Dzisiaj o godzinie 19.00 na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże odbędzie się premiera spektaklu CELEBRATION, CZYLI KONIEC. I JESZCZE RAZ! Przedstawienie zwieńczy Festiwal Jubileuszowy Teatru Dada von Bzdülöw Dada XX.
Dwunastu tancerzy, pięciu muzyków, aktor, designerka, operator wideo i kreator światła stają w obliczu nadciągających wypadków, które zmienić mają kształt znanego nam świata: koniec kalendarza Majów, zmiana biegunów ziemi, linearne ustawienia planet, otwarcie międzygalaktycznych bram dla inwazji pozaziemskich cywilizacji..., etc. Nie ulegając jednak powszechnemu oczekiwaniu na kosmiczny armagedon, twórcy Teatru Dada von Bzdülöw i przyjaciele zmierzą się z nieubłaganym KOŃCEM. W Dadaistycznym Geście pozwolą wszystkiemu wymieszać się ze sobą, poddać analizie i syntezie, rozpuścić w lekkości, by ostatecznie osiągnąć stan nirwanicznej pustki zwiastującej obietnicę poranka...
girlz:
Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Tatiana Kamieniecka, Ula Zerek, Izabela Chlewińska, Dominika Knapik, Magda Jędra, Helena Ganjalyan-Pisarek
boyz:
Radek Hewelt, Dawid Lorenc, Filip Szatarski, Leszek Bzdyl
żywi muzycy:
Mikołaj Trzaska, Olo Walicki, Patryk Zakrocki, Paweł Szamburski, Hubert Zemler
verbal support:
Marek Tynda
ubierać w kostiumy będzie:
Kasia Piątek
operator wideo:
Maciek Salamon
lumière:
Michał Kołodziej
Produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże
Przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska
Premiera: 13 grudnia o godzinie 19.00 na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże
TEATR DADA O JUBILEUSZU
20 lat. Kto by pomyślał, że ten nasz Teatr, zespół Teatru Dada, powołany do istnienia w 1992 roku, przez dwie dekady tak dziarsko będzie sobie poczynać. Za nami 42 premiery, setki przedstawień, dziesiątki artystycznych podróży. Przez lata przyglądaliśmy się ze zdziwieniem, z niedowierzaniem, jak również z nieskromną satysfakcją kolejnym "urodzinom" Teatru:
- 5-lecie unosiło nas w pychę
- 10-lecie było nowym otwarciem
- 13-lecie przemknęliśmy lekko
- 15-leciu towarzyszyła nostalgia
- na osiemnastkę naprężyliśmy muskuły...
A 20-lecie? Powiedzmy, że będzie to... CELEBRATION, CZYLI KONIEC. I JESZCZE RAZ!
20 lat temu byliśmy bardzo młodzi, a będąc młodym łatwo o nonszalancję. Stąd nazwa teatru, którą stale trzeba tłumaczyć i wyjaśniać. Choćby to, że nie jesteśmy z miasta "Bzdülöw". Lub też, że nie jesteśmy Niemcami, czy też Turkami. Że owe "Dada" ma z dadaizmem raczej przypadkowy związek, aczkolwiek wielokrotnie lubiliśmy spojrzeć na nasze spektakle tak, jakby owe dadaistyczne "Dada" zasilało nas mocą wolności i zabawy.
20 lat temu nie mieliśmy żadnego doświadczenia, konkretnego wyobrażenia dokąd i po co. Planami i strategiami też sobie głowy nie zawracaliśmy. Wiedzieliśmy tylko tyle, że musimy pracować razem i że ten cały świat, w który wchodzimy jest do oswojenia. Teatr wydawał nam się nieograniczonym zjawiskiem, a taniec językiem do odkrycia.
Słowa mają moc sprawczą. Powiedzieliśmy sobie wówczas, że interesuje nas to miejsce pomiędzy teatrem i tańcem. Wydawało się, że na tej ziemi niczyjej jest wiele ciekawych zakamarków, tajemnic, nieewidentnych rozwiązań, tyle swobody i lekkości, że tylko garściami czerpać. I do dzisiaj w tej przestrzeni "pomiędzy" pozostajemy, z tą tylko różnicą, że ta przestrzeń "pomiędzy" wypełniła się w ciągu minionych dwóch dekad Teatrem Dada von Bzdülöw.
I jeszcze trochę o sprawczej mocy słów. Wchodziliśmy w świat i jak to bywa z pierwszymi krokami musiała im towarzyszyć jakaś wyrazista deklaracja. Napisaliśmy wtedy serię manifestów. Lata minęły, a te słowa nadal nas prowadzą:
Dlaczego Dada?
- z powodu wiary we fragmentaryczność postrzegania
- z powodu wyznawania religii przypadku
- dla duchowego wsparcia w żonglowaniu konwencjami
- dla przestrogi przed nadmiarem powagi"
Robimy to dla Twojego Pięknego Towarzystwa
dla Twojego Piekielnego Intelektu lub Chronicznego Braku Myśli
dla Twoich łez i Twojego Poczucia Zażenowania
dla Twojej ucieczki z Teatru Po Pięciu minutach
dla Twojej Wytrwałości, dla Twoich Mdłości, Gnuśności, Radości, Wzniosłości. Amen
Patrząc wstecz i robiąc przegląd aktualnego repertuaru Teatru Dada zaskakuje nas konsekwencja decyzji, jakaś podświadoma linia zakreślająca terytorium tematów, które znalazły swoje emanacje w kolejnych przedstawieniach. Stale na pierwszym miejscu jest człowiek. Człowiek pośród drzew (MAGNOLIA, BONSAI) szukający spokoju (EDEN, FRUU). Przyglądający się sobie (SO BEAUTIFUL, KARNACJA) w rozbitych zwierciadłach (SI, FRAGMENT, KILKA BŁYSKOTLIWYCH SPOSTRZEŻEŃ). Czasami zmęczony, rozgniewany i gorzki (FAKTOR T, STRATEGIA, UFF...!, DROP DEAD GORGEOUS). Czasami rozbawiony i przewrotny (KOMEDIA W DAWNYM STYLU, ALBOWIEM NIC SIĘ NIE Z-DADA-RZA, POKÓJ DO WYNAJĘCIA, CAFFE LATTE, CZERWONA TRAWA). Niekiedy badający ile diabłów mieści się na główce szpilki (ŁAPITI KONTRA RESZTA ŚWIATA, LE SACRE). Ten człowiek lubi też podywagować o sztuce i polityce (OPUSS PESSIMUM, CZŁOWIEK, KTÓRY KŁAMAŁ, NA PRZYKŁAD HEINER MÜLLER). Bywa, że ten człowiek jest melancholijny (PRZED POŁUDNIEM,PRZED ZMIERZCHEM, DIALOGUS IN CONVENTIONE), by za jakiś czas wybuchnąć witalnością (BARRICADE OF LOVE). Zdarza się, że ten człowiek opowiada rzeczy straszne (NIE BYŁO, NIE BĘDZIE, CZYLI NIE MA, WYRYWACZ SERC, ZAGŁADA LUDU, CZYLI MOJA WĄTROBA JEST BEZ SENSU, PEEP SHOW), by za chwilę powiedzieć, że rzeczy straszne to tylko powielana literatura (DUETY NIEISTNIEJĄCE). Człowiek oswajający boską komedię istnienia.
I na koniec zespół. Choreografowie, reżyserzy, wykonawcy, kompozytorzy, scenografowie... przyjaciele. Oni tworzyli i tworzą Teatr Dada von Bzdülöw:
Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Ula Zerek, Tatiana Kamieniecka, Julia Mach, Bethany Formica, Iza Chlewińska, Dominika Knapik, Magdalena Reiter, Patrycja Kujawska, Aurora Lubos, Milena Rewińska, Bożena Zezula, Magda Chrzan, Magda Jędra, Emilia Komarnicka, Marzena Bojanowska, Danuta Klejdysz, Anna Nowek, Dominika Radzikowska, Anna Kościelna, Joanna Kościelna, Dorota Cybulska, Sabina Opałka, Katarzyna Niemiec, Edyta Niemiec, Elżbieta Wysocka, Agata Prędota, Kasia Piątek, Kamila Chomicz, Chiharu Mamiya, Charlotte Vincent, TC Howard, Agnieszka Jaktkowska, Magda Bem, Dorota Walentynowicz, Izabela Kozłowska, Alexandra Szkolnicka,
Leszek Bzdyl, Radek Hewelt, Rafał Dziemidok, Filip Szatarski, Dawid Lorenc, Mariusz Jędrzejewski, Wojciech Kolesiński, Robert Połyń, Jacek Owczarek, Krzysztof Skolimowski, Peter Shenton, Piotr Cieplak, Mikołaj Trzaska, Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki, Wojtek Mazolewski, Olo Walicki, Marcin Dymiter, Rafał Dętkość, Grzegorz Welizarowicz, Bartek Adamczak, Jacek Darol Dembiński, Jacek Staniszewski, Maciej Chojnacki, Hiroshi Iwasaki, Andrzej Witkowski, Sławek Blaszewski, Maciej Salamon, Grzegorz Kwiatkowski, Michał Kołodziej.
PROGRAM FESTIWALU
Jubileuszowy program składa się z tematycznych modułów:
DUETY NIEISTNIEJĄCE vs MAGNOLA / SO BEAUTIFUL, czyli spektakle rodziców - założycieli Teatru Dada von Bzdülöw. Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska dwukrotnie w historii Teatru Dada zdecydowali się na zrealizowanie przedstawień w formie duetu. MAGNOLIA z 2002 roku inicjowała nowe artystyczne otwarcie Teatru. DUETY NIEISTNIEJĄCE z 2011 roku podsumowują natomiast doświadczenie sceniczne artystycznego tandemu Chmielewska-Bzdyl. MAGNOLIA jest spektaklem, który gościł na scenach w całej Polsce i zaprezentowany był w wielu miastach Europy od Reykjaviku po Tel Awiw. DUETY NIEISTNIEJĄCE jesienią pokazane zostały i spotkały się z gorącym przyjęciem w Pekinie, Seulu i w Busan (Korea Południowa).
CAFFÈ LATTE vs FRUU / BONSAI, czyli spektakle muzyczne. Muzyka "na żywo" w wykonaniu duetu Szamburski-Zakrocki (CAFFÈ...) oraz Olo Walickiego (FRUU) nie ogranicza się tylko do tworzenia tła dla działań tanecznych i performerskich. Muzycy / kompozytorzy pełnią rolę równoprawnych postaci scenicznych.
LE SACRE vs CZERWONA TRAWA, czyli ofiara kontra przyjemność. LE SACRE i CZERWONA TRAWA to wieloobsadowe spektakle, w których Teatr Dada prezentuje przeciwległe bieguny swoich tematycznych inspiracji...
DUETY NIEISTNIEJĄCE
31.10 - Scena Malarnia - Gdańsk / 19.00
MAGNOLIA / SO BEAUTIFUL
3-4.11 - Scena Malarnia - Gdańsk / 19.00
CAFFÈ LATTE
12.11 - Czarna Sala - Gdańsk / 19.00
FRUU / BONSAI
21.11 - Czarna Sala - Gdańsk / 19.00
LE SACRE
26.11 - Scena Kameralna- Sopot /19.00
CZERWONA TRAWA
28.11 - Scena Kameralna- Sopot / 19.00
CELEBRATION, CZYLI KONIEC. I JESZCZE RAZ!
13.12 - Duża Scena - Gdańsk / 19.00
BILETY
Bilety na festiwalowe spektakle do kupienia w kasach Teatru Wybrzeże bądź za pomocą usługi bilety online w cenie: 30 zł normalny, 20 zł ulgowy.
ORGANIZATORZY
Festiwal powstał przy wsparciu Teatru Wybrzeże w Gdańsku, Urzędu Miasta Gdańska, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku.
Uprzejmie informujemy, że w dniach 24-25.12 kasy biletowe będą nieczynne. 26 grudnia kasa w Gdańsku będzie otwarta na dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Kasa w Sopocie będzie zamknięta.
15 grudnia wyruszyliśmy w podróż pociągiem po teatralnych przestrzeniach. Konduktor na wstępie ogłosił, że jesteśmy spóźnieni i nikt na nas nie czeka. Bo w Europie nikt już na nikogo nie czeka. Pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji i nie wiadomo, dokąd jedzie.
Zapraszamy do spędzenia wyjątkowego wieczoru sylwestrowego w Teatrze Wybrzeże! Na naszych widzów czeka niezapomniany czas w pięknych przestrzeniach Teatru z towarzyszeniem muzyki na żywo. Na Dużej Scenie, w tym szczególnym dniu dwukrotnie zaprezentujemy „Wszystko szwindel”. Na Scenie Kameralnej zagramy „Szklaną menażerię”.