Serdecznie zapraszamy na warsztat teatralny do spektaklu BRONIEWSKI, który odbędzie się dzisiaj o godzinie 19.00 w Czarnej Sali.
Na tożsamość człowieka składa się osobiste poczucie odrębności od innych, tworzenie sądów na własny temat, a zarazem - w kontekście społecznym - uświadomienie sobie wspólnych właściwości z grupą, w której człowiek żyje, budowanie poczucia przynależności. Co w sytuacji, gdy w wyniku przemian historycznych i doświadczeń osobistych zmuszeni jesteśmy do przewartościowania i redefinicji własnego "ja"? Misternie budowana konstrukcja zaczyna pękać, zmuszając do łączenia spraw z pozoru nie do pogodzenia. Tożsamość "Polaka, katolika, alkoholika" będzie punktem wyjścia do zastanowienia się, jakie są fundamenty tego, kim jestem.
Warsztaty poprowadzi pedagog teatru Weronika Łucyk. Czas trwania wynosi około dwie godziny. Na warsztat obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem: Kliknij aby zobaczyć adres email
O SPEKTAKLU
Sztuka młodego polskiego autora, uznanego i nagradzanego, nieźle już na Wybrzeżu zadomowionego. Epizody z fascynującej biografii wybitnego poety, nierozerwalnie związane ze sporym fragmentem dwudziestowiecznej historii Polski. Nieoczywista analiza często niekonwencjonalnych zachowań tego, jak sam o sobie mówił „Polaka, katolika, alkoholika" pozwala autorowi raz jeszcze przyjrzeć się przełomowym wydarzeniom kształtującym naszą międzywojenną i powojenną rzeczywistość. Próba zrozumienia wewnętrznych pęknięć Broniewskiego, jego wyborów i postawy po drugiej wojnie światowej, jego konszachty w władcami PRL oraz sławienie Stalina, którego był przecież przez półtora roku więźniem na tle jego młodzieńczych zasług w walce o niepodległość Polski u boku Piłsudskiego, żołnierskiej odwagi, jaką wtedy okazał, staje się zarazem zbiorowym portretem całego polskiego pokolenia naszych zawiedzionych, uwiedzionych i oszukanych rodaków.
Nagroda dla najlepszego spektaklu na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.
Nagroda dla najlepszego aktora dla Roberta Ninkiewicza za rolę tytułową na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.
Nagroda aktorska dla Roberta Ninkiewicza za rolę tytułową na 13. edycji Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.
Jedno z najważniejszych wydarzeń 2014 roku według Dziennika Bałtyckiego, Gazety Świętojańskiej i portalu Trójmiasto.pl
Nagroda Teatralna Miasta Gdańska dla Adama Orzechowskiego za reżyserię i dla Roberta Ninkiewicza za rolę tytułową.
Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Adama Orzechowskiego za reżyserię oraz dla Roberta Ninkiewcza i Michała Jarosa za rolę tytułową.
Nagroda Honorowa Marszałka Województwa Pomorskiego dla Teatru Wybrzeże za Spektakl Roku.
Nagroda POMORSKI SZTORM dla Adama Orzechowskiego za reżyserię.
Drugie miejsce w plebiscycie na najlepszy spektakl Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski.
„W gdańskim przedstawieniu Paczocha i Orzechowski bardzo mocno pytają, po co wraca dziś Broniewski jako postać, bohater zbiorowej wyobraźni? Za czym gardłuje? Co dziś z nim zrobić, jak go rozumieć? Jego i jego pokolenie. Ten spektakl wieńczy proces przywracania poety w naszej świadomości. Najpierw była płyta galerii Raster z wierszami Broniewskiego zaśpiewanymi choćby przez Muńka i Grabaża, Pustki i Siostry Wrońskie. Potem książka Mariusza Urbanka. A teraz ta zdumiewająco czysta, szczera i ważna wypowiedź Paczochy i Orzechowskiego. W finale rozgrywa się coś w rodzaju sądu nad pijanym poetą: Broniewski - nasza duma czy wstyd. A może i duma, i wstyd równocześnie? Szalenie podoba mi się ten gdański spektakl. Bo jest w nim złość na poetów, że przegrali z Historią."
Łukasz Drewniak, portal Teatralny.pl
Radosław Paczocha
BRONIEWSKI
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Muzyka: Marcin Mirowski
Inspicjent: Jerzy Kosiła
W spektaklu występują: Michał Jaros - Broniewski (młodszy), Sledowatiel, Robert Ninkiewicz - Broniewski (starszy), Agata Bykowska - Janina Broniewska, Katarzyna Dałek - Maria Zarębińska, Sylwia Góra Weber - Matka, Wanda Broniewska, Dorota Androsz - Anka, Anna Kaszuba - Pipcia, Katia, Działaczka, Ola Watowa, Piotr Witkowski - Aleksander Wat, Piotr Chys - Kiciński, Działacz, Kirster, Historyk sztuki z Leningradu, Anders, Hłasko, Piotr Biedroń - Stande, Działacz, Grydzewski, Pasternak, Gałczyński, Marek Tynda - Nowicki, Stern, Działacz, Matuszewski, Stawar, Słonimski, Bierut, Cezary Rybiński - Julian Tuwim, Piotr Łukawski - Daszewski, Hempel, Jakub Mróz - Kencbok, Wandurski, Działacz, Balicki.
Polska prapremiera: 27 czerwca 2014 roku na Dużej Scenie
Czas: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa)
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.