Dzisiaj o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się piętnasta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, którego drugi sezon poświęcony jest dramaturgii europejskiej.
Na spotkaniu odczytana zostanie sztuka austriackiego autora Gerta Jonkego FANTAZJA NA CHÓR. KONCERT DLA DYRYGENTA W POSZUKIWANIU ORKIESTRY w przekładzie Małgorzaty Leyko. W czytaniu wezmą udział aktorzy Teatru Wybrzeże: Jerzy Gorzko, Mirosław Krawczyk, Piotr Łukawski i Maciej Szemiel. Opiekę artystyczną sprawować będzie Michał Kurkowski. O oprawę intelektualną wydarzenia zadbają młodzi teatrolodzy – studenci II roku Wiedzy o teatrze UG, którzy przedstawią swój komentarz do prezentowanej sztuki i poprowadzą dyskusję.
Gert Jonke dramatopisarstwem zajął się dość późno, tworząc swoją pierwszą sztukę dwie dekady po debiucie powieściopisarskim. Udało mu się jednak wypracować indywidualny język i styl. Jako wykształcony muzyk zdradza wyjątkową wrażliwość na rytmiczną jakość tekstu i wartość brzmieniową słów traktowanych jako dźwięki. Podejmując różne eksperymenty formalne, zasłużył sobie na miano Sprachkomponist, czyli kompozytora słowa. Bywa też nazywany przez krytyków lingwistą ekstremalnym. W swoich sztukach zawsze wychodzi jednak od tego, co realne i konkretne, i podążając za muzyczną logiką słów, z równą łatwością kreśli przerażające przepowiednie globalizacyjnej zagłady, co daje nadzieję na przetrwanie. Parodiuje i ośmiesza wszelkie systemy i wartości, także przywiązanie do życia, własną sztukę i teatr przedstawiany jako widowisko cmentarne. Prezentowaną w Teatrze przy Stole sztukę Jonke napisał w 2003 roku. I tym razem akcja dzieje się w świecie muzyki – w trakcie próby koncertu, którą prowadzi Dyrygent, oddając niewidzialne instrumenty w ręce publiczności. Również forma sztuki jest muzyczna – nie tylko podział na akty zastąpiony jest trzema allegrami, ale pojawiają się też lejtmotywy i wariacje głównych tematów. FANTAZJA NA CHÓR staje się zatem czymś w rodzaju teatralnej symfonii. Zarazem to finezyjna podróż w głąb ludzkiego organizmu – odkrywanie wewnętrznych instrumentów i otwieranie płuca duszy na świat dźwięków.
Gert Jonke (ur. 1946) – austriacki prozaik i dramatopisarz. Studiował germanistykę, filozofię, historię i muzykologię na uniwersytecie w Wiedniu, gdzie obecnie mieszka. Jako prozaik debiutował w 1969 roku powieścią GEOMETRISCHER HEIMATROMAN, która przyniosła mu uznanie krytyków. Pierwszą sztukę teatralną DAMALS VOR GRAZ (WTEDY PRZED GRAZEM) napisał dwadzieścia lat później. W jego dorobku, wyróżniającym się muzyczną formą i tematyką, znajdują się sztuki: OPUS III, GEGENWART DER ERINNERUNG (TERAŹNIEJSZOŚĆ WSPOMNIEŃ) czy STRANDKONZERT MIT BRANDUNG (KONCERT NA PLAŻY Z POWODZIĄ). Dwa razy był laureatem prestiżowej Nestroy-Theaterpreis za sztuki FANTAZJA NA CHÓR i ZATOPIONA KATEDRA. Tę drugą sztukę, również przetłumaczoną przez Małgorzatę Leyko, w 2008 roku na scenie Teatru Współczesnego w Szczecinie wystawiła Anna Augustynowicz.
Owacja dla spektaklu tak długa, że kurtynę podnoszono aż szesnaście razy? Spektakl w reżyserii Tadeusza Minca, z zachwycającą scenografią Mariana Kołodzieja inspirowaną „Sądem Ostatecznym” Memlinga, był wielkim wydarzeniem na skalę ogólnopolską. O Tragedii o bogaczu i Łazarzu, której premiera odbyła sie 7 września 1968 roku możecie posłuchać w najnowszym odcinku Z KRONIKI TEATRU WYBRZEŻE.
Plakat stworzony przez Patrycję Longawę do spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” został zakwalifikowany do prestiżowego konkursu Bienal Internacional del Cartel en México - Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku.
Przyznano nagrody miesięcznika TEATR za sezon 2023/2024. Nominacje otrzymali Piotr Biedroń i Jan Klata.