Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

 
 
 

NEWSLETTER


Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Ziaja
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontakt
O teatrzePolityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Emigrantki

Autor:Radosław Paczocha
Reżyseria:Elżbieta Depta
Premiera:20 lutego 2021 - Stara Apteka
Czas trwania:1 godzina 30 minut (bez przerw)
Sezon:2021/2022
Plakat do spektaklu Emigrantki

Najbliższe spektakle

10majSo
Stara Apteka17:00
ⓘ
SPEKTAKL Z AUDIODESKRYPCJĄ
Brak biletów
11majNd
Stara Apteka17:00
ⓘ
SPEKTAKL STUDENTA
Brak biletów

Opis scenografii i postaci

EMIGRANTKI pokazują polską emigrację zarobkową z perspektywy ciężko pracujących kobiet, do tego matek wychowujących swoje dzieci na odległość. Dramat ukazuje ich pełną napięć relację pomiędzy sobą, trudne życie codzienne, problemy tożsamościowe, życie na walizkach i poczucie straconego życia osobistego, które próbują odkupić zarabianymi na swoje dzieci pieniędzmi. W niesprzyjających macierzyństwu warunkach są niezwykle heroicznymi matkami, które żyją w poczuciu przegranego macierzyństwa... 

Elżbieta Depta o EMIGRANTKACH: „Siłą tekstu Radosława Paczochy jest to, że bazuje on na prawdziwych historiach, które inaczej prawdopodobnie nigdy nie byłyby wysłuchane. Mamy więc okazję poznać realia życia migrantek zarobkowych i motywacje stojące za ich wyjazdem. Są to bardzo często kobiety postawione pod ścianą, które nie są w stanie wyżywić licznej rodziny, równocześnie uciekają od maltretujących je mężów. Ich opowieści są tym bardziej przejmujące, że prawdziwe. Tekst pokazuje przyczyny dla których kobiety te decydują się pracować za granicą i wysyłać do Polski wszystko co zarobią. Podjęta o wyjeździe decyzja okupiona jest stygmatyzacją i rozłąka z rodziną, jedna z bohaterek w Polsce pozostawia kilkumiesięczne dziecko. Widz ma szansę zetknąć się z rzeczywistością, w której sam nie chciałby uczestniczyć. Jako społeczeństwo powinniśmy zadać sobie pytanie, dlaczego w Polsce problemy tych kobiet nie mają szans na rozwiązanie. Sytuacja, która miała być chwilowym ratunkiem, staje się dla nich sposobem na życie. Bohaterki dramatu i ich heroizm w walce o byt materialny rodziny budzą podziw zmieszany ze współczuciem.” 

Na scenie w trakcie spektaklu palone są papierosy. 

 


 

logo-okwpsw-kopia3.jpeg.            it-logo-prev2.jpeg.           Logo-MKDNiS-kolorowe-.jpeg

 

Spektakl bierze udział w 27. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

 

Obsada

Justyna Bartoszewicz

Justyna Bartoszewicz

Monika
Małgorzata Brajner

Małgorzata Brajner

Zosia
Katarzyna  Figura

Katarzyna Figura

Teresa
Scenografia:Agata Andrusyszyn-Chwastek
Światła:Magdalena Gajewska
Muzyka:Maciej Szymborski
Konsultacja choreograficzna:Nicola Egwuatu
Konsultacja wokalna:Anna Domżalska
Projekt plakatu:Monika Starowicz
Asystent reżysera, inspicjent – sufler:Agnieszka Szczepaniak
Zdjęcia:Bartosz Bańka

Galeria

Teresa(Katarzyna Figura) na fotelu. Nogi ma wyciągnięte na krześle. Stopy bose. Trochę siedzi, a trochę leży w fotelu. Na ziemi stoją jej buty.
EMIGRANTKI REŻ. ELŻBIETA DEPTA fot. Bartosz Bańka
Po lewej, na łóżku przysiada Zosia(Małgorzata Brajner). Po prawej na krześle siedzi Monika(Justyna Bartoszewicz). Obok stoi Teresa(Katarzyna Figura), ręce ma w kieszeniach.
Ujęcie całej sceny. Na łóżku po lewej przysiada Zosia. Jedną dłonią wskazuje, w drugiej trzyma kubek. Na prawo od Zosi na krześle siedzi Monika. Obok stoi Teresa, ręce ma w kieszeniach.
Zbliżenia na łóżko z kocem. Z lewej siedzi Teresa, pije z kubka, w drugiej ręce butelka wina. obok leży Zosia z kubkiem, na prawo siedzi Monika. Unosi kubek w geście toastu.
Zbliżenie na fotel. Teresa leży na siedzisku w poprzek. Na niej na brzuchu leży Zosia, nogi ma w górze, na oparciu. Obie się śmieją.
Zbliżenie na środek sceny. Na krześle leży Monika w fikuśnej pozie. Ma kusą spódnicę z czarnej skóry i ramoneskę.  Jedna noga zawieszona na oparciu, druga wyprostowana, uniesiona do góry. Jedna ręka wyprostowana, uniesiona, drogą podpiera się o ziemię.
Na krześle siedzi Zosia. Jest bokiem do nas. Na stole stoi figurka Matki Boskiej. Zosia trzyma ją za podstawę.
Teresa i Zosia siedzą na łóżku z kapą. Teresa trzyma butelkę wódki, pije z kieliszka. Zosia patrzy na nią. Ma potargane włosy.
Zbliżenie na łóżka. Jedno stoi za drugim. Na pierwszym leży na wznak Teresa. Jej sylwetka jest rozmazana. Ostrość na łóżko w głębi. Leży na nim Zosia. Nogi uniesione opiera o ramę. Uśmiecha się.
Teresa i Zosia w pozycji półleżącej na łóżku. Śmieją się, są frontem do nas.
Ujęcie na środek sceny. Od lewej stoi Monika, Zosia i Teresa.
Scena spowita w dymie. Z lewej Monika z butem na obcasie w ręku, kolana ugięte. Tańczy. Na środku na krześle stoi Zosia bez spódnicy. Unosi palec w górę. Na prawo Teresa. Jest pochylona, ramiona rozpostarte. W jednej dłoni butelka.
EMIGRANTKI REŻ. ELŻBIETA DEPTA fot. Bartosz Bańka
Na środku Monika siedzi na krześle przy stoliku. Ma zamknięte oczy i papierosa w dłoni. Nad nią, z lewej stoi Zosia. Opiera się o rurę. Nie ma spódnicy. Na prawo od Moniki siedzi Teresa, jest tyłem do nas.
Po lewej na łóżku siedzi Zosia z kubkiem w dłoni. Obok stoi krzesło, na nim talerz z biszkoptami. Po prawej, na fotelu Monika z kubkiem w dłoni. Kobiety rozmawiają.
 Monika siedzi na krześle obok stolika. Pali papierosa, uśmiecha się.
Ujęcie z ukosa. Na środku pokoju Zosia. Jest tyłem do nas. Ma dwie ogromne, kraciaste torby. Po prawej stoi Teresa, patrzy na torby.
Zbliżenie na Monikę. Siedzi w siadzie skrzyżnym, skręca papierosa.
Zbliżenie. Teresa w czarnej koszuli, włosy potargane. Twarz zastygła, skierowana na prawo.