Zapraszamy Państwa do lektury fragmentów recenzji PLACU BOHATERÓW Thomasa Bernharda w reżyserii Franciszka Szumińskiego.
„PLAC BOHATERÓW to dopracowana w najmniejszych szczegółach, poprawna dramaturgicznie, przemyślana wizualnie, bardzo plastyczna teatralna opowieść o czasach, w których cieniu ciągle żyjemy. Franciszek Szumiński przygotował propozycję dokładnie na ten moment: gdy w Ukrainie toczy się wywołana przez rosyjskiego agresora wojna, a Polskę od lat trawi nienawiść na tle narodowościowym.”
Agata Olszewska, gdansk.pl
„Jest to spektakl wybitny, który koniecznie należy zobaczyć. [...] Gdański PLAC BOHATERÓW drażni, niepokoi i... zachwyca. [...] Wszyscy aktorzy znakomicie poradzili sobie z wyznaczonymi im zadaniami. Wyjątkowo udaną scenografię i kostiumy zaprojektowała Natalia Kozłowska. Spektakl przygotował młody, utalentowany Franciszek Szumiński, wróżę mu wielką karierę.”
Grażyna Antoniewicz, Dziennik Bałtycki
„Podobnie jak Lupa, reżyser nie unika skojarzeń z dzisiejszą polską rzeczywistością, ale też ich nachalnie nie eksponuje. [...] W gdańskim PLACU BOHATERÓW najbardziej przejmującą rolę stworzyła Dorota Kolak. Gra Annę, siostrę zmarłego bohatera, profesorkę, której rozpacz objawia się nie tyle w dramatycznych gestach, co w apatii i rozgoryczeniu; w zaniechaniu wszelkiego działania, które miałoby na celu zmianę. [...] Narastający krzyk nacjonalistycznego tłumu, z którym zostajemy pod koniec trzygodzinnego spektaklu, nie pozostawia jednak wątpliwości, że największym zagrożeniem jest bezrefleksyjna, ogarniająca społeczeństwo, przemoc, której odpowiada porażająca bierność.”
Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza
„PLAC BOHATERÓW w reżyserii Franciszka Szumińskiego to niezwykle przemyślane reżysersko, koncepcyjnie, scenograficznie i wizualnie dzieło, które z całą pewnością warto zobaczyć.”
Karol Rawski, portal Teatrologia.info
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.