Szanowni Państwo, drodzy widzowie!
19 listopada 2015 roku mija 250 lat od pierwszego przedstawienia zespołu aktorów polskich stworzonego z inicjatywy króla Stanisława Augusta. Data ta uważana jest za początek dziejów Teatru Narodowego i jednocześnie za początek polskiego teatru publicznego. Z okazji tej rocznicy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło rok 2015 rokiem jubileuszu teatru publicznego.
Punktem kulminacyjnym jubileuszu stanie się ogólnopolska akcja, umożliwiająca w całej Polsce jednorazowy zakup specjalnego biletu do teatru za symboliczne 250 groszy.
Teatr Wybrzeże włączył się do akcji i bilet na znakomitego i wielokrotnie nagradzanego BRONIEWSKIEGO prezentowanego, w sobotę, 23 maja o godzinie 18.00 na Dużej Scenie będzie kosztować jedynie 250 groszy!
Bilety do kupienia w kasach teatru od dzisiaj (jedna osoba może kupić maksymalnie pięć biletów)
Do zobaczenia w Teatrze Wybrzeże!
O SPEKTAKLU
Sztuka młodego polskiego autora, uznanego i nagradzanego, nieźle już na Wybrzeżu zadomowionego. Epizody z fascynującej biografii wybitnego poety, nierozerwalnie związane ze sporym fragmentem dwudziestowiecznej historii Polski. Nieoczywista analiza często niekonwencjonalnych zachowań tego, jak sam o sobie mówił „Polaka, katolika, alkoholika" pozwala autorowi raz jeszcze przyjrzeć się przełomowym wydarzeniom kształtującym naszą międzywojenną i powojenną rzeczywistość. Próba zrozumienia wewnętrznych pęknięć Broniewskiego, jego wyborów i postawy po drugiej wojnie światowej, jego konszachty w władcami PRL oraz sławienie Stalina, którego był przecież przez półtora roku więźniem na tle jego młodzieńczych zasług w walce o niepodległość Polski u boku Piłsudskiego, żołnierskiej odwagi, jaką wtedy okazał, staje się zarazem zbiorowym portretem całego polskiego pokolenia naszych zawiedzionych, uwiedzionych i oszukanych rodaków.
Nagroda dla najlepszego spektaklu na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.
Nagroda dla najlepszego aktora dla Roberta Ninkiewicza za rolę tytułową na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.
Nagroda aktorska dla Roberta Ninkiewicza za rolę tytułową na 13. edycji Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.
Jedno z najważniejszych wydarzeń 2014 roku według Dziennika Bałtyckiego, Gazety Świętojańskiej i portalu Trójmiasto.pl
Nagroda Teatralna Miasta Gdańska dla Adama Orzechowskiego za reżyserię i dla Roberta Ninkiewicza za rolę tytułową.
Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Adama Orzechowskiego za reżyserię oraz dla Roberta Ninkiewcza i Michała Jarosa za rolę tytułową.
Nagroda Honorowa Marszałka Województwa Pomorskiego dla Teatru Wybrzeże za Spektakl Roku.
Nagroda POMORSKI SZTORM dla Adama Orzechowskiego za reżyserię.
„W gdańskim przedstawieniu Paczocha i Orzechowski bardzo mocno pytają, po co wraca dziś Broniewski jako postać, bohater zbiorowej wyobraźni? Za czym gardłuje? Co dziś z nim zrobić, jak go rozumieć? Jego i jego pokolenie. Ten spektakl wieńczy proces przywracania poety w naszej świadomości. Najpierw była płyta galerii Raster z wierszami Broniewskiego zaśpiewanymi choćby przez Muńka i Grabaża, Pustki i Siostry Wrońskie. Potem książka Mariusza Urbanka. A teraz ta zdumiewająco czysta, szczera i ważna wypowiedź Paczochy i Orzechowskiego. W finale rozgrywa się coś w rodzaju sądu nad pijanym poetą: Broniewski - nasza duma czy wstyd. A może i duma, i wstyd równocześnie? Szalenie podoba mi się ten gdański spektakl. Bo jest w nim złość na poetów, że przegrali z Historią."
Łukasz Drewniak, portal Teatralny.pl
Radosław Paczocha
BRONIEWSKI
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Muzyka: Marcin Mirowski
Inspicjent: Jerzy Kosiła
W spektaklu występują: Michał Jaros - Broniewski (młodszy), Sledowatiel, Robert Ninkiewicz - Broniewski (starszy), Agata Bykowska - Janina Broniewska, Katarzyna Dałek - Maria Zarębińska, Sylwia Góra Weber - Matka, Wanda Broniewska, Dorota Androsz - Anka, Anna Kaszuba - Pipcia, Katia, Działaczka, Ola Watowa, Piotr Witkowski - Aleksander Wat, Piotr Chys - Kiciński, Działacz, Kirster, Historyk sztuki z Leningradu, Anders, Hłasko, Piotr Biedroń - Stande, Działacz, Grydzewski, Pasternak, Gałczyński, Marek Tynda - Nowicki, Stern, Działacz, Matuszewski, Stawar, Słonimski, Bierut, Cezary Rybiński - Julian Tuwim, Piotr Łukawski - Daszewski, Hempel, Jakub Mróz - Kencbok, Wandurski, Działacz, Balicki.
Polska prapremiera: 27 czerwca 2014 roku na Dużej Scenie
Czas: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa)
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.