W minioną sobotę na Dużej Scenie odbyła się premiera ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego w reżyserii Adama Orzechowskiego. Miło nam poinformować, że przedstawienie spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej!
„Adam Orzechowski to, co zbereźne, groteskowe, śmieszno-straszne, w przedstawieniu pokazuje jako jeszcze bardziej groteskowe, obleśne i odpychające. Tą reżyserską szarżą ryzykował, bo co niby można wygrać, podnosząc to, co spotęgowane, do jeszcze wyższej potęgi? Na podjęciu tego ryzyka polega też jednak jego reżyserski sukces. Na premierze poznać to było można m.in. po tym, że śmiechy na widowni stopniowo cichły, w to miejsce pojawiło się skupienie. Spektakl w finale wręcz dławi. To komiczna groteska, która dociera do wysokich tonów.”
Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki
„Nowocześnie zainscenizowana historia sprzed wieków (ciekawie oprawiona scenograficznie przez Magdalenę Gajewską i dopełniona wizualizacjami Eliasza Styrny) staje się poruszającą opowieścią o historii jako walcu miażdżącym jednostkę i władzy opartej na gwałcie.”
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza
„Tym spektaklem Teatr Wybrzeże przekłuwa balon wyobrażeń na temat świętej Jadwigi. To wizja świata zmarginalizowanych kobiet, w którym stają się one zabawką mężczyzn. Wizja bardzo brutalna, pozbawiona nadziei, z hukiem rozprawiająca się przy okazji z mitem dobrego polskiego władcy.”
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
„Teatr Wybrzeże po raz kolejny udowadnia, że działa znakomicie jako zespół. Dobrze zbudowane, wyraziste role wspiera muzyka świetnie ilustrująca emocje na scenie - jest groźna, punkowa, nawet gdy cytuje starosłowiańskie pieśni obrzędowe. Całość pokreśla minimalistyczna, ale trafna scenografia.”
Anna Umięcka, Gdansk.pl
„Przedstawienie stanowi polemikę z narracją monumentalizującą narodowe dzieje. Jest demitologizacją przeszłości i krytycznym podejściem do kart dziejów, tworząc szyderczo-obrazoburczy wydźwięk.”
Wiktoria Formella, Nowa Siła Krytyczna
„Na naszych oczach rozpada się zmitologizowany obraz świętej Jadwigi i dobrego władcy Władysława. To interesujące i mocne przedstawienie. Czekam na kolejne premiery na tej scenie.”
Magdalena Kuydowicz, magazyn Zwierciadło
„Adam Orzechowski skomponował dzieło wyjątkowo ciekawe, wielowarstwowe, dosadne, drapieżne i zrytmizowane.”
Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska
„Najnowszy spektakl Adama Orzechowskiego ogląda się znakomicie. Jest głośno, szybko, mocno, radykalnie.”
Anna Jazgarska, portal Teatralny.pl
„To spójna, wyrazista wypowiedź, wizja wywołana wielowątkową refleksją nad historią i współczesnością. Warto.”
Marek Nowak, Informator Pomorza
„Opowieść o wzlotach Wielkiego Narodu chłoszcze nas od pierwszych do ostatnich minut w rytm huku wojen, wrzasku bohaterów i płaczu niewiast, nie tracąc na chwilę napięcia ani tempa.”
Wojciech Owczarski, miesięcznik Odra
„ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY, pełną bezduszności, ale i posmaku czułości, zderzającą czystość z pospolitością, ogląda się z niesłabnącym zainteresowaniem i napięciem, niekiedy przerywanym śmiechem.”
Wiesław Kowalski Teatr dla Wszystkich
„Szok i śmiech widowni w trakcie spektaklu z każdym kwadransem gasną, by już w ciszy i skupieniu wybrzmiał tragiczny finał.”
Tomasz Chomiszczak, miesięcznik Teatr
Uprzejmie informujemy, że w dniach 24-25.12 kasy biletowe będą nieczynne. 26 grudnia kasa w Gdańsku będzie otwarta na dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Kasa w Sopocie będzie zamknięta.
15 grudnia wyruszyliśmy w podróż pociągiem po teatralnych przestrzeniach. Konduktor na wstępie ogłosił, że jesteśmy spóźnieni i nikt na nas nie czeka. Bo w Europie nikt już na nikogo nie czeka. Pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji i nie wiadomo, dokąd jedzie.
Zapraszamy do spędzenia wyjątkowego wieczoru sylwestrowego w Teatrze Wybrzeże! Na naszych widzów czeka niezapomniany czas w pięknych przestrzeniach Teatru z towarzyszeniem muzyki na żywo. Na Dużej Scenie, w tym szczególnym dniu dwukrotnie zaprezentujemy „Wszystko szwindel”. Na Scenie Kameralnej zagramy „Szklaną menażerię”.