aktorstwie i pójść za głosem serca, czy zgodzić się na los zgodny z wolą ojca. William Szekspir, młody, ambitny dramaturg i aktor, obiecuje nową sztukę dyrektorowi Teatru Rose, ale cierpi na niemoc twórczą. Natchnieniem staje się miłość do Violi, ale staje przed niemożliwym wyborem - ukochany teatr, czy ukochana kobieta? Ryzyko i poświęcenie wpisane są w tragiczny los bohaterów spektaklu – jak to u Szekspira. Okazuje się jednak, że nawet w tej niewesołej historii nie brakuje okazji do śmiechu.
Paweł Aigner o spektaklu: ZAKOCHANY SZEKSPIR, którego zobaczycie Państwo na scenie Teatru Szekspirowskiego, to pełne rozmachu przedstawienie w stylu elżbietańskim, z dużą dawką humoru, młodzieńczej energii, dynamiczne, swą energią nawiązujące do WESOŁYCH KUMOSZEK Z WINDSORU.
Lee Hall
ZAKOCHANY SZEKSPIR
na podstawie scenariusza filmowego Marca Normana i Toma Stopparda
Przekład Małgorzata Semil
Reżyseria: Paweł Aigner
Scenografia: Magdalena Gajewska
Kostiumy: Zofia de Ines
Muzyka: Paddy Cunneen
Ruch sceniczny: Karolina Garbacik
Koncepcja układów szermierczych: Rafał Domagała
Asystent reżysera: Cezary Rybiński
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Sufler: Jerzy Gutarowski, Wioleta Ochocka
W spektaklu występują: Michał Jaros - Will Szekspir, Marta Herman - Viola de Lesseps, Marek Tynda - Kit Marlowe, Grzegorz Gzyl - Philip Henslowe, Cezary Rybiński - Hugh Fennyman, Robert Ninkiewicz - Richard Burbage, Małgorzata Brajner - Królowa Elżbieta, Grzegorz Otrębski - Lord Wessex, Piotr Biedroń - Ned Alleyn, Piotr Łukawski - Edmund Tilney, Marcin Miodek - Sam Gosse, Małgorzata Oracz – Niania, Agata Bykowska – Rozalinda, Piotr Chys – Nol, Zbigniew Olszewski – Wabash, Ignacy Białas/ Bartosz Dwojakowski - John Webster, Jerzy Gorzko - Aktor Phillips, Mirosław Krawczyk - Aktor Hemmings, Maciej Szemiel - Aktor Condell, Jakub Nosiadek - Ralph Bashford oraz pies Tuman.
W nagraniu ścieżki dźwiękowej udział wzięli: Jakub Borowczyk – kontratenor, Jacek Urbaniak – flety, Elżbieta Boguszewska – obój, Paweł Hulisz – trąbka, Marcin Kozioł – gitara, Cezary Paciorek - akordeon, instrumenty klawiszowe, Alicja Sułkowska - instrumenty perkusyjne, Aleksandra Szymańska – skrzypce, Weronika Kulpa – wiolonczela, Poznański Chór Kameralny Fermata pod kierunkiem Mateusza Sibilskiego, Witosława Frankowska - korepetytor solisty, Jacek Puchalski - reżyseria dźwięku, Monika Stefaniak - dyrektor artystyczny nagrania i koordynator
Premiera: 30 czerwca 2017 roku na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Kolejne spektakle: 1, 2, 4, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 23 lipca oraz 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31 sierpnia oraz 1, 2 i 3 września
Czas: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa)
Bilety dostępne wyłącznie w kasach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Paweł Aigner - reżyser. Swoją teatralną karierę rozpoczynał jako aktor-lalkarz. Grał m.in. w ROZMOWACH Z DIABŁEM, MERLIN MONGOŁ oraz w GULIWERZE w Białostockim Teatrze Lalek. Od 2004 roku pracuje głównie jako reżyser. Zadebiutował SMUTNĄ KRÓLEWNĄ Michała Walczaka w warszawskim Teatrze Montownia. W tym samym roku jego KANDYD Voltaire'a w Teatrze Groteska w Krakowie otrzymał Grand Prix na Festiwalu Komedii w Tarnowie. Przygotował także MURDASA. BAJKĘ według Stanisława Lema z Kompanią Doomsday oraz ZIELONEGO WĘDROWCA Liliany Bardijewskiej w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej. Spektakl ZIELONY WĘDROWIEC otrzymał nagrodę zespołową w XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, warszawski „ATEST - Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego" za rok 2005 oraz Złotą Maskę dla najlepszego przedstawienia dla dzieci. W 2012 roku na deskach Teatru Wybrzeże zrealizował znakomitą ARABELĘ Maliny Prześlugi. W 2015 roku wyreżyserował wielokrotnie nagradzany spektakl WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU, który był koprodukcją Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże.
Magdalena Gajewska - scenograf. Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Pracowała m.in. w Teatrze Powszechnym w Łodzi, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Od 2006 roku scenograf Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI. Jest autorką scenografii m.in. do FARSY Z WALWORTH Endy Walsha, BABY CHANEL Nikołaja Kolady, BRONIEWSKIEGO Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego, oraz do ARABELI Maliny Prześlugi i WESOŁYCH KUMOSZEK Z WINDSORU – obydwa w reżyserii Pawła Aignera.
Zofia de Ines - scenograf. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Wydział Scenografii ASP w Krakowie. Ma na swym koncie ponad dwieście realizacji w teatrach dramatycznych i muzycznych, operze, pantomimie, balecie, w filmie i telewizji. Debiutowała w 1975 roku przygotowując kostiumy do BIAŁEGO MAŁŻEŃSTWA Tadeusza Różewicza w reżyserii Kazimierza Brauna we wrocławskim Teatrze Współczesnym. Pracowała m.in. z takimi reżyserami, jak: Henryk Baranowski, Jerzy Jarocki, Adam Hanuszkiewicz, Maciej Prus, Marek Weiss-Grzesiński, Krzysztof Zaleski, Mariusz Treliński, Paweł Aigner, Wojciech Misiuro oraz Ewa Wycichowska. Przez wiele lat współpracowała z Henrykiem Tomaszewskim, twórcą Pantomimy Wrocławskiej. Laureatka wielu nagród i odznaczeń, m.in. Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2013).
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.