Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

NEWSLETTER


Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Ziaja
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontakt
O teatrzePolityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Coś więcej niż tylko fantazja – po premierze KOŁA SPRAWY BOŻEJ

Coś więcej niż tylko fantazja – po premierze KOŁA SPRAWY BOŻEJ

Za nami pierwsza premiera sezonu 2022/2023. Zapraszamy Państwa do lektury fragmentów recenzji spektaklu KOŁO SPRAWY BOŻEJ Konrada Hetela w reżyserii Radka Stępnia.

„Zaskakująco dowcipny i bardzo dobrze zagrany spektakl to jednak coś więcej niż tylko fantazja na temat sekty Towiańczyków. […] Wskazanie ciągot polskiej inteligencji XIX wieku ma jednak na celu nie tylko rozrywkę, która dzięki dobrze prowadzonej dramaturgii nie dłuży się pomimo blisko dwóch godzin bez antraktu. Towiański przypomina inkarnacje dzisiejszych polityków, swoimi absurdalnymi wizjami i ideami mącących ludziom w głowach. Zachęta do pojednania z Rosją, ukorzenie się przed nią i przeprosiny za flirt z Zachodem brzmią w dzisiejszych czasach równie prowokacyjnie jak wtedy.”

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

„Sam tekst Konrada Hetela, choć bardzo przystępny, jest ciekawy i obrazowy, mocno określeni bohaterowie są wyraziści, a ich dialogi stosunkowo dynamiczne.”

Agata Olszewska, gdansk.pl

„Przez większość spektaklu autorzy budują iluzję powrotu do tradycji teatru refleksyjnego, żeby rozbić ją z bardzo współczesną ironią w brawurowym finale. Obsada bardzo czujnie podąża za tekstem i tak jak on balansuje między powagą i udawaną romantyczną egzaltacją, a bardzo inteligentną zgrywą.”

Przemysław Gulda, cykl guldapoleca

„Najciekawszą postacią sztuki jest Juliusz Słowacki w interpretacji Pawła Pogorzałka - ambitny, trawiony kompleksami wobec Mickiewicza i za wszelką cenę próbujący mu dorównać. A może nawet przegonić go w wyścigu o literacką sławę? On jeden zachowuje trzeźwy umysł wobec absurdalnego pomysłu Towiańskiego, który zakrawa na zdradę narodową. Może zamiast walczyć z carem Rosji, lepiej mu się przypodobać przymilnym listem? Może dzięki niemu spojrzy na nas łaskawszym wzrokiem? Nie do wiary, jak bardzo to aktualne!”

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

„Z czego zbudował zabawność swego KOŁA… Hetel? Czy jest to śmiech z przywar tych, których uważa się za postaci „z kamienia, co wiecznie będą trwać”, czy też z całego tego naszego narodowego romantyzmu i mesjanizmu? Ażeby udzielić sobie odpowiedzi na to postawione i tego rodzaju inne jeszcze pytania, trzeba sztukę w gdańskim Teatrze Wybrzeże obejrzeć – do czego zresztą z całym przekonaniem zachęcam.”

Edward Jakiel, teatrologia.pl

„Spośród zespołu aktorskiego warto wyróżnić bardzo udany debiut Karoliny Kowalskiej na scenie Teatru Wybrzeże. To jej pierwszy sezon i pierwszy spektakl w Trójmieście. Grana przez nią Celina Mickiewiczowa przechodzi na scenie wiele zaskakujących doświadczeń i przemian, a przy tym w intrygujący sposób balansuje między historią i współczesnością, realną postacią i jej interpretacją.”

Marek Nowak, Informator Pomorza

„Więc jacy oni byli: Słowacki, Mickiewicz, Goszczyński? Może tacy właśnie jak w tym, jakże udanym spektaklu Teatru Wybrzeże. Gorąco polecam KOŁO SPRAWY BOŻEJ, nie ma w nim ani chwili nudy, a jest teatr mądry, dowcipny i... pełen emocji.”

Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki

„Coś, co się rozkręciło w obłęd demagogii, realnie groźny, zdawało się nie do powstrzymania, zostaje rozbrojone licytacją na kabotynizmy i po Gombrowiczowsku zmienia się w buchnięcie homeryckim śmiechem. […] Fantastyczna scena, przejmująca w swej przewrotce, w spleceniu wielkich spraw z małymi odruchami, w obnażeniu głupoty patetycznej demagogii, tak niebezpiecznie skutecznej w życiu społecznym. Ale fantastyczna też teatralnie, nasycona emocją, znakomicie rozegrana między wszystkimi uczestnikami tego natchnionego misterium łamiącego się w farsę. Zasługująca na miejsce wśród najlepszych sekwencji scenicznych duetu twórców, zbierająca zasłużone oklaski na finał.”

Jacek Sieradzki, e-teatr

„Myśleniem można się co prawda odurzyć, ale można też właśnie dzięki niemu zachować trzeźwość umysłu. Niby to oczywiste, ale opowiedziane w przedstawieniu - przemawia. Zwłaszcza że to przedstawienie tak poprowadzone, tak jednolite, z tyloma pełnokrwistymi postaciami.”

Jarosław Zalesiński, pismo Teatr

Opublikowano: 24.10.2022

Zobacz więcej

Grand Prix dla logo Teatru Wybrzeże oraz Silver Award w kategorii system7.05.2025

Grand Prix dla logo Teatru Wybrzeże oraz Silver Award w kategorii system

Projekt logo Wojciecha Janickiego (Brandhills) został nagrodzony Grand Prix UDA Annual Int’l Design Competition 2025, a identyfikacja wizualna jego autorstwa dla Teatru Wybrzeże otrzymała nagrodę Silver w kategorii system. Gratulujemy!

Dyrekcja i Zespół Teatru Wybrzeże wobec sytuacji Teatru w Kielcach6.05.2025

Dyrekcja i Zespół Teatru Wybrzeże wobec sytuacji Teatru w Kielcach

Dyrekcja i Zespół Teatru Wybrzeże wyrażają solidarność z Zespołem Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Jackiem Jabrzykiem, który wygrał konkurs na dyrektora tej sceny.

Fot. Maciej Zakrzewski6.05.2025

"Biedermannowie" w finale Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Spektakl "Biedermannowie" Anny Wakulik w reż. Adama Orzechowskiego zostanie zaprezentowany w finale Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.