WESELE

Stanisław Wyspiański

Histeryczny atak śmiechu Czepca i Dziennikarza po słynnych słowach „Co tam Panie, w polityce?”, a zaraz potem zderzenie ze ścianą dźwięków black metalowej Furii, wtórującej tańcowi# weselników – tak dynamicznie zaczyna się WESELE AD 2017 w reżyserii Jana Klaty. Choć zamiast malowniczej bronowickiej chaty mamy do czynienia z krainą w nieustannej przebudowie, reżyser nie uwspółcześnia dramatu na siłę: zaprojektowane przez Justynę Łagowską rusztowania spowite czarną folią, odrąbany kikut drzewa i pusta kapliczka wyznaczają niepokojącą scenerię, w której spotykają się dwa obce sobie światy. Istniejące osobno: zblazowani, pozbawieni werwy i charyzmy „miastowi” oraz rubaszny „lud”, pełen siły, na oślep szukającej ujścia, jednoczące się jedynie w momentach tanecznego transu. Dookoła sceny, na czterech pomnikowych postumentach stoją muzycy z biało-czarnymi twarzami – współczesne chochoły. To w takt ich muzyki rozgrywa się akcja, prowadzona „przez pół drwiąco, przez pół serio”, ale w momentach ekstatycznych układów choreograficznych Maćko Prussaka osiągająca temperaturę wrzenia. Po  chwili jednak bohaterowie popadną w kolejny marazm, „bawiąc się jeno snami”, wiecznie czekając na znak. 

„Na koniec swej dyrektorskiej kadencji Jan Klata dał w krakowskim Narodowym Starym Teatrze swe najlepsze od lat przedstawienie, wytrzymujące porównanie nawet z wybitną SPRAWĄ DANTONA z Teatru Polskiego we Wrocławiu. W jego inscenizacji WESELE uderza poezją i klarownością, opowiadając z ostrą ironią o świecie podziałów nie do zasypania, wściekłości, dyktowanej przez muzykę blackmetalowego zespołu Furia, którego muzycy niczym chochoły cały czas obecni są na scenie.”

Jacek Wakar, onet.pl

Spektakl jest rekomendowany dla widzów powyżej 16 roku życia. Ze względu na głośną oprawę muzyczną, przed spektaklem dostępne będą stopery.

Przedstawienie Narodowego Starego Teatru w Krakowie prezentowane w ramach 9. edycji Wybrzeża Sztuki. 

  • Premiera:
  • Czas trwania: 3 godziny 20 minut (dwie przerwy)
  • Wybrzeże Sztuki
  • Reżyseria, adaptacja: Jan Klata
  • Scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Justyna Łagowska
  • Choreografia: Maćko Prusak
  • Muzyka: FURIA
  • Asystent scenografa: Piotr Halter
  • Realizator dźwięku: Łukasz Kamiński
  • Asystent reżysera, inspicjent, sufler: Katarzyna Gaweł
  • Asystenci reżysera: Paweł Sablik, Andrzej Błażewicz