Szanowni Państwo, drodzy widzowie!
To był znakomity i rekordowy sezon dla naszego Teatru. W sezonie 2015/2016 zagraliśmy dla Państwa 467 spektakli i 31 LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI, wystawiliśmy 12 premier, zaprezentowaliśmy 45 tytułów. Odwiedziło nas niemal 125 tysięcy widzów, w tym 12 tysięcy na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim. Miło nam poinformować, że w sezonie 2015/2016 nasza frekwencja wyniosła 97 procent! W minionym sezonie zorganizowaliśmy także 209 działań edukacyjnych, w których udział wzięło ponad 4,5 tysiąca osób.
W zeszłym sezonie nasze spektakle i artyści byli nagradzani na ważnych festiwalach teatralnych (m.in. na Festiwalu Nowego Teatru, Festiwalu Interpretacje, Telewizyjnym Festiwalu Teatrów Polski i na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych). Sezon 2015/2016 był dla naszego Teatru rekordowy zarówno jeśli chodzi o ilość nagród (m.in. Nagrody im. Zelwerowicza dla Doroty Kolak i Mirosława Baki oraz Paszport Polityki dla naszej etatowej reżyserki Eweliny Marciniak!), jak i wysokie noty krytyków teatralnych dla poszczególnych spektakli i całego repertuaru Teatru Wybrzeże (w ankiecie miesięcznika Teatr zostaliśmy uznani przez wielu krytyków za najlepszy Teatr w Polsce). W minionym sezonie z powodzeniem zorganizowaliśmy VIII edycję przeglądu Wybrzeże Sztuki, który spotkał się ze znakomitym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej. Sezon 2015/2016 to także początek przebudowy gdańskiego budynku, której efektem będzie powstanie nowej sceny - Starej Apteki, modernizacja Sceny Malarnia oraz Dużej Sceny, a także podniesienie jakości przestrzeni ulicy Teatralnej.
Oczywiście to nie wszystkie wydarzenia. Było ich znacznie więcej, a ich szczegółową listę znajdą Państwo poniżej.
Do zobaczenia w Teatrze Wybrzeże!
PREMIERY
1. Edward Albee, KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?, reż. Grzegorz Wiśniewski, premiera: 2 października, Duża Scena
„Znakomite KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Albee'ego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku: Dorota Kolak i Mirosław Baka grają ludzi wypalonych. Obsesja zadawania sobie ran nie daje im śladu satysfakcji. Dawno nie było na scenie takiego obrazu depresji i schyłku."
Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna
2. INTRO, reż. Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska, premiera: 7 października, Scena Malarnia, koprodukcja Teatru Dada von Bzdülöw i Teatru Wybrzeże
„Absurdalny, szyderczy humor jest jednym z największych walorów tego spektaklu. To dzięki niemu narodowa paranoja, wedle której wielość należy zamienić w jedność, przestaje się wydawać tak przytłaczająca i niebezpieczna, a na widowni co chwilę słychać nieskrępowany śmiech."
Aleksandra Lamek, Gazeta Wyborcza
3. Ireneusz Iredyński, KREACJA, reż. Jarosław Tumidajski, premiera: 16 stycznia, Czarna Sala
„Przedstawienie robi wstrząsające wrażenie. [...] Napisana przez Iredyńskiego w 1984 roku KREACJA, wydaje się zaskakująco aktualna."
Agnieszka Domańska, Teatralia
4. Tekst (inspirowany powieścią Raya Bradbury'ego) Marcin Cecko, FAHRENHEIT 451, reż. Marcin Liber, prapremiera: 6 lutego, Duża Scena
„O tym sukcesie przeważył w dużej mierze doskonały zespół Teatru Wybrzeże, który bezbłędnie wessał publiczność w świat tylko z pozoru utopijny. Największą wartością tego spektaklu jest cel, by poprowadzić dialog z widzem. Dać ostry komunikat."
Jacek Górecki, magazyn LAVIE
5. Charles den Tex, Peter de Baan, PEŁNIA SZCZĘŚCIA, reż. Adam Orzechowski, prapremiera: 26 lutego, Scena Kameralna
„PEŁNIA SZCZĘŚCIA na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże to kawał dobrze wykonanego teatralnego rzemiosła, które może podobać się widzom.”
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza
6. na motywach powieści Horace'a McCoya, CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI?, reż. Wojciech Kościelniak, premiera: 2 kwietnia, Duża Scena
„Powstał przejmujący portret społeczności wykluczonej, dla której jedynym stanem, jaki znają, jest niedostatek, niespełnienie i oczekiwanie na odmianę karmy."
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza
7. Tennessee Williams, NOC IGUANY, reż. Pia Partum, premiera: 20 maja, Scena Kameralna
„Ważne są losy bohaterów – sprowadzone do wymiarów uniwersalnych – ale równie ważna jest teatralna magia, tworząca się sceniczna poetyka. Tekst podano w sposób jasny, klarowny, dociera do słuchacza nawet szept. Słowo, gest, ruch, muzyka, światło grają ze sobą niemal idealnie. Nie ma niczego niepotrzebnego. Powstał piękny, wysmakowany, Teatr, pisany dużą literą T.”
Katarzyna Korczak, Czas Pomorza
8. Kornel Makuszyński, Marian Walentynowicz, PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA, reż. Michał Derlatka, premiera: 12 czerwca, Scena Malarnia
„PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA Teatru Wybrzeże dają wiele frajdy widzom w każdym wieku. […] Prostota przekazu i jego bogata warstwa plastyczna, pomimo bardzo skromnych środków, to jeden z kluczy do sukcesu gdańskiego przedstawienia.”
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
9. Charles Ludlam, PAR PARANOJE, reż. Adam Orzechowski, prapremiera: 2 lipca, Scena Letnia
„Zdecydowanie na pochwałę zasługują wszyscy aktorzy. Bardzo udana, moim zdaniem, była obsada, miałam wrażenie, że artyści czują się swobodnie i pewnie w swoich niezidentyfikowanych profilach osobowościowych.”
Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska
10. STRATEGIA (MIMOWOLNA REAKTYWACJA), reż. Leszek Bzdyl, premiera: 22 lipca, Scena Malarnia, koprodukcja Teatru Dada von Bzdülöw i Teatru Wybrzeże
„Bohater, który w młodości scenicznej, boryka się z samym sobą, nie poczytując sobie za zaszczyt ogarnianie dookolnych strategii, w wieku dojrzałym, roku panieńskiego 2016, pozostaje szaleńcem programowym, który planowo poddaje się chaosowi.”
Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska
11. WHY DON'T YOU LIKE SADNESS, reż. Katarzyna Chmielewska, premiera: 22 lipca, Scena Malarnia, koprodukcja Teatru Dada von Bzdülöw i Teatru Wybrzeże
„Katarzyna Chmielewska pokazała bardzo nasyconą subtelnościami opowieść o stanach wewnętrznych kobiety poszukującej samej siebie.”
Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska
12. UWIEDZENI FREDRO: CUDZOZIEMCZYZNA/BOHOMOLEC: MAŁŻEŃSTWO Z KALENDARZA, reż. Jarosław Tumidajski, premiera: 6 sierpnia, Scena Letnia
„UWIEDZENI według Fredry i Bohomolca są czymś więcej niż dramaturgicznym wykopaliskiem – to zaprawiona humorem rzecz o bolesnym ukąszeniu ideologią.”
Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna
WYJAZDY / FESTIWALE
Prezentacja PORTRETU DAMY na 14. edycji Festiwalu Prapremier.
Prezentacja PORTRETU DAMY na 2. edycji Festiwalu Nowego Teatru.
Prezentacja PORTRETU DAMY na 17. edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje.
Prezentacja KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? na 8. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia.
Prezentacja FARAONA na 41. edycji Opolskich Konfrontacji Teatralnych Klasyka Polska.
NAGRODY / NOMINACJE / WYRÓŻNIENIA
6 września Krzysztof Matuszewski, Piotr Biedroń, Katarzyna Dałek i Barbara Derlak zostali wyróżnieni w 23. edycji Subiektywnego spisu aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego.
10 września Ewelina Marciniak została nominowana do prestiżowej nagrody im. Konrada Swinarskiego za reżyserię PORTRETU DAMY Henry'ego Jamesa.
21 września Katarzyna Dałek za rolę Isabel Archer w PORTRECIE DAMY oraz Michał Jaros i Robert Ninkiewicz za kreacje młodego i starego Broniewskiego zostali nominowani do prestiżowej Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza.
23 września plakat do spektaklu DWÓCH W TWOIM DOMU zaprojektowany przez Wojciecha Korkucia zdobył brązowy medal na 11. Międzynarodowym Triennale Plakatu w Toyamie.
28 września Teatr Wybrzeże uzyskał niezwykle wysokie noty w ankiecie miesięcznika Teatr „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2014/2015". Krytycy teatralni wyróżnili BRONIEWSKIEGO, PORTRET DAMY, PRZEDWIOŚNIE, Adama Orzechowskiego, Ewelinę Marciniak, Magdę Kupryjanowicz, Katarzynę Borkowską, Dominikę Knapik, Roberta Ninkiewicza, Michała Jarosa, Sylwię Górę-Weber, Radosława Paczochę, Marcina Miodka oraz zespół Chłopcy kontra Basia. Warto podkreślić, że Teatr Wybrzeże został uznany przez wielu krytyków za najlepszy w Polsce.
8 października Mirosław Baka został laureatem Orła Pomorskiego 2015. Ogłoszenie werdyktu oraz wręczenie nagrody odbyło się w Dworze Artusa.
31 października jury 2. Festiwalu Nowego Teatru przyznało dwie nagrody twórcom PORTRETU DAMY - Nagrodę za scenografię Katarzynie Borkowskiej oraz Nagrodę Prezydenta Miasta Rzeszowa za choreografie Dominice Knapik.
14 listopada Katarzyna Dałek, Michał Jaros i Ewelina Marciniak zostali nominowani do Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury.
21 listopada Ewelina Marciniak za reżyserię PORTRETU DAMY otrzymała Nagrodę publiczności oraz Nagrodę Dziennikarzy na 17. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje.
24 listopada Dorota Kolak została laureatką RÓŻY GALI w kategorii teatr za rolę tytułową w MARII STUART Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy.
28 listopada Jury Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej Klasyka Żywa „z satysfakcją odnotowało istotną i cenną obecność wielu pozycji polskiej literatury klasycznej w programach artystycznych Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy." Jury Konkursu nagrodziło Jakuba Roszkowskiego i Adama Nalepę za adaptację FARAONA Bolesława Prusa, Natalię Korczakowską i Wojtka Zrałka-Kossakowskiego za adaptację PRZEDWIOŚNIA Stefana Żeromskiego oraz Annę Met za scenografię do PRZEDWIOŚNIA. Ponadto Jury zdecydowało o rekomendacji do Ogólnopolskich Konfrontacji Teatralnych Klasyka Polska w Opolu w 2016 roku FARAONA i PRZEDWIOŚNIA .
8 grudnia znakomity BRONIEWSKI Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego zajął drugie miejsce w plebiscycie na najlepszy spektakl Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski.
18 grudnia FARAON Bolesława Prusa w reżyserii Adama Nalepy znalazł się w rankingu 10. najlepszych spektakli 2015 roku sporządzonym przez Anetę Kyzioł z tygodnika Polityka: „Młody faraon kontra kapłani, a w tle walki stronnictw, przebiegli lobbyści, podchody dyplomatyczne i nieczyste zagrania. Bolesław Prus jak George R. R. Martin."
18 grudnia Teatr Wybrzeże znalazł się w podsumowaniu teatralnym 2015 roku sporządzonym przez Jacka Cieślaka z Rzeczpospolitej: „Jednak dobrego teatru środka jest jak na lekarstwo. Pod dyrekcją Adama Orzechowskiego proponuje go Teatr Wybrzeże, który wystawił znakomity spektakl Grzegorza Wiśniewskiego KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? oraz PORTRET DAMY Eweliny Marciniak."
24 grudnia MURZYN WARSZAWSKI Antoniego Słonimskiego w reżyserii Adama Orzechowskiego znalazł się w podsumowaniu teatralnym 2015 roku sporządzonym przez Witolda Mrozka z Gazety Wyborczej: „W 2015 r. zbieraliśmy pokłosie ministerialnego konkursu Klasyka żywa ogłoszonego z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce. To program wspierający realizację klasycznych polskich tekstów. [...] Adam Orzechowski w gdańskim Teatrze Wybrzeże zrobił niewystawianego od wojny MURZYNA WARSZAWSKIEGO Antoniego Słonimskiego - odsądzaną w dwudziestoleciu od czci i wiary zarówno z lewej, jak i prawej strony komedię o asymilującym sięŻydzie ultrapatriocie, satyrę na kompleksy względem szlacheckich wzorców polskiej kultury."
28 grudnia Teatr Wybrzeże zdominował ranking najważniejszych wydarzeń teatralnych 2015 roku, przygotowany przez Łukasza Rudzińskiego z portalu Trójmiasto.pl. Spektakle roku - FARAON, KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?: „FARAON to majstersztyk adaptacyjno-dramaturgiczno-inscenizacyjny. Bowiem wielowymiarową i bardzo skomplikowaną powieść Bolesława Prusa reżyser Adam Nalepa wraz z dramaturgiem Jakubem Roszkowskim przenieśli na Dużą Scenę Wybrzeża w sposób niezwykle precyzyjny i zrozumiały dla każdego widza. Zaproponowali aktorom bardzo statyczne, długie sceny, rozgrywające się w gigantycznej śluzie kanału. Choć to nietypowy spektakl, bez technicznych fajerwerków, publiczność czeka prawdziwa inscenizacyjna perełka w punkcie kulminacyjnym przedstawienia. Bardzo wyrafinowany, kto wie czy nie najdojrzalszy, teatr czeka jednak widzów KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albeego, które na deski Teatru Wybrzeże przeniósł Grzegorz Wiśniewski. Słynna sztuka oparta na grze pozorów i sado-masochistycznej zabawie czwórki bohaterów, okazuje się prawdziwym seansem okrucieństwa, ujawniania traum i wymyślnych psychicznych tortur zadawanych sobie samemu lub ukochanej osobie. To ciężki psychologiczny teatr w doskonałym wykonaniu aktorów Wybrzeża." Aktorzy roku - Dorota Kolak, Mirosław Baka: „Eksportowy duet gwiazd Teatru Wybrzeże w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? stworzył wybitne kreacje. Rolą dominującej, nieustająco kastrującej swojego męża i prowokującej go na przemian, a przy tym w pełni od niego uzależnionej Marty, zachwyca Dorota Kolak. Zaś złamany życiowo, zakompleksiony, życiowy nieudacznik George, który zaatakowany staje się desperacko agresywny, złośliwy i nieprzyjemny, w wykonaniu Mirosława Baki to rola mistrzowska. W tak wybornej formie chciałoby się ich oglądać jak najczęściej." Odkrycie roku - Marcin Miodek: „Marcin Miodek trafił na Wybrzeże świeżo po szkole aktorskiej i już w swoim debiucie w koprodukcji Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże stworzył niezapomnianą rolę komediową, przyćmiewającą szereg innych, znacznie większych. Aktor w WESOŁYCH KUMOSZKACH Z WINDSORU był klasą sam dla siebie - przezabawny jako Piotr Tuman, z mimiką rodem z kreskówek i energią scenicznego fajtłapy oraz niezwykle plastyczną fizjonomią, pozwalającą mu z miejsca przeistoczyć się w Quasimoda. Rolą w WESOŁYCH KUMOSZKACH... zapracował na etat w Teatrze Wybrzeże. Na kolejne spektakle z jego udziałem warto czekać z dużą uwagą, bo to talent pierwszej wody."
29 grudnia portal Kulturaonline uznał RAJ DLA OPORNYCH za jeden z 10 najlepszych spektakli 2015 roku: „Krystyna Janda wykazała się sprawną reżyserką, wyciągając z oszczędnej fabuły to, co najlepsze: ciekawe, pełne życia postaci i dowcipne dialogi. Znakomity zespół aktorski i zabawny, zgrabnie napisany tekst sztuki złożyły się na spektakl wesoły, żartobliwy, ale i niepozbawiony refleksji. Mówiący o problemach, które w większym lub mniejszym stopniu dotyczą każdego współczesnego człowieka."
30 grudnia Dziennik Bałtycki uznał nasz PORTRET DAMY za jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2015 roku: „Z powieści PORTRET DAMY Henry'ego Jamesa Magda Kupryjanowicz (dramaturgia) nie zostawiła jednego zdania. A jednak - reżyser Ewelina Marciniak stworzyła na scenie Teatru Wybrzeże plastycznie wyrafinowaną i intelektualnie intrygującą własną wersję losów panny Archer. Znakomity spektakl." Ponadto redakcja Dziennika Bałtyckiego za jedno z najważniejszych wydarzeń 2015 roku uznała Pierwszy sezon Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, w tym WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU przygotowane wspólnie z Teatrem Wybrzeże.
30 grudnia redakcja gazety Polska Metropolia Warszawska uznała FARAONA za jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2015 roku: „Trudno wyobrazić sobie kulturę bez teatru. Warto tu przypomnieć, że Sejm ustanowił mijający rok 2015 Rokiem Polskiego Teatru Publicznego. Obchodziliśmy 2015 rocznice powołania Teatru Narodowego, a tym samym ustanowienia teatru publicznego w naszym kraju [...] Oglądaliśmy sporo dobrych spektakli m.in. FARAONA w reżyserii Adama Nalepy w Teatrze Wybrzeże."
31 grudnia redakcja Tygodnika Kulturalnego na antenie TVP Kultura uznała nasz PORTRET DAMY za jeden z najlepszych spektakli 2015 roku: „PORTRET DAMY staje się opowieścią nie tyle o inicjacji głównej bohaterki świetnie granej przez Katarzyną Dałek, ale o tym, że na zgliszczach starej Europy, na zgliszczach starego porządku można wybudować coś innego."
13 stycznia nasza etatowa reżyserka Ewelina Marciniak została laureatką Paszportów Polityki „za pracowitość, rozmach inscenizacyjny i poczucie humoru. Za przynoszące ciekawe rezultaty eksplorowanie tematu kobiet w męskim świecie teatru." Ewelina Marciniak nominację do Paszportów „zawdzięcza szczególnie PORTRETOWI DAMY według powieści Henry'ego Jamesa z gdańskiego Wybrzeża. To odważna i nieschematyczna opowieść o konwenansach i przesądach starej Europy, odbierających wolność wyzwolonej, zdawałoby się, kobiecie, opowieść efektowna i misterna, namiętna i ironiczna zarazem." Kapituła nominowała także Dominikę Knapik „za jej pracę w teatrze dramatycznym, choreografie do spektakli, m.in. także nominowanej w tym roku do Paszportu Polityki reżyserki Eweliny Marciniak (AMATORKI i PORTRET DAMY z gdańskiego Teatru Wybrzeże oraz MORFINĘ z katowickiego Śląskiego), Igi Gańczarczyk czy Anny Smolar." Ponadto Kapituła zgłosiła do Paszportów reżysera BRONIEWSKIEGO i dyrektora Teatru Wybrzeże Adama Orzechowskiego, scenografkę PORTRETU DAMY i CIĄGU Katarzynę Borkowską, autora CIĄGU i dramaturga AMATOREK i CIĄGU Michała Buszewicza oraz zespół Chłopcy Kontra Basia występujący w PORTRECIE DAMY.
15 stycznia Dorota Kolak i Mirosław Baka zostali nominowani do nagrody Dziennika Bałtyckiego Osobowość Roku 2015 za wybitne role w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Uzasadnienie nominacji: „Znani aktorzy Teatru Wybrzeże, ulubieńcy publiczności. Na scenie tworzą idealny duet. Nominowani za wybitne role w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Dorota Kolak i Mirosław Baka, gwiazdy Teatru Wybrzeże, w ostatnich latach często występują wspólnie, niezmiennie z doskonałym efektem! Tak było np. w przedstawieniu NA POCZĄTKU BYŁ DOM Doris Lessing, w reżyserii Anny Augustynowicz, w słodko-gorzkim SEKSIE DLA OPORNYCH, czy RAJU DLA OPORNYCH, który reżyserowała Krystyna Janda. Na spektakle, w których grają, widzowie chodzą „w ciemno", doceniając ich talent i doskonały warsztat."
18 stycznia spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? znalazł się w teatralnym podsumowaniu 2015 roku, sporządzonym przez Annę Kołodziejską z portalu Teatralia: „Niesłabnącą popularność i sukcesy sceny Teatru Wybrzeże wyznaczał w ubiegłym roku znakomity pod względem warstwy dramaturgicznej i gry aktorskiej KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Grzegorza Wiśniewskiego ze znakomitymi kreacjami dwóch duetów Doroty Kolak i Mirosława Baki, Katarzyny Dałek i Piotra Biedronia oraz tryskający bogactwem aranżacji scenograficznych PORTRET DAMY Eweliny Marciniak." Anna Kołodziejska wyróżniła ponadto spektakl INTRO, koprodukcję Teatru Dada von Bzdülöw i Teatru Wybrzeże: „Na Świętego Ducha 2 przeszedł także echem szyderczy chichot, ironią i absurdem celujący w nasze narodowe słabości - za sprawą rewelacyjnego INTRO w wydaniu formacji Dada von Bzdülow - gdzie prócz głównodowodzących Katarzyny Chmielewskiej i Leszka Bzdyla choreograficzny warsztat na najwyższym poziomie pokazała dwójka młodych artystów Katarzyna Ustowska i Piotr Stanek."
22 stycznia krytyk teatralny Michał Centkowski uznał nasz PORTRET DAMY za jeden z najważniejszych spektakli 2015 roku: „Do teatralnej czołówki przebojem wdarła się także Ewelina Marciniak. To nie przypadek, a perfekcyjnie zaplanowany, długi marsz przez najważniejsze sceny, najlepsze teksty i najznakomitsze festiwale. Najpierw w Teatrze Wybrzeża ożywiła z niebywałym kunsztem XIX powieść Henry'ego Jamesa, wystawiając olśniewający PORTRET DAMY."
27 stycznia Teatr Wybrzeże zdominował ranking teatralny 2015 roku przygotowany przez GazetęŚwiętojańską. Ranking do przeczytania na stronie www.gazetaswietojanska.org
29 stycznia PORTRET DAMY, WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU, Ewelina Marciniak i Katarzyna Dałek zostali nominowani do nagrody POMORSKIE SZTORMY. Uzasadnienie nominacji - „Spektakl PORTRET DAMY w Teatrze Wybrzeże. Kolejna znakomita propozycja najgłośniejszej ostatnio polskiej reżyserki teatralnej. Poruszająca refleksja na temat miejsca kobiety w społeczeństwie, między bolesnym podporządkowaniem, a trudną samodzielnością. Zainscenizowany jak znakomicie naoliwiony mechanizm, w którym wszystkie elementy świetnie do siebie pasują.”, „Spektakl WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU, wspólna produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże. Pierwszy spektakl, który wykorzystał w pełni możliwości nowej gdańskiej sceny, nietypowy pod wieloma względami, przyciągający tłumy i dostarczający im zabawy na wysokim poziomie.”, „Katarzyna Dałek - aktorka Teatru Wybrzeże, za znakomite, bardzo różne role w spektaklach PORTRET DAMY i KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?.”, „Ewelina Marciniak - za spektakle, o których się mówiło i o których warto rozmawiać, m.in. PORTRET DAMY w Teatrze Wybrzeże.”
8 lutego Jolanta Kowalska z magazynu O.pl uznała nasz PORTRET DAMY za jeden z najlepszych spektakli 2015 roku: „W adaptacji powieści Henry'ego Jamesa Marciniak opowiedziała o hipokryzji, z jaką traktowała kobiecą cielesność kultura europejska. Historia podróży bezpretensjonalnej Amerykanki na stary kontynent stała się pretekstem do spojrzenia na jego dzieje z punktu widzenia kobiety. Koncept reżyserki, by światu z powieści Jamesa nadać XIX-wieczny koloryt, okazał się celnym środkiem w kompromitacji konwenansów, estetyki i kultury towarzyskiej wiktoriańskiego salonu oraz fałszywych ról, jakie narzucono w nim kobietom. W spektaklu ożywają sceny jakby wyjęte z rodzajowych płócien: w tanecznych figurach wdzięczą się kobiety-precjoza, będące męską ozdobą i kobiety-zabawki, gotowe w razie potrzeby aportować w geście wierności swemu panu. Pastiszowa kreska uwydatniała przy tym fałsz romansowej narracji, bowiem spod iluzji operowego przepychu wyzierał rzeczywisty dramat bohaterki, której uczucia i fascynacja tym światem zostały brutalnie zdeptane.”
16 lutego Adam Orzechowski, Ewelina Marciniak i Grzegorz Wiśniewski zostali nominowani do nagrody Splendor Gedanensis. Adam Orzechowski otrzymał nominację za reżyserię TRESOWANYCH DUSZ Gabrieli Zapolskiej i MURZYNA WARSZAWSKIEGO Antoniego Słonimskiego, Ewelina Marciniak za wystawienie PORTRETU DAMY na podstawie powieści Henry'ego Jamesa, natomiast Grzegorz Wiśniewski za realizację spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego.
29 lutego Marzena Nieczuja Urbańska została laureatką Nagrody Specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego „za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechnianie i ochronę kultury na rzecz mieszkańców Województwa Pomorskiego, za artystyczną wszechstronność i zaangażowanie w promocję sztuki scenicznej z podziękowaniem za wielką pracę na rzecz zachowania pamięci o mistrzu reżyserii teatralnej Ryszardzie Majorze.” Wręczenie Nagrody odbyło się we foyer Dużej Sceny Teatru Wybrzeże podczas premiery książki Marzeny Nieczuja Urbańskiej poświęconej Ryszardowi Majorowi.
7 marca Ewelina Marciniak została nominowana w plebiscycie Wysokich Obcasów SUPERBOHATERKA 2015. Uzasadnienie nominacji: „Za talent i pracowitość. Za walkę o niezależność sztuki, za wyreżyserowanie wybitnego spektaklu, który wymusił debatę publiczną na temat wolności wypowiedzi artystycznej.”
8 marca Ewelina Marciniak została laureatką nagrody SZTORM ROKU w kategorii CZŁOWIEK ROKU „za spektakle, o których się mówiło i o których warto rozmawiać, m.in. PORTRET DAMY w Teatrze Wybrzeże.”
29 marca aktorzy Teatru Wybrzeże znaleźli się w VII subiektywnym rankingu aktorów przygotowanym przez GazetęŚwiętojańską. Ranking do przeczytania na stronie www.gazetaswietojanska.org
4 kwietnia z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru na Dużej Scenie odbyła się uroczystość wręczenia nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne osiągnięcia sceniczne w 2015 roku. Z ogromną radością informujemy, że Teatr Wybrzeże i związani z nim artyści otrzymali większość (7 z 8) najważniejszych trójmiejskich nagród teatralnych: Honorowa Nagroda Specjalna za Przedstawienie Roku dla Teatru Wybrzeże za spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, Nagroda Teatralna Miasta Gdańska w kategorii reżyseria dla Eweliny Marciniak za reżyserię PORTRETU DAMY, Nagroda Teatralna Miasta Gdańska w kategorii debiut dla Marcina Miodka za rolę Piotra Tumana w WESOŁYCH KUMOSZKACH Z WINDSORU, Nagroda Teatralna Miasta Gdańska w kategorii rola męska dla Mirosław Baki za rolę George'a w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla Andrzeja Nowińskiego z okazji jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla Zbigniewa Olszewskiego z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla Cezarego Rybińskiego z okazji jubileuszu 25-lecia pracy artystycznej, Nagroda Honorowa za Przedstawienie Roku dla Teatru Wybrzeże i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego za spektakl WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU Williama Shakespeare'a w reżyserii Pawła Aignera - „KUMOSZKI to spektakl nietuzinkowy, znakomicie uzmysławiający formułę i charakter teatru szekspirowskiego. Wielce udana koprodukcja, wspólne dzieło Teatru Wybrzeże i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.", Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Katarzyny Borkowskiej „za pełną artystycznego niepokoju scenografię, kostiumy oraz mistrzowską reżyserięświateł w spektaklu PORTRET DAMY na podstawie powieści Henry`ego Jamesa w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Wybrzeże.", Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Katarzyny Dałek „za dwie wybitne kreacje: precyzyjnie skonstruowaną i poprowadzoną rolę Honey w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee`ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego oraz sugestywną i barwną postać Isabel Archer w PORTRECIE DAMY na podstawie powieści Henry`ego Jamesa w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Wybrzeże".
11 kwietnia jury społeczne 41. Opolskich Konfrontacji Teatralnych nagrodziło Macieja Chojnackiego za scenografię do FARAONA Bolesława Prusa w reżyserii Adama Nalepy.
21 kwietnia Marzena Nieczuja Urbańska została laureatką Pomorskiej Nagrody Artystycznej, natomiast Marcin Miodek laureatem Pomorskiej Nadziei Artystycznej. Marzena Nieczuja Urbańska została nagrodzona „za książkę TEATR... JEST CAŁYM MOIM ŻYCIEM. OPOWIEŚĆ O RYSZARDZIE MAJORZE - bogaty zbiór nasyconych emocjami opowieści przeplatanych anegdotami z życia teatru.” Marcina Miodka nagrodzono „za barwną i wyrazistą kreację Piotra Tumana, udany debiut aktorski w WESOŁYCH KUMOSZKACH Z WINDSORU w koprodukcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże.”
Andrzej Nowiński otrzymał medal Marszałka Województwa Pomorskiego De Nihilo Nihil Fit oraz grafikę i list gratulacyjny od Prezydenta Miasta Sopotu z okazji jubileuszu 55-lecia pracy twórczej. Wręczenie nagród odbyło się 20 maja na Scenie Kameralnej po premierze NOCY IGUANY.
Katarzyna Figura została laureatką Honorowej Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki za znakomitą rolę Pani Chybcik w WESOŁYCH KUMOSZKACH Z WINDSORU Williama Shakespeare'a w reżyserii Pawła Aignera. Nagroda została wręczona 24 czerwca w gdańskiej Galerii Punkt.
8 lipca Jacek Wakar z Dziennika Gazety Prawnej uznał spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych w sezonie 2015/2016: „Bogaty sezon, choćby w aktorskie kreacje. W gdańskim Teatrze Wybrzeże Dorota Kolak i Mirosław Baka w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Albee'ego, przeczytanej przez Grzegorza Wiśniewskiego jako rzecz o przerażającej rutynie zadawania bólu komuś najbliższemu.”
15 lipca FARAON znalazł się w kolekcji teatralnych uniesień krytyka Jacka Sieradzkiego: „Bywa, że coś, jakaś chwila, moment, unosi człowieka od środka. Ale przecież niepodobna zrywać się w trakcie widowiska. A potem już nie ma okazji. Mam taką kolekcję uniesień. Swoich, by tak rzec, wewnętrznych powstań. Nijak nieuzewnętrznionych. [...] Oto Adam Nalepa wymyślił paradoksalny patent na zaćmienie słońca w FARAONIE: ściana teatru wali się wprost na nas, bije zza niej oślepiające światło, a przed oczami migoczą czarne plamki (wdmuchnięta w powietrze folia), jakbyśmy naprawdę spojrzeli w słońce. [...] Czyż nie takim nieoczywistościom ma służyć teatr, zadziwiając, trzeźwiąc, podrywając z foteli nasze gnuśne tyłki, wymuszając spontanicznie i niepowstrzymane owacje?". Artykuł ukazał się na łamach magazynu Zwierciadło.
17 lipca Teatr Wybrzeże został doceniony w podsumowaniu mijającego sezonu, sporządzonym przez Katarzynę Gajewską z Dziennika Teatralnego Trójmiasto: „Był to bardzo dobry sezon dla Wybrzeża, zobaczyliśmy kilka świetnych spektakli. […] Najlepszy w mojej ocenie był spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego (reż. Grzegorz Wiśniewski) z rewelacyjnymi rolami Doroty Kolak, Mirosława Baki, Katarzyny Dałek i Piotra Biedronia. Wśród aktorów Wybrzeża chciałabym wyróżnić Katarzynę Figurę (grającą w końcu na przekór warunkom), Dorotę Androsz oraz Jakuba Mroza za role w spektaklu FAHRENHEIT 451 oraz Małgorzatę Brajner za rolę w PEŁNI SZCZĘŚCIA. Specjalne wyróżnienie należy się za scenografię (Damian Styrna) oraz rekwizyt - latającą rybę w CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI?. Do tego spektaklu najlepszą muzykę stworzył Piotr Dziubek. Najlepsze kostiumy zaprojektowała grupa Mixer do sztuki FAHRENHEIT 451.”
29 lipca we foyer Dużej Sceny odbyło się uroczyste wręczenie nominacji dyrektorskiej na kolejną kadencję Adamowi Orzechowskiemu przez Marszałka Województwa Pomorskiego oraz podpisanie umowy o dofinansowanie projektu „Poprawa stanu zabytkowego budynku Starej Apteki z XVII wieku wraz z Przejściem Bramnym i murami obronnymi Głównego Miasta w Gdańsku, poprzez nadanie nowych funkcji kulturalnych” wybranego przez Zarząd Województwa Pomorskiego do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020 w ramach Działania 8.3 Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe. W wyniku dofinansowania Teatr Wybrzeże już wkrótce wzbogaci się o nową scenę Stara Apteka. Powstanie także nowy, przeszklony łącznik między nową sceną a głównym budynkiem teatru, z widokiem na Targ Węglowy. Wartość projektu to 19,9 mln zł, a unijne dofinansowanie wynosi 11,7 mln zł.
23 sierpnia jury nagród miesięcznika Teatr w składzie Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek, Jacek Wakar i Kalina Zalewska przyznało prestiżową Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2015/2016 Dorocie Kolak za rolę Marthy oraz Mirosławowi Bace za rolę George'a w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 18 października w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
VIII EDYCJA WYBRZEŻA SZTUKI
Od 30 października do 12 listopada trwała VIII edycja Wybrzeża Sztuki. W ramach przeglądu zaprezentowaliśmy KONCERT ŻYCZEŃ z Danutą Stenką, WROGA LUDU w reżyserii Jana Klaty, Pożar w Burdelu z DZIEWCZYNĄ Z MARSZU NIEPODLEGŁOŚCI, PORTRET DAMY w reżyserii Eweliny Marciniak, MACIEJA KORBOWĘ I BELLATRIX w reżyserii Krystiana Lupy oraz MARIĘ CALLAS. MASTER CLASS z Krystyną Jandą. Miło nam poinformować, że spektakle prezentowane na tegorocznej edycji Wybrzeża Sztuki spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej.
„Przegląd okazał się imprezą bardzo ciekawą, złożoną z głośnych teatralnych nowości, dających do myślenia i zostających na dłużej w pamięci. [...] W takiej formie jak w tym roku Wybrzeże Sztuki wydaje się niezbywalnym akcentem trójmiejskiego kulturalnego kalendarza."
Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki
„Wybrzeże Sztuki zasłużenie cieszy się rangą jednego z najważniejszych wydarzeń kulturalnych na Pomorzu - tegoroczna edycja, podobnie jak minione, utrzymana była na bardzo wysokim poziomie."
Agata Olszewska, portal gdansk.pl
VIII SEZON SCENY LETNIEJ
Podczas wakacyjnych miesięcy na Scenie Letniej zaprezentowaliśmy aż 14 tytułów w tym dwie premiery - PAR PARANOJE, UWIEDZIONYCH, MURZYNA WARSZAWSKIEGO, SEANS, PEŁNIĘ SZCZĘŚCIA, AKT RÓWNOLEGŁY, PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA (Księga pierwsza, druga, trzecia), AWANTURY I WYBRYKI MAŁEJ MAŁPKI FIKI-MIKI oraz PRZYGODY PSZCZÓŁKI MAI (cz.1, 2, 3, 4). Z radością informujemy, że nasze spektakle oraz LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI obejrzało ponad 12 tysięcy widzów!
PRZEBUDOWA TEATRU WYBRZEŻE
W Teatrze Wybrzeże trwają prace budowlane, których efektem będzie powstanie nowej sceny - Starej Apteki w Gdańsku, oraz modernizacja Sceny Malarnia i Dużej Sceny, a także podniesienie jakości przestrzeni ulicy Teatralnej. Zakończenie wszystkich prac inwestycyjnych planowane jest na 2020 rok. Małgorzata Zamorska z działu inwestycji Teatru Wybrzeże o przebudowie: „18 czerwca 2014 roku poznaliśmy projekt, który zwyciężył w konkursie architektonicznym na modernizację scen Teatru Wybrzeże. Pierwsze miejsce zajęła Autorska Pracownia Architektoniczna - Jacek Bułat z Poznania, która opracowuje dokumentację projektową dla modernizacji zespołu budynków Teatru Wybrzeże. Jednocześnie od listopada 2014 roku trwają prace remontowe, których zakończenie planujemy na 2020 rok. Warto podkreślić, że wszystkie remonty toczą się przy zachowaniu ciągłości pracy artystycznej. Największe zmiany widać do tej pory na ulicy Teatralnej, łączącej Targ Węglowy z ulicąśw. Ducha. Przez ostatnie lata budynek tzw. Przejścia Bramnego - zlokalizowany między Zbrojownią a Starą Apteką był wynajmowany, a ponieważ jego stan techniczny był bardzo zły - budynek został rozebrany i w tym miejscu powstanie nowa scena - Stara Apteka. Tym samym w Gdańsku będziemy mieli aż cztery sceny. Nowa scena Stara Apteka będzie mniej więcej takiej samej wielkości jak Scena Malarnia czy Scena Kameralna w Sopocie, tak by można było wymiennie prezentować na nich spektakle. Powstanie też nowy, przeszklony łącznik między nową sceną a głównym budynkiem teatru, z widokiem na Targ Węglowy. Szklany łącznik odsłoni również widok z Targu Węglowego na Starą Aptekę - zabytkowy budynek z XVII wieku, na którym wkrótce rozpoczną się prace konserwatorskie. W kolejnych latach prace obejmą także modernizację Sceny Malarnia i budynek główny z Dużą Sceną - zmodernizowane zostanie foyer oraz technologia teatralna Dużej Sceny. Stare, ręcznie sterowane urządzenia teatralne zostaną wymienione na nowoczesne, automatyczne rozwiązania o nowych możliwościach scenograficznych. Ponadto, w porozumieniu z miastem planowane jest również wykonanie remontu nawierzchni i modernizacja oświetlenia na ulicy Teatralnej, w celu uczynienia z tej uliczki nowej przyjaznej przestrzeni miejskiej."
EDUKACJA
W minionym sezonie prowadziliśmy niezwykle intensywną działalność edukacyjną: zorganizowaliśmy 57 Warsztatów Teatralnych, w tym 14 do LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI, 56 Lekcji Teatralnych, 7 Warsztatów Krytyki Teatralnej, 77 tur Zwiedzania Teatru, 5 warsztatów dramaturgicznych oraz 7 spotkań Dyskusyjnego Klubu Teatralnego. Miło nam poinformować, że we wszystkich działaniach edukacyjnych uczestniczyło ponad 4,5 tysiąca osób!
INNE WYDARZENIA
W minionym sezonie zorganizowaliśmy 31 LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI i wszystkie one cieszyły się dużym uznaniem ze strony naszej najmłodszej, ale również starszej publiczności. Wzięło w nich udział niemal 9000 widzów!
W zeszłym roku zorganizowaliśmy 10 edycji Rodzica w Teatrze, inicjatywy skierowanej do rodziców, którzy wcześniej ze względu na konieczność opieki nad małymi dziećmi nie mogli wybrać się do teatru. Miło nam poinformować, że z naszej oferty skorzystało ponad 200 osób.
W sezonie 2015/2016 roku ukazały się 3 numery magazynu WYBRZEŻA. Na łamach naszego teatralnego magazynu można było przeczytać m.in. wywiady z reżyserami premierowych spektakli, satyryczne opowiadania Abelarda Gizy i Szymona Jachimka oraz felietony Doroty Androsz.
Od 31 sierpnia do 5 września 2015 roku na Scenie Kameralnej trwała 4. edycja Festiwalu Teatru Dokumentalnego i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction - jedynego w Polsce przeglądu poświęconego teatrowi dokumentalnemu. Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Teatru BOTO i Teatr Wybrzeże.
Od 31 sierpnia do 11 października w Teatrze Impresaryjnym im. Włodzimierza Gniazdowskiego we Włocławku prezentowana była wystawa PLAKATY TEATRU WYBRZEŻE W GDAŃSKU, na której można było zobaczyć plakaty zaprojektowane dla Teatru Wybrzeże m.in. przez Mirosława Adamczyka, Tomasza Bogusławskiego, Irenę Chrul, Annę Ciesielczyk, Lexa Drewińskiego, Macieja Hibnera, Franciszka Starowieyskiego i Waldemara Świerzego.
Premierze KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego towarzyszyło otwarcie wystawy zdjęć Tadeusza Linka z prapremierowego spektaklu z 1965 roku, na której zaprezentowaliśmy również oryginalne projekty dekoracji i kostiumów autorstwa Franciszka Starowieyskiego.
11 października odbył się teatralny spacer ulicami Gdańska. Projekt towarzyszył obchodom 250-lecia teatru publicznego w Polsce, których koordynatorem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Spacer poprowadził Mieczysław Abramowicz.
Z okazji 24. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 10 stycznia na Scenie Kameralnej odbył się koncert ŚPIEWAJĄCY AKTORZY, zorganizowany przez Teatr Wybrzeże i Fundację Pomysłodalnia.
15 stycznia w Ratuszu Staromiejskim odbyło się czytanie MĘCZEŃSTWA Z PRZYMIARKĄ Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Jarosława Tumidajskiego. Sztukę przeczytali: Magdalena Boć, Piotr Łukawski, Maciej Szemiel oraz gościnnie Joanna Żóraw. Czytanie przygotowano w ramach RE: Ireneusz IREDYŃSKI, przedsięwzięcia realizowanego przez Teatr Wybrzeże wraz z Pracownią Krytyki Artystycznej Instytutu Filologii Polskiej UG, Ośrodkiem Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym IBL PAN i Nadbałtyckim Centrum Kultury.
Prapremierze spektaklu FAHRENHEIT 451 towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu Autorzy naszych plakatów A D A M C Z Y K 5 1 plakatów różnych + 8 dla TEATRU WYBRZEŻE.
Od 15 do 26 lutego trwały Ferie w Teatrze Wybrzeże. Miło nam poinformować, że uczestniczyło w nich ponad 350 osób! W ramach tegorocznej edycji przygotowaliśmy dla naszych młodszych i starszych widzów szereg atrakcji, m.in. warsztaty teatralne, warsztat dramaturgiczny oraz zwiedzanie teatru. Zajęcia poprowadził Jakub Roszkowski oraz Weronika Łucyk.
29 lutego we foyer Dużej Sceny odbyła się premiera książki Marzeny Nieczuja Urbańskiej poświęconej Ryszardowi Majorowi.
3 kwietnia odbyła się 10. edycja Drzwi Otwartych w Teatrze Wybrzeże. W jej ramach po raz kolejny odkryliśmy przed naszymi widzami na co dzień skrywane tajemnice sceny i otworzyliśmy podwoje teatralnych pracowni (w programie m.in. zwiedzanie Dużej Sceny, gra terenowa, escape room i pokaz charakteryzacji teatralnej). Z przyjemnością informujemy, że odwiedziło nas niemal tysiąc widzów.
Premierze NOCY IGUANY towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu Autorzy naszych plakatów: MACIEJ HÜBNER PLAKATY Z SZEŚĆDZIESIĘCIOLECIA 1956-2016.
Teatr Wybrzeże włączył się do akcji BILETU ZA GROSZE i bilet na SEKS DLA OPORNYCH i KREACJĘ prezentowane 21 maja kosztował jedynie 400 groszy. Miło nam poinformować, że bilety za 400 groszy zostały wyprzedane w ciągu 35 minut od otwarcia kas biletowych. Pomysłodawcą i koordynatorem akcji BILETU ZA GROSZE, odwołującej się w tym roku do 400. rocznicy śmierci Williama Shakespeare'a, jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
24 czerwca Komitet Organizacyjny Programu TEATR POLSKA zakwalifikował do objazdu znakomitego i wielokrotnie nagradzanego BRONIEWSKIEGO Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego. W ramach tegorocznej edycji w okresie od 25 października do 13 listopada 2016 roku BRONIEWSKI zostanie zaprezentowany w aż 6 miejscowościach na terenie 4 województw: Barciński Ośrodek Sportu i Rekreacji przy współpracy z Miejskim Domem Kultury w Barcinie, woj. kujawsko – pomorskie, Żuławski Ośrodek Kultury, Nowy Dwór Gdański, woj. pomorskie, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Nowej Soli przy współpracy z Nowosolskim Domem Kultury, woj. lubuskie, Zespół Szkół nr 3 w Krotoszynie przy współpracy z Krotoszyńskim Ośrodkiem Kultury, woj. wielkopolskie, Szkoła Podstawowa nr 4 im. W. Broniewskiego w Jarocinie przy współpracy ze Stowarzyszeniem Jarocin XXI, woj. wielkopolskie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Sierakowicach, woj. pomorskie.
W ramach tegorocznego LATA W TEATRZE WYBRZEŻE 13 sierpnia można nas było spotkać na gdańskiej plaży Jelitkowo w naszym wakacyjnym punkcie kasowym.
Na zakończenie wakacji przygotowaliśmy dla naszych widzów niespodziankę w postaci Escape room’u, który odbył się między 25 do 29 sierpnia w Czarnej Sali.
Od 27 do 4 września trwa 5. edycja Festiwalu Teatru Dokumentalnego i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction, której współorganizatorem jest Teatr Wybrzeże. W programie m.in. prezentacja spektakli teatru dokumentalnego i MARATON NON-FICTION.
Teatr Wybrzeże bierze udział w Programie KULTURA DOSTĘPNA. W ramach programu planujemy realizację projektu POSMAKUJ TEATRU - cyklu pokazów 5 spektakli repertuarowych z napisami oraz audiodeskrypcją dla osób niewidzących, niedowidzących, niesłyszących oraz niedosłyszących. Pierwszy spektakl z napisami i audiodeskrypcją został zaprezentowany 27 sierpnia na Dużej Scenie i był nim hit naszej gdańskiej sceny - RAJ DLA OPORNYCH Michele Riml w reżyserii Krystyny Jandy.
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.