Dzisiaj o godzinie 19.00 na Dużej Scenie odbędzie się prapremiera spektaklu FAHRENHEIT 451 na motywach powieści Raya Bradbury'ego w reżyserii Marcina Libera.
O SPEKTAKLU
Antyutopijna opowieść o świecie przyszłości, w którym indywidualizm jest całkowicie stłamszony, wiedza nikomu niepotrzebna, a analfabetyzm mile widziany. Książki są złem, za ich posiadanie grozi kara, a strażacy palą je na wielkich stosach. Adaptacja najsłynniejszej powieści jednego z najwybitniejszych amerykańskich twórców fantastyki u nas w inscenizacji jednego z najgłośniejszych twórców współczesnego teatru Marcina Libera, laureata Lauru Konrada i szeregu innych nagród i wyróżnień.
Marcin Cecko o spektaklu: „We współczesnym polskim teatrze interesuje nas przede wszystkim możliwość dotkliwej diagnozy czasów obecnych, pogłębienie dialogu na tematy zbyt szybko zagarnięte przez publicystykę oraz konstruowanie światów odbiegających od codziennego, potocznego życia. Wszystkie te możliwości znajdujemy w pracy nad spektaklem opartym na powieści Raya Bradbury'ego 451 STOPNI FAHRENHEITA. Można by zarzucić temu pomysłowi, że wizja przyszłości w świecie przedstawionym powieści odbiega od świata, w którym cyfryzacja i internet zapobiegają „paleniu książek na stosie", chcemy jednak pozostać tutaj wierni autorowi, a cechę świata Guya Montaga, jaką jest proceder unicestwiania treści kulturowych potraktować symbolicznie i rozszerzyć jego znaczenie. Jak mówi Faber podczas spotkania z Montagiem: „Nie książek panu potrzeba, lecz kilku rzeczy, które niegdyś były w książkach. Te same rzeczy mogłyby dziś znaleźć się na ekranach ściennych. Te same drobne szczegóły, ta sama świadomość mogłaby płynąć z radia i telewizji. Ale nie płynie." Oznacza to, że dla Bradbury'ego książki i ich lektura reprezentują jakość treści i skupienia, by te treści czytać, jakość, która została wyparta przez wersje skrócone i szantażujące emocjonalnie. Obserwując, nawet pobieżnie, dzisiejszy świat mediów, trudno nie oprzeć się wrażeniu, że diagnoza sprzed 50 lat jest niezwykle trafna. W TV dominują seriale grane przez amatorów, z improwizowanymi dialogami, ale nastawione na silne emocje, bez żadnej refleksji. Algorytmy do czytania artykułów skracają treści do ich esencji. Takie przykłady można mnożyć w nieskończoność. Chcemy jednak oprzeć się łatwości prostego krytykowania technologicznego postępu i wykazania osamotnienia człowieka w świecie dominowanym przez nowoczesne media wypierające stary tryb życia i dawne sposoby obcowania z treściami kulturowymi. Doświadczenie naszych przodków przypomina, że problem zmian technologicznych istniał od zawsze, a krytyka postępu miała zastosowanie również wobec wynalazku książki, czy wcześniej pisma, które Platon w FAJDROSIE, uznaje za narzędzie, które przyszłe pokolenia pozbawi pamięci. Jak wiemy, był w błędzie."
Tekst (inspirowany powieścią Raya Bradbury'ego) Marcin Cecko
FAHRENHEIT 451
Reżyseria: Marcin Liber
Dramaturgia: Marcin Cecko
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Muzyka: Filip Kaniecki alias MNSL
Kostiumy: Grupa Mixer
Asystent reżysera: Katarzyna Z. Michalska
Inspicjent: Jerzy Kosiła
W spektaklu występują: Dorota Androsz (Linda-Mildred), Katarzyna Figura (Kobieta / Gwiazda), Katarzyna Z. Michalska (Klarysa), Piotr Biedroń (Montag), Michał Jaros (Montag), Maciej Konopiński (Montag), Michał Kowalski (Kapitan), Jakub Mróz (Kaj), Cezary Rybiński (Profesor Faber) oraz Filip Kaniecki alias MNSL (muzyka na żywo).
Prapremiera: 6 lutego 2016 roku na Dużej Scenie
Kolejne spektakle: 7, 9, 10 lutego oraz 12 i 13 marca na Dużej Scenie
Czas: 2 godziny 40 minut (jedna przerwa)
Raymond Douglas Bradbury (ur. 1920 zm. 2012) - amerykański klasyk literatury science fiction. Napisał ponad 300 opowiadań, które opublikowano w około 800 antologiach, a także powieści, wiersze, scenariusze filmowe i teatralne. Zadebiutował w 1941 roku opowiadaniem PENDULUM. W 1950 roku wydał KRONIKI MARSJAŃSKIE, które przyniosły mu sławę i uznanie krytyki literackiej. Trzy lata później ukazało się jego kolejne wybitne dzieło - 451 STOPNI FAHRENHEITA, genialna antyutopia stawiana na równi z ROKIEM 1984 George'a Orwella czy NOWYM WSPANIAŁYM ŚWIATEM Aldousa Huxleya, w 1966 roku zekranizowana przez François Truffaut. Bradbury nigdy nie utożsamiał się z nurtem science fiction - rakiety, przestrzeń kosmiczna i astronauci były dla niego tylko rekwizytami, za pomocą których snuł swoje opowieści o kondycji współczesnego człowieka.
Marcin Liber (ur. 1970) - jeden w najważniejszych reżyserów teatralnych średniego pokolenia. Zaczynał jako aktor związany z poznańskim Teatrem Biuro Podróży. Jeden z założycieli Teatru Usta Usta, debiutował jako reżyser w 2000 roku. Od tego czasu wyreżyserował ponad 20 spektakli, m.in. ŚMIERĆ CZŁOWIEKA-WIEWIÓRKI (Teatr Usta Usta), ID, MAKBET, UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE (Teatr Współczesny w Szczecinie), WESELE (Teatr Polski w Bydgoszczy), III FURIE (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy), TRASH STORY (Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze), NA BOGA! (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu) czy BYĆ JAK STEVE JOBS (Narodowy Stary Teatr w Krakowie). Jest laureatem wielu nagród, m.in. Lauru Konrada na Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach.
Marcin Cecko (ur. 1981) - poeta, dramatopisarz, fotograf, performer. Opublikował trzy tomiki wierszy: ROZBIOREK (2000), PLĄSY (2003) oraz MÓW (2006). Tworzył na eksperymentalnej scenie muzycznej, jest związany, jako wokalista-deklamator, z performatywno-muzycznymi formacjami: Melancholia, Akryl Trio, 3 Boys Move. Był jednym z twórców poetyckiej grupy zwanej neolingwistami i współautorem ich wspólnego manifestu z 2002 roku. Cecko często działa na skrzyżowaniu różnych form twórczości, hołduje idei interdyscyplinarności w sztuce. Stworzył artystyczny tandem z reżyserem Krzysztofem Garbaczewskim, będąc dramaturgiem i scenarzystą licznych realizacji m.in. ODYSEI, GWIAZDY ŚMIERCI, ŻYCIA SEKSUALNEGO DZIKICH, BALLADYNY, KAMIENNEGO NIEBA ZAMIAST GWIAZD. Z Marcinem Liberem współpracował przy ANTYGONIE w Teatrze Nowym w Łodzi.
Mirek Kaczmarek (ur. 1970) - scenograf, absolwent Wydziału Komunikacji Wizualnej poznańskiej ASP. Od debiutu w 2001 roku stworzył scenografie, kostiumy i oprawę multimedialną do niemal 100 przedstawień. Jest stałym współpracownikiem: Piotra Kruszczyńskiego (m.in. ODEJŚCIE GŁODOMORA, NIE/BOSKA KOMEDIA. RZECZ O KRZYŻU), Jarosława Tumidajskiego (m.in. G®UPA LAOKOONA, PAN TADEUSZ, SOLARIS), Wiktora Rubina (m.in. ORGIA, trylogia JOANNA SZALONA, CARYCA KATARZYNA i HRABINA BATORY), Jana Klaty (m.in. FANTA$Y, SPRAWA DANTONA, TRANSFER, TRYLOGIA i DO DAMASZKU) i Marcina Libera (m.in. BYĆ JAK STEVE JOBS oraz WESELE). Laureat wielu nagród artystycznych m.in. nagrody za scenografię do SPRAWY DANTONA na 33. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska, na I Międzynarodowym Festiwalu Teatrów BOSKA KOMEDIA oraz na Festiwalu KONTAKT, nominowany do Paszportów Polityki.
Grupa Mixer [Dorota Gaj-Woźniak, Monika Ulańska i Robert Woźniak ] - absolwenci wydziału malarstwa, projektowania ubioru oraz scenografii w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej w Poznaniu. Od 2002 roku projektują kostiumy teatralne oraz scenografię. Współpracują głównie z Marcinem Liberem i Piotrem Ratajczakiem. Prowadzą również warsztaty twórcze dla dzieci i dorosłych z zakresu projektowania ubioru, tworzenia kostiumów i scenografii. Na swojej stronie internetowej piszą o sobie: „Cytatom zaczerpniętym z przeszłości nadajemy nowy kontekst przez współczesna formę i konstrukcję. Kultywujemy wolność sztuki i swobodę interpretacji."
Fiip Kaniecki alias MNSL (ur. 1983) - producent, perkusista i DJ. Jego muzyka wydawana była m.in. w Berlinie, Los Angeles i Warszawie. Grał na scenach we Francji, Estonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii. Autor muzyki do spektakli Marcina Libera: DYSKRETNY UROK BURŻUAZJI, BYĆ JAK STEVE JOBS, WESELE, WOJNA I POKÓJ, JAK UMIERAJĄ SŁONIE, MEDIA MEDEA. Ostatnio współpracuje z Justyną Wasilewską w ramach projektu ICANSWIM w TR Warszawa.
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.