W miniony czwartek na Dużej Scenie odbyła się prapremiera spektaklu BELLA FIGURA Yasminy Rezy w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Miło nam poinformować, że przedstawienie spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem publiczności i części krytyki teatralnej.
„W przedstawieniu Teatru Wybrzeże reżyser zbudował niezwykle precyzyjny, chwilami celowo przerysowany, bardzo nęcący swoją formą obraz klasy średniej, której utknięcie w obrębie wzorów i jedynych słusznych wykładni wcale nie porządkuje świata, a jedynie go boleśnie zamyka. W BELLA FIGURA dostajemy ten świat w nieznośnym powiększeniu. Jego echo dźwięczy wyjątkowo długo i przejmująco.”
Anna Jazgarska, portal Teatralny.pl
„Świat w fazie rozkładu wartości, w beznadziei oczekiwania na ostateczny krach relacji portretuje francuska dramatopisarka Yasmina Reza w sztuce BELLA FIGURA. Jej polska prapremiera w Teatrze Wybrzeże - choć mocno kontrowersyjna - warta jest uwagi.”
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza
„Grzegorz Wiśniewski wycisnął z tekstu Rezy więcej niż Stefan Horngacher z naszych skoczków i osiągnął więcej procent normy niż Wincenty Pstrowski w kopalni Jadwiga. W jego inscenizacji ten dramat nieciekawego życia średniego mieszczaństwa francuskiego osiągnął wymiar, wprawdzie kameralnej, ale na pewno uniwersalnej apokalipsy.”
Piotr Wyszomirski, Gazeta Świętojańska
„Iście komediowy, wręcz farsowy, zapowiadający wartką akcję schemat, mógłby zapewnić dobrą rozrywkę, jednak Wiśniewski - wydobywając intencję autorki - chciał pokazać, że w tekście tkwi coś więcej niż typy kochanków, zrzędzącej teściowej czy przyjaciółki zdradzanej żony.”
Wiktoria Formella, Nowa Siła Krytyczna
„Teatr Wybrzeże przyzwyczaił widzów do ambitnego repertuaru i ciekawych pomysłów inscenizacyjnych. BELLA FIGURA to bardzo dobry, współczesny spektakl, który w niebanalny sposób porusza i niepokoi.”
Marek Nowak, Informator Pomorza
„Cały kwintet, tyleż tragicznie śmieszny i pokraczny, co w swoim wypaleniu i wewnętrznym spustoszeniu godny współczucia, tworzy momentami wstrząsającą w swych paroksyzmach, nikczemnościach i obawach wiwisekcję, bezlitośnie i wnikliwie obnażającą mechanizmy tego, co tkwi w naszej potrzebie przebywania z drugim człowiekiem, albo spotkania kogoś, kto stanie się dla nas lustrem upływającego czasu.”
Wiesław Kowalski, Teatr Dla Was
„Grzegorz Wiśniewski w swym gdańskim przedstawieniu wykoślawia całą sytuację, każe ponurej grupce, karykaturyzować się, hiperbolizować swoją mentalność. Przerysowuje też poczucie humoru autorki; tam, gdzie Reza sugeruje, tam Wiśniewski mówi sporo więcej.”
Przemysław Skrzydelski, tygodnik Sieci
„W BELLA FIGURA Yasmina Reza i Grzegorz Wiśniewski pokazują powierzchowność i małość ludzkiej egzystencji.”
Jarosław Zalesiński, miesięcznik Teatr
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.