Spektakl „Piękna Zośka” w reż. Marcina Wierzchowskiego został kilkukrotnie wyróżniony w finale 30. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej!
Werdykt konkursowego jury został ogłoszony 1 lipca 2024 roku w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Jury w składzie: Adam Cywka, Justyna Czarnota-Misztal, Sławomir Narloch, Piotr Olkusz i Małgorzata Sikorska-Miszczuk (przewodnicząca) przyznało 6 nagród o łącznej wartości 145 tysięcy złotych.
Nagrodę w wysokości 40 000 zł otrzymał zespół aktorski w składzie: Karolina Kowalska, Piotr Biedroń, Marzena Nieczuja Urbańska, Katarzyna Dałek, Maciej Konopiński, Marek Tynda, Justyna Bartoszewicz, Grzegorz Otrębski.
Nagrodę im. Jana Świderskiego w wysokości 5000 zł otrzymali ex aequo Karolina Kowalska i Piotr Biedroń.
Aneta Jankowska została wyróżniona nagrodą w wysokości 9000 zł za choreografię w spektaklu.
Nagrody oraz wyróżnienia przyznała także Komisja Artystyczna konkursu, która podczas tegorocznej edycji obradowała w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Dominik Gac, Piotr Hildt, Anna Jazgarska, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis i Wanda Świątkowska.
Teatrowi Wybrzeże przyznano nagrodę wysokości 30 000 zł dla najlepszego teatru za „tworzenie odważnych, często ryzykownych prapremier tekstów pisanych na zamówienie sceny przez rodzimych twórców”.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
Konkurs ma na celu popularyzację współczesnego dramatu polskiego, promocję rodzimych dramatopisarzy, wspomaganie teatrów wystawiających polski dramat i adaptacje polskiej literatury współczesnej oraz nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych.
W roku 1927 w podkrakowskiej wsi dochodzi do zbrodni, która elektryzuje całą Polskę. Ofiarą jest chłopka, muza słynnych krakowskich malarzy, młodopolska modelka Zofia Paluchowa, znana jako Piękna Zośka. Jedyny podejrzany w tej sprawie - jej mąż Maciej, szewc i rolnik - nie przyznaje się do winy. Rozpoczyna się proces sądowy. Każdy kolejny świadek przybliża nas coraz bardziej do miejsca zbrodni - domu Paluchów. W mrocznej chłopskiej chacie nic nie jest tym, czym się wydaje. Trzeba naszkicować ją na nowo, wymierzyć dokładnie emocje, wybielić ściany, żeby dało się usiąść przy wspólnym stole, i zatkać uszy, by nie słyszeć krzyku. Wkraczamy w dramat rodzinny, który stawia pytania o przemoc zapisaną w wiejskim krajobrazie i ludowych pieśniach jak w naszym DNA.
Reżyseria: Marcin Wierzchowski
Scenariusz: Justyna Bilik, Marcin Wierzchowski
Dramaturgia: Maciej Bogdański
Scenografia i kostiumy: Magda Mucha
Muzyka: Marta Zalewska
Choreografia: Aneta Jankowska
Światło: Szymon Kluz
W spektaklu występują: Justyna Bartoszewicz, Katarzyna Dałek, Karolina Kowalska, Marzena Nieczuja Urbańska, Piotr Biedroń, Maciej Konopiński, Grzegorz Otrębski, Marek Tynda.
Asystent reżysera: Katarzyna Dałek
Inspicjent – sufler: Katarzyna Wołodźko
Premiera: 7 lipca 2023 roku na Scenie Malarnia
Na aktorskie rzemiosło składa się wiele czynników – wyrażanie emocji, praca z ciałem, z głosem, ze scenicznym partnerem. Czasem potrzebna jest analiza i interpretacja tekstu, a czasem improwizacja. Młodzież w wieku 14+ zapraszamy na warsztaty z aktorkami i aktorem Teatru Wybrzeże. W trakcie tematycznych spotkań młodzi ludzie będą mogli spróbować swoich sił w różnych zadaniach aktorskich. Można wybrać się na wszystkie trzy warsztaty lub zapisać się na dowolnie wybrany. Zajęcia odbędą się na Scenie Kameralnej w Sopocie.
Serdecznie zapraszamy na rozmowę o powieści „Zmiana” Édouarda Louis, którą Teatr Wybrzeże organizuje we współpracy z Gdańskim Klubem Książki oraz Wydawnictwem Pauza.
Na leżakach, pod kocykiem, zamienimy taras Teatru w obserwatorium astronomiczne. Zapraszamy do obserwowania nieba nad Teatrem Wybrzeże z astronomką z Hevelianum.