Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

NEWSLETTER


Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Ziaja
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontakt
O teatrzePolityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Recenzja NIE-BOSKIEJ KOMEDII - Dziennik Teatralny

Recenzja NIE-BOSKIEJ KOMEDII - Dziennik Teatralny

„NIE-BOSKA KOMEDIA w reżyserii Adama Nalepy to bez wątpienia najlepszy spektakl spośród zaprezentowanych dotąd na Aneksie do Festiwalu Wybrzeże Sztuki. Przedstawienie, wykorzystujące różne, często odległe od siebie estetyki - od kina niemego poprzez współczesną popkulturę po symbolikę religijną - mimo kilku rys, tworzy jednak niezwykle spójną i przekonującą całość.

Wrażenie, jakie wywiera gdańska NIE-BOSKA KOMEDIA, zawdzięczamy nie tylko samym środkom zastosowanym podczas gry na scenie, lecz także sposobowi „potraktowania" publiczności - który okazuje się starannie przemyślaną strategią. Widzowie wchodząc, słyszą zaczerpnięte z utworu Dantego słowa: „Ty, który tu wchodzisz, żegnaj się nadzieją". Jednocześnie na widownię, tym razem umieszczoną z tyłu sceny,  wkracza się przez górne drzwi sali, schodzimy więc w dół - co znowu sugeruje wchodzenie w przestrzeń piekielną. Widzowie, gdy już zajmą miejsca na scenie, mają przed sobą właściwą widownię - całkowicie pustą, mogą więc oglądać z zupełnie innej perspektywy to miejsce, które zazwyczaj zapełniają. Zostają niejako zmuszeni do obserwowania pustki po sobie... Następnie scena zostaje zamknięta ze wszystkich stron - tak że wszyscy, i widzowie, i aktorzy, znajdują się nagle w miejscu bez wyjścia. Takie rozplanowanie przestrzeni, kierowanie ruchem i percepcją widzów to próba uczynienia z nich teatralnego tworzywa, elementu spektaklu - i zarazem umożliwienie im obejrzenia teatralnej maszynerii od środka. Jakkolwiek zabiegi tego typu we współczesnym teatrze stają się już nieco nużące i przybierają raczej charakter konwencji niż oryginalnego środka artystycznego, służącego „ożywieniu" sztuki i zatarciu granic między twórcami a publicznością - to w gdańskim spektaklu dają znakomity efekt, może właśnie dzięki temu, że zostały zintensyfikowane i jednocześnie rozciągnięte na cały spektakl."

Jarosław Błochowiak

Całość na stronie www.teatry.art.pl

Opublikowano: 8.12.2011

Zobacz więcej

Po premierze spektaklu JEJ SŁOWO. JEGO SŁOWO.10.05.2025

Po premierze spektaklu JEJ SŁOWO. JEGO SŁOWO.

Premiera spektaklu „Jej słowo. Jego słowo” w reż. Adama Orzechowskiego na Scenie Malarnia za nami.

Grand Prix dla logo Teatru Wybrzeże oraz Silver Award w kategorii system7.05.2025

Grand Prix dla logo Teatru Wybrzeże oraz Silver Award w kategorii system

Projekt logo Wojciecha Janickiego (Brandhills) został nagrodzony Grand Prix UDA Annual Int’l Design Competition 2025, a identyfikacja wizualna jego autorstwa dla Teatru Wybrzeże otrzymała nagrodę Silver w kategorii system. Gratulujemy!

Dyrekcja i Zespół Teatru Wybrzeże wobec sytuacji Teatru w Kielcach6.05.2025

Dyrekcja i Zespół Teatru Wybrzeże wobec sytuacji Teatru w Kielcach

Dyrekcja i Zespół Teatru Wybrzeże wyrażają solidarność z Zespołem Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Jackiem Jabrzykiem, który wygrał konkurs na dyrektora tej sceny.