W Teatrze Wybrzeże trwają próby do WYSPY MARIVAUX, inscenizacji łączącej WYSPĘ NIEWOLNIKÓW, SPÓR i TRIUMF MIŁOŚCI Pierre'a de Marivaux w przekładzie Ewy Bułhak. Spektakl reżyseruje Iwo Vedral, scenografię przygotowuje Marcin Chlanda, kostiumy projektuje Konrad Parol. Planowana premiera: 21 marca na Scenie Kameralnej.
WYSPA MARIVAUX, a na niej trzy klasyczne, fascynujące, rzadko lub w ogóle u nas nie grane teksty: WYSPA NIEWOLNIKÓW, SPÓR i TRIUMF MIŁOŚCI. U Marivaux pobrzmiewają echa Shakespeare'a, Goldoniego, Moliera, ma on jednak na tyle własny charakter pisma, że tworzy dzieła oryginalne i osobne. Arlekin niby ciągle bawi, próżne Damy szukają miłości, odważni Kawalerowie wyznają im swoje uczucia, ale bal ewidentnie zmierza ku końcowi. Horyzont staje się zamazany. Zabawa ustępuje bezwzględnemu okrucieństwu i uprzedmiotowieniu. Wyspa jest w stanie wyjątkowym. Gramy w zadawanie sobie ran. Dla rozrywki?
Iwo Vedral o spektaklu: „Świat Marivaux jest pozbawiony molierowskiego dydaktyzmu, konturu społecznej krytyki. Czerpie z bogatej tradycji toposu wyspy z jej newralgiczną rozpiętością pomiędzy arkadyjskim domysłem a rozczarowaniem. Marivaux gubi swoje postaci w nadchodzącej dekadencji. Zaludnia Wyspę zaskakująco współczesnymi wyrzutkami. Nienasycenie, niewolnictwo, uzależnienie, głód - to karty w grze, w której wygraną jest wolność wyboru, a ta okazuje się największą pułapką."
Pierre de Marivaux
WYSPA MARIVAUX: WYSPA NIEWOLNIKÓW, SPÓR, TRIUMF MIŁOŚCI
Przekład: Ewa Bułhak
Reżyseria: Iwo Vedral
Scenografia: Marcin Chlanda
Kostiumy: Konrad Parol
Muzyka: Jakub Orłowski, Fabian Włodarek
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak
W spektaklu występują: Dorota Androsz (Karize, Focion), Agata Bykowska (Egle), Katarzyna Figura (Kleantis, Leontyna), Anna Kociarz (Frozyna, Hermidas), Krzysztof Matuszewski (Arlekin, Hermokrates), Marek Tynda (Ifikrates, Messa, Arlekin), Piotr Witkowski (Mesin, Dimas) oraz - po raz pierwszy na scenie Wybrzeża Monika Janeczek (Adina) i Jakub Mróz (Trywelin, Azor, Agis).
Planowana premiera: 21 marca 2014 roku na Scenie Kameralnej
Kolejne spektakle: 22, 23, 24 marca oraz 21, 22, 23, 24, 25, 26 i 27 kwietnia
Pierre de Marivaux (ur. 1688, zm. 1763) - jeden z najwybitniejszego francuskich pisarzy i dramaturgów XVIII wieku. Pisał komedie dla Comédie-Française i Comédie-Italienne. Do jego najważniejszych dzieł należą: PUŁAPKA MIŁOŚCI oraz IGRASZKI TRAFU I MIŁOŚCI. Marivaux jest także autorem dwóch niedokończonych powieści psychologiczno-obyczajowych ŻYCIE MARIANNY i KARIERA WIEŚNIAKA. Uprawiał w swej twórczości gatunek zbliżony do madrygału i komedii salonowej. Styl, jakim się posługiwał (połączenie uczuciowości, dowcipu i ironii), został nazwany od jego nazwiska "marivaudage". Jego twórczość wywarła wielki wpływ na późniejszych pisarzy, m.in. Stendhala.
Iwo Vedral (ur. 1977) - reżyser. Studiował na Wydziale Filologii Polskiej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Debiutował PUZZLAMI Szymona Wróblewskiego (Stary Teatr w Krakowie, 2005). Zrealizował między innymi PODRÓŻ POŚLUBNĄ Władimira Sorokina (Teatr im. Norwida w Jeleniej Górze, 2007,) MADONNĘ Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2010) oraz ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA Arthura Millera (Teatr Dramatyczny im. Węgierki w Białymstoku, 2013). W Teatrze Wybrzeże wyreżyserował dotychczas ŁUP Joe Ortona (2009) oraz SOLNESSA Henrika Ibsena (2011). Stypendysta Ministra Kultury.
Informujemy, że z przyczyn niezależnych od Teatru, premiera „Potopu” w reżyserii Michała Siegoczyńskiego zostaje przeniesiona na 29 marca. Odległy termin premiery jest spowodowany licznymi wyjazdami Teatru Wybrzeże na festiwale w najbliższym czasie.
Zapraszamy do oglądania kolejnego odcinka Z Kroniki Teatru Wybrzeże, gdzie omawiamy „Hanemanna” w reżyserii Izabelli Cywińskiej, którego premiera odbyła się 27 stycznia 2002 roku.
7 lutego w Teatrze Wybrzeże odbędzie się prapremiera Potopu inspirowanego powieścią Henryka Sienkiewicza według scenariusza Michała Siegoczyńskiego. Z autorem i reżyserem sztuki rozmawia Monika Mioduszewska.