Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

NEWSLETTER


Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Ziaja
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontakt
O teatrzePolityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

NOC IGUANY w Teatrze Wybrzeże

NOC IGUANY w Teatrze Wybrzeże

W Teatrze Wybrzeże trwają próby do NOCY IGUANY Tennessee Williamsa w reżyserii Pii Partum. Planowana premiera: 20 maja 2016 roku na Scenie Kameralnej w Sopocie.

Podrzędny meksykański pensjonat, zagubiony w dżungli, pod wysokim tropikalnym niebem i oceanem w dole. Shannon, niepoprawny, niezrównoważony duszpasterz, prywatnie amator mocnych trunków, ogarnięty seksualnymi obsesjami, który przyjął posadę przewodnika wycieczek przywozi tutaj jedną z nich. To głównie podstarzałe emerytowane nauczycielki i prowadzone przez nie nastoletnie uczennice. Jedna z nich próbuje uwieść Shannona. Do pensjonatu wkracza wulgarność przydrożnych stacji benzynowych i... groza dalekiej wojny.

Sztuka Tennessee Williamsa łączy w sobie respekt dla naturalnych instynktów kierujących człowiekiem z poczuciem grzechu i nieuchronnością kary. Przedstawia ludzi zawiedzionych w marzeniach, gnębionych przez frustracje, obsesje seksualne, niespełnienie.

Pia Partum o spektaklu: „Niebo Meksyku nad naszymi głowami. Nieznośny upał i duszne powietrze. A w nas strach... Uwiązana na postronku iguana też się boi... W oddalonym od świata pensjonacie nie ma ucieczki przed atakującym nas nieustannie własnym „ja", które nas dopada i dusi: instynktami, którym ulegamy i poczuciem winy, którego nie daje się zagłuszyć. I nie ma ucieczki przed wulgarnością, prostactwem i grozą czającej się w oddali cywilizacji i wojny. Sztuka Tennessee Williamsa to współczesny moralitet: rozgwieżdżone meksykańskie niebo nad naszym strachem i zawiedzionymi pragnieniami."

Tennessee Williams
NOC IGUANY
Przekład: Krzysztof Zarzecki
Reżyseria: Pia Partum
Scenografia, kostiumy, światła, wideo: Magdalena Maciejewska
Opracowanie muzyczne: Tomasz Mreńca
Konsultacje ruchowe: Daniel Jiménez Martínez
Asystent reżysera: Maciej Konopiński
Inspicjent - sufler: Agnieszka Szczepaniak

W spektaklu występują: Katarzyna Figura (Maxine), Marek Tynda (Shannon), Ewa Jendrzejewska (Panna Fellowes), Monika Chomicka-Szymaniak (Hannah), Dorota Androsz (Charlotte), Andrzej Nowiński (Nonno), Maciej Konopiński (Hank), Marzena Nieczuja Urbańska (Frau Fahrenkopf), Maciej Szemiel (Herr Fahrenkopf), Piotr Biedroń (Wolfgang), Jakub Mróz (Pedro) oraz gościnnie Daniel Jiménez Martínez (Pancho).

Premiera: 20 maja 2016 roku na Scenie Kameralnej w Sopocie
Kolejne spektakle: 22, 23 maja oraz 9, 10, 11 i 12 czerwca na Scenie Kameralnej

Tennessee Williams (ur. 1914 zm. 1983) - wybitny dramaturg i autor powieści i opowiadań. Studiował na uniwersytetach w Columbii, St. Louis i Iowa (1930-1938). Pracował m.in. jako kelner, czy operator windy. Od 1943 roku zaczął pisywać scenariusze filmowe, a w rok później poświęcił się twórczości literackiej. Autor tak sławnych sztuk jak SZKLANA MENAŻERIA, TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM, KOTKA NA GORĄCYM BLASZANYM DACHU, czy grany u nas z powodzeniem SŁODKI PTAK MŁODOŚCI. Stypendysta Rockefellera, dwukrotny zdobywca nagrody Pulitzera. Członek Narodowego Instytutu Sztuk i Literatury. Jego dramaty i opowiadania łączą psychoanalizę z naturalizmem, poetyckie symbole i alegorie. Jego bohaterowie - często z marginesu, wyobcowani, skazani na zagładę i klęskę wrażliwcy, niekiedy dręczeni różnymi obsesjami, czasem psychopatyczni - nie wytrzymują na ogół zderzenia z rzeczywistością.

Pia Partum (ur. 1977) - reżyserka teatralna i operowa. Absolwentka MISH na Uniwersytecie Warszawskim oraz Wydziału Reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie. Podczas studiów stypendystka Rządu Francuskiego w Instytucie Teatralnym w Paryżu. Wieloletnia asystentka Jerzego Jarockiego i Mariusza Trelińskiego. Wyreżyserowała m.in. MADAME BUTTERFLY Pucciniego w Operze na Zamku w Szczecinie, NINE Arthura Kopita (musical na kanwie 8 i PÓŁ Felliniego) w Teatrze Capitol we Wrocławiu, DZIEDZICTWO ESTERY Sandora Marai'ego w Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu, NADOBNISIE I KOCZKODANY CZYLI ZIELONĄ PIGUŁKĘ Witkacego w Teatrze im. Norwida w Jeleniej Górze. Obecnie równolegle nad pracami nad NOCĄ IGUANY Tenneessee Williamsa przygotowuje się do polskiej prapremiery LUCI MIE TRADITRICI Salvatore Sciarrino - współczesnej włoskiej opery, która pokazana będzie w ramach Festiwalu Warszawska Jesień w 2016 roku.

Magdalena Maciejewska (ur. 1962) - autorka ponad 150 scenografii w spektaklach teatralnych, operowych, filmowych. Absolwentka Wydziału Architektury na Politechnice Warszawskiej i Wydziału Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1998-2014 związana głównie z TR WARSZAWA jako scenografka Grzegorza Jarzyny (m.in. MAGNETYZM SERCA, DOKTOR FAUSTUS, KSIĄŻĘ MYSZKIN, UROCZYSTOŚĆ, DON GIOVANNI, T.E.O.R.E.M.A.T., NOSFERATU). Współpracowała również m.in. z Krystianem Lupą, Agnieszką Holland, Agnieszką Glińską, Andrzejem Chyrą, Krystyną Jandą, Andrzejem Żuławskim, Mariuszem Trelińskim. Współtworzone przez nią spektakle były zapraszane na festiwale w Avignonie, Edynburgu, Moskwie, Berlinie, Wiedniu, Londynie, Nowym Jorku, Paryżu czy Amsterdamie.

Tomasz Mreńca (ur. 1986) - skrzypek, kompozytor. Jest twórcą projektów indywidualnych i zbiorowych, a także autorem muzyki do spektakli teatralnych, pokazów mody, instalacji artystycznych. Współpracował m.in. z Pią Partum, Aleksandrą Popławską czy Markiem Kalitą. Wraz z Tomaszem Bednarczykiem stworzył projekt Venter, pod szyldem którego ukazała się ich płyta w londyńskiej wytwórni Sensefloor. Duet koncertował na największych festiwalach muzycznych w Polsce. Mreńca nagrał również album z międzynarodową grupą The Frozen Vaults, który ukazał się w paryskiej wytwórni Voxxov Records. Współpracował przez wiele lat z Bartoszem Dziadoszem i okazjonalnie z Piotrem Cisakiem, tworząc i rejestrując muzyczne eksperymenty.

Daniel Jiménez Martínez (ur. 1988) - tancerz i choreograf. W 2012 roku uzyskał dyplom zapisu ruchu metodą Benesha w paryskim konserwatorium CNSMDP . Absolwent Wydziału Tańca Klasycznego Instytutu Sztuk Pięknych w Meksyku, a także Kompozycji Muzycznej w Universidad de Guanajuato. Pracował jako tancerz w spektaklu KHORI PUKA w Narodowym Centrum Tańca w Paryżu, czy HUMANOIDE w Auditorium Saint-Germain-des-des-Prés w Paryżu. Pasjonuje się polskimi tańcami ludowymi - zwłaszcza kaszubskimi - z zakresu których pisze obecnie specjalizację.

Spektakl NOC IGUANY wystawiono w ramach umowy z The University of the South, Sewanee, Tennesse.

Opublikowano: 9.05.2016

Galeria

Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy

Zobacz więcej

Grand Prix dla logo Teatru Wybrzeże oraz Silver Award w kategorii system7.05.2025

Grand Prix dla logo Teatru Wybrzeże oraz Silver Award w kategorii system

Projekt logo Wojciecha Janickiego (Brandhills) został nagrodzony Grand Prix UDA Annual Int’l Design Competition 2025, a identyfikacja wizualna jego autorstwa dla Teatru Wybrzeże otrzymała nagrodę Silver w kategorii system. Gratulujemy!

Dyrekcja i Zespół Teatru Wybrzeże wobec sytuacji Teatru w Kielcach6.05.2025

Dyrekcja i Zespół Teatru Wybrzeże wobec sytuacji Teatru w Kielcach

Dyrekcja i Zespół Teatru Wybrzeże wyrażają solidarność z Zespołem Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Jackiem Jabrzykiem, który wygrał konkurs na dyrektora tej sceny.

Fot. Maciej Zakrzewski6.05.2025

"Biedermannowie" w finale Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Spektakl "Biedermannowie" Anny Wakulik w reż. Adama Orzechowskiego zostanie zaprezentowany w finale Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.