Dzisiaj o godzinie 19.00 na Dużej Scenie odbędzie się premiera spektaklu ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIA NARODOWA Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego w adaptacji Marcina Cecko i w reżyserii Marcina Libera.
Mija właśnie dwadzieścia lat, odkąd Arnold Winkelrid, wbijając we własną pierś ostrza włóczni nieprzyjacielskich, uratował wolność swojej ojczyzny. Burmistrz niewielkiego górskiego miasta chce tę rocznicę uświetnić widowiskiem będącym odtworzeniem historycznych wypadków, napisanym specjalnie na tę okazję przez dworskiego poetę. Do udziału w widowisku zostaje zaproszony syn słynnego bohatera. Jednak nieświadom politycznej intrygi młody Winkelrid przybywa tu z zamiarem odzyskania odebranej przez władze ojcowizny. Zamiast ją otrzymać, zostaje wciągnięty w odgrywanie ojca w rekonstrukcji bitwy a na dodatek dowiaduje się, że batalia, w której poświęcił życie jego ojciec i tak była wygrana więc ofiara Winkelrida poszła na marne. Tymczasem w miasteczku narastają nastroje rewolucyjne, mieszkańcy mają dosyć polityki swoich władz...
Polityczna satyra Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego, napisana w 1944 roku to kolejna ekshumacja romantycznych okrzyków i uniesień, a zarazem polemika z tzw. polityką historyczną. Bohaterstwo masy, ofiarne gesty, kordianowskie okrzyki… Zaraz po wojnie i upadku Powstania Warszawskiego nie trafiła na scenę, ale w 1956 w inscenizacji Kazimierza Dejmka stała się sztandarowym dziełem polskiego odwilżowego października.
W REWII NARODOWEJ Marcina Cecki i Marcina Libera zawiśnie na scenie niejeden zaskakujący sztandar.
Marcin Cecko o spektaklu: „Dziś nie widać na horyzoncie żadnych niepokojących zdarzeń, które mogłyby wstrząsnąć naszym światem. Kraj rośnie w siłę i zyskuje na powadze. Młodzież interesuje się historią i odkrywa jej zapomniane karty. Nie ma powodów razić się włócznią w pierś niczym Arnold Winkelrid. Chcielibyśmy spróbować spełnić marzenie wielu obywateli i ze sztuki aluzyjnej uczynić pogodną komedię z historią o sympatycznym bohaterze w tle. Z teatrem nigdy nie wiadomo, bo to żywe miejsce, a ludzie są zmienni, ale zrobimy wszystko, bo dostarczyć widzom i sobie sporą porcję rozrywki. Zapowiada się widowisko.”
Jerzy Andrzejewski / Jerzy Zagórski / Marcin Cecko
ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIA NARODOWA
Reżyseria: Marcin Liber
Dramaturg, Tekst prób do spektaklu: Marcin Cecko
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Kostiumy: Grupa Mixer
Muzyka: Filip Kaniecki
Asystent reżysera: Dorota Androsz
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Występują i współtworzą aktorzy:
Dorota Androsz - Aktorka Dorothy, Postacie: Agnieszka, Anzelm, Janka
Małgorzata Brajner - Aktorka Margaret, Postacie: Konstancja
Magdalena Gorzelańczyk - Aktorka Maggie, Postacie: Tomasz, Stefa
Agata Woźnicka - Aktorka Alis, Postacie: Rózia, Ludka
Piotr Biedroń - Aktor Peter, Postacie: Gabriel
Piotr Chys - Postacie: Pracownik Techniczny, Konrad Winkelrid
Grzegorz Gzyl - Aktor Dżordż, Postacie: Burmistrz
Maciej Konopiński - Dramaturg Marten
Michał Kowalski - Aktor Majk, Postacie: Miruś
Jacek Labijak - Aktor Dżek, Postacie: Łukasz - Halabardnik, Ambasador Portugalii/Węgier, Henio
Grzegorz Otrębski - Aktor Georg, Postacie: Krzysztof - Halabardnik, Aktor II
Cezary Rybiński - Aktor Czarls, Postacie: Tobiasz, Arnold Winkelrid, Minister Kultury
Marek Tynda: Reżyser Martin
Jarosław Tyrański: Aktor Dżared, Postacie: Teodor - Halabardnik
Piotr Witkowski - Aktor Piter, Postacie: Michał - Halabardnik, Aktor I
Inspicjent Jerzy - Jerzy Kosiła
Marcin Liber - Głos z offu
Ze specjalnym udziałem Ryszarda Ronczewskiego
Premiera: 8 czerwca na Dużej Scenie.
Pokaz przedpremierowy: 7 czerwca
Kolejne spektakle: 9 i 10 czerwca
Czas: 3 godziny (jedna przerwa)
Marcin Liber (ur. 1970) - jeden w najważniejszych reżyserów teatralnych średniego pokolenia. Zaczynał jako aktor związany z poznańskim Teatrem Biuro Podróży. Jeden z założycieli Teatru Usta Usta, debiutował jako reżyser w 2000 roku. Od tego czasu wyreżyserował ponad 20 spektakli, m.in. ŚMIERĆ CZŁOWIEKA-WIEWIÓRKI (Teatr Usta Usta), ID, MAKBET, UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE (Teatr Współczesny w Szczecinie), WESELE (Teatr Polski w Bydgoszczy), III FURIE (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy), TRASH STORY (Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze), NA BOGA! (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu) czy BYĆ JAK STEVE JOBS (Narodowy Stary Teatr w Krakowie). W Teatrze Wybrzeże zrealizował spektakl FAHRENHEIT 451. Jest laureatem wielu nagród, m.in. Lauru Konrada na Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach.
Marcin Cecko (ur. 1981) - poeta, dramatopisarz, fotograf, performer. Opublikował trzy tomiki wierszy: ROZBIOREK (2000), PLĄSY (2003) oraz MÓW (2006). Tworzył na eksperymentalnej scenie muzycznej z performatywno-muzycznymi formacjami: Melancholia, Akryl Trio, 3 Boys Move. Był jednym z twórców poetyckiej grupy zwanej neolingwistami i współautorem ich wspólnego manifestu z 2002 roku. Cecko często działa na skrzyżowaniu różnych form twórczości, hołduje idei interdyscyplinarności w sztuce. Stworzył artystyczny tandem z reżyserem Krzysztofem Garbaczewskim, będąc dramaturgiem i scenarzystą licznych realizacji m.in. ODYSEI, GWIAZDY ŚMIERCI, ŻYCIA SEKSUALNEGO DZIKICH, BALLADYNY, KAMIENNEGO NIEBA ZAMIAST GWIAZD. Obecnie współpracuje z wieloma reżyserami młodego i średniego pokolenia. Z Marcinem Liberem współpracował przy ANTYGONIE w Teatrze Nowym w Łodzi oraz FAHRENHEICIE 451 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.
Mirek Kaczmarek (ur. 1970) - scenograf, absolwent Wydziału Komunikacji Wizualnej poznańskiej ASP. Od debiutu w 2001 roku stworzył scenografie, kostiumy i oprawę multimedialną do ponad 100 przedstawień. Jest stałym współpracownikiem reżyserów: Piotra Kruszczyńskiego (m.in. ODEJŚCIE GŁODOMORA Tadeusza Różewicza, NIE/BOSKA KOMEDIA. RZECZ O KRZYŻU Zygmunta Krasińskiego), Jarosława Tumidajskiego (m.in. KREACJA Ireneusza Iredyńskiego, G®UPA LAOKOONA Tadeusza Różewicza, PAN TADEUSZ wg Adama Mickiewicza, SOLARIS wg Stanisława Lema), Wiktora Rubina (m.in. ORGIA Passoliniego oraz TAK POWIEDZIAŁ MICHAEL J. Jolanty Janiczak), Jana Klaty (m.in. SPRAWA DANTONA Stanisławy Przybyszewskiej i DO DAMASZKU Strindberga) i Marcina Libera (m.in. FAHRENHEIT 451 Raya Bradbury'ego, BYĆ JAK STEVE JOBS Michała Kmiecika oraz WESELE Stanisława Wyspiańskiego). W 2012 roku był nominowany do Paszportów Polityki. Laureat wielu nagród artystycznych m.in. nagrody za scenografię do SPRAWY DANTONA na 33. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska, na I Międzynarodowym Festiwalu Teatrów BOSKA KOMEDIA oraz na Festiwalu KONTAKT.
GRUPA MIXER [Dorota Gaj-Woźniak, Monika Ulańska i Robert Woźniak ] - absolwenci wydziału malarstwa, projektowania ubioru oraz scenografii w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej w Poznaniu. Od 2002 roku projektują kostiumy teatralne oraz scenografię. Współpracują głównie z Marcinem Liberem i Piotrem Ratajczakiem. Prowadzą również warsztaty twórcze dla dzieci i dorosłych z zakresu projektowania ubioru, tworzenia kostiumów i scenografii. Na swojej stronie internetowej piszą o sobie: „Cytatom zaczerpniętym z przeszłości nadajemy nowy kontekst przez współczesna formę i konstrukcję. Kultywujemy wolność sztuki i swobodę interpretacji."
Filip Kaniecki (ur. 1983) - producent, perkusista i okazjonalnie DJ wcześniej znany jako Monosylabikk, absolwent londyńskiej edycji Red Bull Music Academy. Na swoim koncie posiada utwory wydawane m.in. w Berlinie, Los Angeles i Warszawie. Grał na scenach muzycznych festiwali we Francji, Estonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii. Autor muzyki do spektakli Marcina Libera (m.in. DYSKRETNY UROK BURŻUAZJI, BYĆ JAK STEVE JOBS, WESELE, JAK UMIERAJĄ SŁONIE, MEDIA MEDEA, DR. STRANGELOVE, KLĄTWY, FAHRENHEIT 451). Ostatnio współpracuje również z Justyną Wasilewską w projekcie ICANSWIM wyprodukowanym przez TR Warszawa. W jego produkcjach klubowe struktury wypełnione są różnorodnymi samplami a jego sety charakteryzuje stylistyczny eklektyzm.
Blask flesza retro fotobudki, palmy z balonów i pawich piór, muzyka na żywo, eleganckie panie i wytworni panowie. O północy zimne ognie na tarasie z widokiem na panoramę Gdańska. To nie blaga, choć graliśmy "Wszystko szwindel"! Tak bawiliśmy się w Gdańsku w ostatni wieczór 2024 roku.
Już dziś od godziny 12:00 dostępne będą bilety na nasze spektakle zaplanowane na luty. Repertuar zapowiada się wyjątkowo ekscytująco, z dwoma spektaklami premierowymi na czele:
Zieleń w przestrzeni miejskiej to nie tylko dekoracja, ale także sposób na poprawę jakości życia. W poradniku Teatru Wybrzeże Paweł Sztarbowski dzieli się praktycznymi wskazówkami, jak wprowadzić rośliny w nasze codzienne otoczenie – na dachy, fasady budynków, balkony, tarasy, a nawet wzdłuż ulic.