W miniony piątek i sobotę na Scenie Kameralnej w Sopocie odbyła się premiera BALKONU Jeana Geneta w reżyserii Jana Klaty. Z przyjemnością informujemy, że spektakl spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem krytyki teatralnej!
„Realizacja Klaty to wielowymiarowy spektakl, który czytać można na wielu poziomach. Składa się z serii precyzyjnie przemyślanych, dopracowanych w szczegółach scen, zabawnych i porządkujących choreograficznych wątków, z równorzędną rolą, w jakiej reżyser obsadził muzykę. To również cała lista znakomitych ról: Doroty Androsz (Irma), Magdaleny Boć (Elyane), Roberta Ninkiewicza (Generał), Piotra Biedronia (Roger), Magdaleny Gorzelańczyk (Chantal), Jana Napieralskiego (Artur), przezabawnych epizodów (świetnie się uzupełniający trzej rewolucjoniści: Marcin Miodek, Jakub Nosiadek i Piotr Witkowski).”
Anna Umięcka, portal Gdansk.pl
„Klata stworzył solidny, aluzyjny, polityczny do bólu spektakl w swoim stylu (choć w nieco innym tegoż stylu wariancie).”
Tomasz Domagała, portal domagalasiekultury.pl
„Klata tym razem nie zajmuje się publicystyką, woli raczej stworzyć pełen symboli traktat o udawaniu władzy i władzy udawania. A także o tym, jak bardzo rewolucja nie ma sensu, kiedy z jednej fikcji suwerenności ucieka w inną. [...] Świat, w którym zamyka Klata genetowską opowieść, imponuje rozmachem i intensywnością. [...] Siłą tego przedstawienia jest co najmniej kilka mistrzowsko poprowadzonych scen i porywająca gra całej obsady.”
Przemysław Gulda, Gazeta Wyborcza
„Jan Klata wyreżyserował BALKON Jeana Geneta w Teatrze Wybrzeże, groteskową opowieść o pożądaniu władzy, znaczeniu dystynkcji i sile maski, która pozwala odgrywać uprzywilejowaną rolę w społeczeństwie. Wybuch rewolucji nie przynosi w takim świecie żadnej zmiany, wymienia za to bohaterów na uzurpatorów i gloryfikuje martwych buntowników na fałszywych ołtarzach. Aluzje do polskich kontekstów są tu bardzo subtelne, choć widoczne. Wizualnie, metaforycznie i aktorsko to spektakl wspaniały.”
Marta Zdanowska, Dwutygodnik
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.