W Teatrze Wybrzeże trwają próby do STALKERA według powieści PIKNIK NA SKRAJU DROGI Arkadija i Borysa Strugackich. Gdański STALKER będzie pierwszą w Polsce adaptacją powieści braci Strugackich, a także debiutem reżyserskim Jakuba Roszkowskiego. Planowana prapremiera - 18 maja na Scenie Malarnia.
We współczesnym mieście - w którym najważniejszą wartością są pieniądze, w którym gubią się najprostsze ludzkie wartości, zatraca się człowieczeństwo - nagle pojawia się Zona. Miejsce dziwne, niebezpieczne, zakazane. Ale równocześnie fascynujące, wyjątkowe, które każe się na chwilę zatrzymać, które zmusza do zauważenia rzeczy najprostszych i przez to najważniejszych. Stalker to osoba żyjąca w ciągłym rozdarciu pomiędzy miastem a Zoną, pomiędzy profesją złodzieja, przemytnika, a rolą męża i ojca, między uzależnieniem, a marzeniem o zwykłości.
Jakub Roszkowski o spektaklu: „Nie chcę robić spektaklu science-fiction. W PIKNIKU NA SKRAJU DROGI - klasycznej powieści tego gatunku z 1971 roku - nie zainteresowali mnie ani kosmici, ani magiczne przedmioty, ale fakt, że powieść ta w sposób wyostrzony, graniczny i bardzo efektowny, opisuje problemy, bolączki współczesnego świata; portretuje ludzi, których codziennie mijamy na ulicy. Strugaccy stworzyli obraz miasta po katastrofie, ale zamiast apokaliptycznych wizji olbrzymich zniszczeń, stworzyli Zonę, o której mówi się, że może być darem Boga, albo terytorium Szatana. Miejsce zawierające ogromne bogactwa, ale też skrajnie niebezpieczne. Wymykające się wszelkim definicjom, które każdy interpretuje na swój sposób. To ono zainspirowało Andrieja Tarkowskiego do nakręcenia wspaniałego filmu STALKER, czy twórców gier komputerowych do stworzenia serii S.T.A.L.K.E.R. Zona oraz ludzie, którzy w pobliżu niej żyją i muszą się do niej w jakiś sposób ustosunkować, wydają mi się polem niezwykle interesującym do spenetrowania również w teatrze. Nie jednak jako wizja przyszłości, ale zdarzenie, miejsce z naszego świata. To Czarnobyl, Ground Zero na ruinach World Trade Center, tereny zniszczonej przez tsunami elektrowni w Fukushimie, czy opustoszałe tereny Stoczni Gdańskiej, na których nagle wyrosły nieznane dotąd, przepiękne kwiaty."
wg PIKNIKU NA SKRAJU DROGI Arkadija i Borysa Strugackich
STALKER
Przekład, adaptacja, reżyseria: Jakub Roszkowski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Muzyka: Adam Pierończyk
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Wideo: Michał Trojanowski
Przygotowanie wokalne: Anna Domżalska, Piotr Witkowski
Asystent reżysera: Wanda Skorny
Inspicjent/sufler: Jerzy Gutarowski
W spektaklu występują: Justyna Bartoszewicz (Dina Barbidge), Piotr Biedroń (Artur Barbidge), Ewa Jendrzejewska (kapitan Quarterblood), Łukasz Konopka (Kirył Panow), Michał Kowalski (Dick Nunnum), Cezary Rybiński (Barbidge), Wanda Skorny (Guta), Marek Tynda (Red Shoehart) i Zuzanna Tynda (Mariszka) oraz w sekwencji wideo Małgorzata Brajner (Dziennikarka)i Mirosław Baka (doktor George Pillman).
Prapremiera: 18 maja 2012 roku na Scenie Malarnia
Kolejne spektakle: 19, 20, 22 maja, oraz 28, 29 i 30 czerwca
Jakub Roszkowski (ur. 1984) - dramaturg. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie, stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za tekst MORZE OTWARTE; od 2007 roku dramaturg Teatru Wybrzeże, gdzie współrealizował m.in.: SŁODKIEGO PTAKA MŁODOŚCI Tennessee Williamsa i ZMIERZCH BOGÓW Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, BLASZANY BĘBENEK wg Güntera Grassa, KAMIEŃ Mariusa von Mayenburga oraz NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Adama Nalepy.
Maćko Prusak - aktor, mim, choreograf. W połowie lat dziewięćdziesiątych zadebiutował jako aktor we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego i od tamtej pory był związany z tym teatrem aż do roku 2005. Od 10 lat zajmuje się tworzeniem choreografii i ruchu scenicznego w teatrze dramatycznym. Jako choreograf na stałe współpracuje z Janem Klatą. Za swój pierwszy autorski spektakl KLAUS DER GROSSE, otrzymał Grand Prix Nurtu Off 31. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2010). Laureat Nagrody Kulturalnej wrocławskiej Gazety Wyborczej WARTO (2010).
Adam Pierończyk (ur. 1970) - jeden z najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych europejskich saksofonistów jazzowych, oraz ".... największych innowatorow w polskim jazzie", jak pisze "Gazeta Wyborcza". Jeszcze dalej poszedł prestiżowy niemiecki dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung" nazywając go "promieniem nadziei na wschodnioeuropejskiej scenie jazzowej". Koncertuje na całym świecie. Zdobył wiele nagród. Nieprzerwanie od 2003 roku "Najlepszy Saksofonista Sopranowy" według magazynu "Jazz Forum". W 2011 roku nominowany w pięciu kategoriach do nagrody "Fryderyk", zdobył dwie najważniejsze statuetki, jako "Jazzowy Muzyk Roku" oraz za "Jazzowy Album Roku". Obecnie także dyrektor artystyczny Sopot Jazz Festival.
12 października 1957 roku na Scenie Kameralnej w Sopocie odbyła sie trzecia próba generalna SZEWCÓW Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Zygmunta Hübnera.
Czym jest kieszeń? Kim jest inspicjent? Co skrywa charakteryzatornia? Wszystkich zainteresowanych kulisami teatru zapraszamy na wycieczkę po budynku Teatru Wybrzeże w Gdańsku lub Sceny Kameralnej w Sopocie.
Z przyjemnością ogłaszamy, że „Iwona, księżniczka Burgunda” zakwalifikowała się na Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu! 12 października o godz. 19:00 na Dużej Scenie Teatru Powszechnego w Radomiu zaprezentujemy spektakl w ramach XVI Festiwalu Gombrowiczowskiego.