Serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy TERESA BYSZEWSKA: KOLAŻE Z TKANIN, SERIGRAFIE, FROTAŻE, które odbędzie się dzisiaj o godzinie 18.00 we foyer Sceny Kameralnej w Sopocie. Wystawa towarzyszy retrospektywnej ekspozycji prac Jana Lenicy w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie (dzisiaj o godzinie 19.30).
Teresa Byszewska będzie obecna na obu wernisażach.
„Podoba mi się to co robisz. Chyba jest tam trochę ze mnie. To nie jest zarzut. To mnie cieszy."
Jan Lenica w liście do Teresy Byszewskiej z 20 grudnia 1997 roku
„Teresa nie zmienia się, wciąż szuka nowych doświadczeń, nowych technik: zaczęła od grafiki, plakatów, potem nadszedł czas obrazów spod igły, fantastycznych pejzaży, groteskowych postaci, wymyślonych ptaków teraz wreszcie frotaże. Hołd dla Maxa Ernsta, tak; ale jakże po polsku, a la Teresa (...)"
Jan Lenica, 1988
Teresa Byszewska ukończyła Wydział Grafiki warszawskiej ASP w 1956, pracę dyplomową tworząc w pracowni prof. Józefa Mroszczaka. Początkowo projektowała plakaty i ilustrowała książki dla dzieci. W latach 1954-1966 była żoną Jana Lenicy, z którym współpracowała przy jego pierwszych realizacjach filmowych. Jednak najważniejszym etapem jej działalności artystycznej stało się tworzenie obrazów z tkanin i koronek. Ich oryginalność przyniosła autorce międzynarodowe uznanie. W ostatnich latach wyszywane na tkaninie przy pomocy maszyny do szycia rysunki stanowiły podkład pod wykonywane na - sprowadzanym z Tajlandii - papierze kompozycje graficzne techniką frotażu. Mieszka w Paryżu i w Warszawie. Miała ponad 20 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, wystawiała w wielu galeriach i muzeach Europy, m.in. w Paryżu, Monachium, Barcelonie, Zurychu, Londynie, Tokio, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu. Jej prace znajdują się w Museum für Gestaltung w Zurychu, Muzeum Narodowym w Poznaniu, w Privinciaa Museum w s-Hertogenbosch, Muzeum Włókiennictwa w Łodzi i w wielu kolekcjach prywatnych.
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.