W minioną niedzielę na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże odbyła się długo wyczekiwana premiera NIE-BOSKIEJ KOMEDII Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Adama Nalepy. Spektakl spotkał się ze świetnym przyjęciem publiczności (wielominutowe owacje na stojąco) i niezwykle entuzjastycznym przyjęciem krytyki teatralnej:
„NIE-BOSKA KOMEDIA to jedno z zakurzonych, niesłusznie, arcydzieł polskiego romantyzmu. W Teatrze Wybrzeże na szczęście postanowiono o nim przypomnieć. Gdańsk doczekał się wreszcie nowoczesnego, odważnego, radykalnego w swojej wymowie i tętniącego ogromną energią sceniczną spektaklu. Zaskoczeni będą wielbiciele tradycyjnego teatru i zwolennicy wiernego lekturze odczytania tekstu. Dzięki tytanicznej pracy nad adaptacją NIE-BOSKIEJ KOMEDII duetu: reżyser Adam Nalepa - dramaturg Jakub Roszkowski (oprócz NIE-BOSKIEJ KOMEDII wykorzystali m.in. fragmenty NIEDOKOŃCZONEGO POEMATU i PODZIEMI WENECKICH) z ogromnego, pełnego bohaterów, onirycznych wizji i rozmaitych ozdobników dramatu pozostała sama esencja. Całe sceny zredukowane zostały do jednego zdania, długie monologi zamknięte są w kilku słowach, a kwestie drugoplanowych postaci zlane w pojedyncze wypowiedzi bezimiennego chóru-narodu. Wprowadzenie chóru nie jest przypadkowe. Z jednego z najważniejszych dzieł polskiego romantyzmu Nalepa i Roszkowski uczynili dobitną i brutalną tragedię antyczną."
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
„Recenzent to ma klawe życie. Przyjdzie, popatrzy, potem powybrzydza, i jeszcze mu za to zapłacą. Ale czasem ma się jedynie ochotę powiedzieć reżyserowi i aktorom proste "dziękuję". Mam właśnie ochotę powiedzieć "dziękuję" za pokazanie mi w gdańskiej "Nie-Boskiej komedii" czasów, w jakich żyję."
Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki
„Nietrudno być wieszczem w tej sytuacji: NIE-BOSKA KOMEDIA pojawi się w przyszłym roku na najważniejszych festiwalach i przejdzie do historii Teatru Wybrzeże oraz inscenizacji polskiej klasyki."
Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska
„Spektakl Adama Nalepy budzi zainteresowanie, głośno już o nim w mieście. Na premierze pojawił się nawet Adam "Nergal" Darski. Ciekawe, czy pesymistyczna wizja świata bez wartości, osadzonego na głupstwie i dumie, wywoła ostre dyskusje i spory, a może skłoni do refleksji?"
Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki
„Adam Nalepa oczyścił NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ z narosłych przez wieki interpretacji i przygotował świeże spojrzenie na dramat Krasińskiego."
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.