Szanowni Państwo, drodzy widzowie, w miniony czwartek zakończyła się IX edycja Wybrzeża Sztuki w ramach której z powodzeniem zaprezentowaliśmy SEKRETNE ŻYCIE FRIEDMANÓW Marcina Wierzchowskiego i Daniela Sołtysińskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z Teatru Ludowego w Krakowie, PUNKT ZERO: ŁASKAWE w reżyserii Janusza Opryńskiego z Teatru Provisorium w Lublinie, WYZWOLENIE Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego z warszawskiego STUDIO teatrgaleria, HISTORIĘ JAKUBA Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Ondreja Spišáka z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy, IDIOTĘ Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Pawła Miśkiewicza z Teatru Narodowego w Warszawie, WSZYSTKO O MOJEJ MATCE Tomasza Śpiewaka w reżyserii Michała Borczucha z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie, spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego DO DNA oraz WESELE Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z krakowskiego Narodowego Starego Teatru.
Miło nam poinformować, że IX edycja Wybrzeża Sztuki spotkała się ze znakomitym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej. Zapraszamy Państwa do przeczytania fragmentu recenzji oraz do obejrzenia naszej fotorelacji.
„Po roku przerwy znów podziwiać mogliśmy szeroko komentowane polskie spektakle na Wybrzeżu Sztuki. Tegoroczna edycja skupiona była wokół tematów trudnych i kontrowersyjnych. […] Wszystkie spektakle odbywały się przy nadkompletach, zaś podczas krakowskiego WESELA Teatr Wybrzeże przeszedł prawdziwe oblężenie. To pokazuje, jak ważne i potrzebne jest Wybrzeże Sztuki, bo pozwala choć przez chwilę poczuć puls polskiego teatru z innych ośrodków.”
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
„Interesujące było SEKRETNE ŻYCIE FRIEDMANÓW Teatru Ludowego z Krakowa. [...] Atutem przedstawienia są znakomite role aktorów, grających blisko, na wyciągnięcie ręki, bez bezpiecznej rampy scenicznej. [...] Przedstawieniem, który widzowie nagrodzili owacją na stojąco, był spektakl dyplomowy DO DNA studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie, w reżyserii i według scenariusza Ewy Kaim. Każda z piosenek opowiada o pewnym etapie w życiu bohaterów. O czasie zalotów, namiętności, żalu i radości. A wszystko to wyśpiewane zostało w sposób mistrzowski. [...] Jednak najciekawsze dla mnie było przedstawienie WSZYSTKO O MOJEJ MATCE Tomasza Śpiewaka Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa, w reżyserii Michała Borczucha. Choć tytułem nawiązuje ono do filmu Almodovara, nie jest jednak jego teatralną adaptacją. To osobisty projekt Michała Borczucha i Krzysztofa Zarzeckiego, inspirowany postaciami ich matek, ze znakomitymi kreacjami aktorskimi. [...] Widzom podobała się HISTORIA JAKUBA napisana przez Tadeusza Słobodzianka, w reżyserii Ondreja Spišáka, którą przywiózł Teatr Dramatyczny z Warszawy. Ten spektakl to intrygująca opowieść o pogmatwanych losach Polaków i Żydów.”
Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki
„Na otwarcie wystrzał artystyczny i największa niespodzianka. Po obejrzeniu SEKRETNEGO ŻYCIA FRIEDMANÓW czuję się jak pyton po połknięciu antylopy. Trawię, com połknął i końca nie widać. [...] WSZYSTKO O MOJEJ MATCE to koncept ciekawy, wirtuozersko zagrany. To, jak reżyser odkrywa w aktorkach swoją matkę, jak żongluje przeniesieniami, tworząc nowe wyobrażenie, zasługuje na najwyższe uznanie. [...] DO DNA to wokalna petarda. [...] WESELE Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie to teatr totalny. Na najważniejsze tematy, zorganizowany i podporządkowany całościowej wizji. Bez brudów w postaci efekciarskich wylewów artystycznego ego, z muzyką naszych czasów na żywo, z tańcem i Wyspiańskim.”
Piotr Wyszomirski, Gazeta Świętojańska
29 i 30 lipca na Scenie Malarnia Teatru Wybrzeże odbędą się dwa pokazy Snu nocy letniej Williama Szekspira w reżyserii Miłki Dziasek, studentki V roku warszawskiej Akademii Teatralnej. Spektakl w formule work in progress jest częścią konkursu o Nowego Yoricka 28. Festiwalu Szekspirowskiego. Z Miłką Dziasek rozmawia Monika Mioduszewska.
Wszyscy w tej komedii śnią dziwne, straszne sny – mówi Miłka Dziasek, studentka V roku reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie, która wygrała konkurs na koncepcję spektaklu w Teatrze Wybrzeże będący częścią Konkursu o nagrodę Nowego Yoricka w ramach 28. Festiwalu Szekspirowskiego.
21 lipca o godzinie 17:00 zapraszamy na spektakl z tłumaczeniem na Polski Język Migowy i napisami w języku polskim. Spektakl prezentujemy w ramach programu Kultura Dostępna.