
Dzisiejszej premierze NA POCZĄTKU BYŁ DOM Doris Lessing będzie towarzyszyło otwarcie wystawy KALINA JĘDRUSIK W PODRÓŻY poświęconej wybitnej aktorce w 20. rocznicę śmierci i 80. rocznicę jej urodzin. Ekspozycję autorstwa Zbigniewa Dzięgiela (scenariusz) i Michała Budnego (projekt plastyczny) będzie można oglądać we foyer Sceny Kameralnej w Sopocie.
Istotnym elementem wystawy będą fotografie Kaliny Jędrusik, m.in. zdjęcia z dzieciństwa, ze ślubu ze Stanisławem Dygatem, z planów filmowych i telewizyjnych, fotosy ze spektakli teatralnych, fotografie z podróży, a także ostatnie zdjęcie artystki z 4 sierpnia 1991 roku. Na wystawie znajdą się też inne przedmioty należące do artystki, m.in. portret autorstwa Lucyny Legut, który przez lata wisiał w salonie Dygatów.
Kalina Jędrusik debiutowała w 1953 roku w Teatrze Wybrzeże, dokąd przyjechała wraz z kolegami ze studiów (ukończyła krakowską PWST): Zbigniewem Cybulskim, Bogumiłem Kobielą i Leszkiem Herdegenem oraz opiekunką roku Lidią Zamkow, której powierzono kierownictwo artystyczne teatru. Późniejsza gwiazda Kabaretu Starszych Panów zagrała tutaj trzy role: Katię w BARBARZYŃCACH Gorkiego (premiera: 16.12.1953), Kamillę w NIE IGRA SIĘ Z MIŁOŚCIĄ Musseta (premiera: 10.04.1954) i Larysę w PANNIE BEZ POSAGU Ostrowskiego (premiera:. 23.10.1954), zyskując pochlebne opinie krytyków. O jej roli w sztuce Musseta Franciszek Fenikowski napisał: „młoda i zdolna aktorka grała bardzo ambitnie i potrafiła stworzyć żywą, romantyczną arystokratkę, [...] która pod pozorną oschłością ukrywa namiętność swych uczuć". Fama głosi, że właśnie podczas tego przedstawienia zakochał się w artystce Stanisław Dygat współpracujący w owym czasie z Teatrem Wybrzeże. Szybko zdobył serce i rękę swojej wybranki i razem z nią przeprowadził się do Warszawy.
Organizatorami wystawy są Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Fundacja Artystyczna im. Kaliny Jędrusik Kalinowe Serce.

Przez te dni obejrzeliśmy 𝟭𝟯 𝘀𝗽𝗲𝗸𝘁𝗮𝗸𝗹𝗶 przygotowanych przez 𝟲 𝘁𝗲𝗮𝘁𝗿𝗼́𝘄, od klasycznych dramatów po nowatorskie formy sceniczne.

Lektura, po której trudno oddychać spokojnie. Tekst potwór, tekst niemożliwy. Tekst do mówienia. Tekst do grania. Tekst do śpiewania. Tekst do tańczenia. Tak wiele możliwości, gdyby tylko ktoś miał dość odwagi…

Nasze koordynatorki dostępności wystąpiły online jako prelegentki w panelu poświęconym nowoczesnym technologiom wspierającym osoby z niepełnosprawnościami w odbiorze sztuki.