
Dzisiejszej premierze MARII STUART będzie towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu AUTORZY NASZYCH PLAKATÓW - WIKTOR SADOWSKI.
Wiktor Sadowski od uzyskania dyplomu w pracowni prof. Henryka Tomaszewskiego warszawskiej ASP w 1981 stał się jednym z najbardziej wyrazistych i rozpoznawalnych twórców polskiego plakatu. Już pierwsze, powstające na zlecenie jedynego wówczas filmowego dystrybutora prace zdradzały pojawienie się twórcy odrębnego, obdarzonego nie tylko niepospolitym talentem ale i własnym charakterem pisma, znakomitym warsztatem i nieszablonowym poczuciem malarskiej metafory. Jego drapieżne, brutalne, nierzadko krwawe ale przy tym niejednoznaczne i poetyckie plakatowe obrazy szybko zyskały mu uznanie i prestiż - już w dwa lata po debiucie został laureatem Międzynarodowego Biennale Plakatu za plakat do spektaklu baletowego GOYA, w rok później zdobył złoty medal na katowickim Biennale Plakatu Polskiego a w 1986 I i III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Plakatu Teatralnego w Osnabruck a potem m.in. nagrody International Association of Business Communicators, Art Directors Club w Nowym Jorku, Złoty Medal nowojorskiego Society of Illustrators. Projektuje plakaty, w pierwszych latach filmowe, potem głównie operowe i teatralne, bo jak sam mówi: „Bez wątpliwości żadnej: plakat teatralny, plakat dla teatru był i jest najważniejszym powodem, motywacją mojej działalności artystycznej. Niedosłowność, niedomówienie, emocje i niebanalny przekaz inspirują i stanowią wyzwanie. Nie ukrywam jednak,że jest to bardzo trudne wyzwanie." Uwodząc dyskretną, często jakby nierealną zmysłowością i nieoczywistym, nierzadko perwersyjnym erotyzmem nigdy nie przekracza granicy dobrego smaku i nie schodzi w rejony kiczowatej komercji. Plakat jest dlań rodzajem aforyzmu, syntezą obrazu i słowa. A obcowanie z Jego dziełami to zawsze uczta nie tylko estetyczna, ale i intelektualna, i to najwyższej próby. Zajmuje się również ilustrowaniem książek, jest także cenionym malarzem, jego prace znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i galeryjnych. Dla naszego teatru zaprojektował siedem znakomitych plakatów do spektakli KSIĘŻNA D'AMALFI, PORTRET DORIANA GRAYA, CHARLIE BOKSEREM, ZMIERZCH BOGÓW, NIE-BOSKA KOMEDIA, PŁATONOW i MARIA STUART.

Przez te dni obejrzeliśmy 𝟭𝟯 𝘀𝗽𝗲𝗸𝘁𝗮𝗸𝗹𝗶 przygotowanych przez 𝟲 𝘁𝗲𝗮𝘁𝗿𝗼́𝘄, od klasycznych dramatów po nowatorskie formy sceniczne.

Lektura, po której trudno oddychać spokojnie. Tekst potwór, tekst niemożliwy. Tekst do mówienia. Tekst do grania. Tekst do śpiewania. Tekst do tańczenia. Tak wiele możliwości, gdyby tylko ktoś miał dość odwagi…

Nasze koordynatorki dostępności wystąpiły online jako prelegentki w panelu poświęconym nowoczesnym technologiom wspierającym osoby z niepełnosprawnościami w odbiorze sztuki.