Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Festiwal
  • Spektakle
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • O Teatrze
  • Festiwal
  • Repertuar
  • Aktualności
  • Zespół
  • O Teatrze
  • Kontakt

NEWSLETTER


ORGANIZATORZY
Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
MECENAS TEATRU
Logo - Ziaja
PATRONAT MEDIALNY
Logo - RMF CLASSIC
Logo - trojmiasto.pl
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontaktO teatrzePolityka prywatnościProjekty
Teatr OnlineSpektakle archiwalneWydarzenia archiwalneWynajemHistoriaKomunikacjaRegulaminFAQ
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

MARIAN KOŁODZIEJ. 50 LAT W TEATRZE WYBRZEŻE

MARIAN KOŁODZIEJ. 50 LAT W TEATRZE WYBRZEŻE

6 grudnia minęło dokładnie sto lat od urodzin Mariana Kołodzieja, jednego z najwybitniejszych polskich scenografów teatralnych i filmowych. Z tej okazji Teatr Wybrzeże serdecznie zaprasza do foyer Starej Apteki na wystawę MARIAN KOŁODZIEJ. 50 LAT W TEATRZE WYBRZEŻE. Wstęp wolny.

Na wystawie prezentujemy zdjęcia ze spektakli, projekty scenografii, a także oryginalne kostiumy. 

Marian Kołodziej (ur. 6 grudnia 1921, zm. 13 października 2009) - jeden z najwybitniejszych polskich scenografów teatralnych i filmowych. W 1950 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie studiował scenografię u Karola Frycza. W 1951 roku debiutował na scenie Teatru Wybrzeże w Gdańsku przygotowując scenografię do spektaklu Wiktora Biegańskiego KORZENIE SIĘGAJĄ GŁĘBOKO Arnauda D'Usseau i Jamesa Gowa. Na trójmiejskiej scenie współpracował z Zygmuntem Hübnerem (m.in. LADACZNICA Z ZASADAMI Jean-Paula Sartre'a, 1956), Jerzym Jarockim (m.in. MĘCZEŃSTWO Z PRZYMIARKĄ Ireneusza Iredyńskiego, 1960) i Jerzym Golińskim (m.in. ZMIERZCH DEMONÓW Romana Brandsteattera, 1967). Kołodziej tworzył tu także przedstawienia ze Stanisławem Hebanowskim. Wspólnie przygotowali m.in. MALEŃKĄ ALICJĘ Edwarda Albee'go (1971), CMENTARZYSKO SAMOCHODÓW Fernando Arrabala (1972), SEN Felicji Kruszewskiej (1974) i BAZYLISSĘ TEOFANU Tadeusza Micińskiego (1978). Kołodziej pracował z wieloma innymi reżyserami, projektował scenografie do spektakli Adama Hanuszkiewicza, Kazimierza Kutza, Zbigniewa Bogdańskiego, Ryszarda Majora, Krystyny Meissner, Krzysztofa Babickiego, Janusza Warmińskiego. Pokazywał swoje prace także m.in. w Teatrze Muzycznym w Gdyni, Teatrze Nowym i Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Warszawie, Teatrze Śląskim w Katowicach, Teatrze Polskim w Warszawie. W latach 80. scenograf współpracował z kościołem, jest autorem papieskich ołtarzy, które zostały wzniesione podczas pielgrzymek Jana Pawła II do Polski. Zaprojektował słynny Okręt Kościoła, ołtarz-żaglowiec, który stanął w Gdańsku w 1987 roku oraz ołtarz na sopockim hipodromie z 1999 roku. W ostatnich latach w swojej twórczości zaczął poruszać tematykę obozową. Stworzył cykle prac, odwołujących się do osobistych przeżyć z pobytu artysty w KL Auschwitz-Birkenau, których stała wystawa pt. KLISZE PAMIĘCI - LABIRYNTY znajduje się we franciszkańskim Centrum św. Maksymiliana w Harmężach koło Oświęcimia.

Opublikowano: 19.12.2021

Galeria

Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy

Zobacz więcej

Raj Potop Czytanie performatywne24.11.2025

Raj Potop Czytanie performatywne

Tekst Thomasa Köcka to przede wszystkim rozważanie na temat kondycji środowiska i tego, jak możemy na nie reagować. To symfonia niewysłuchanych pieśni i kakofonia nieusłyszanych słów.

Z kroniki Teatru Wybrzeże - odcinek 4520.11.2025

Z kroniki Teatru Wybrzeże - odcinek 45

Przypominamy dzień, w którym w Teatrze Kameralnym w Sopocie po raz pierwszy wybrzmiało „Męczeństwo z przymiarką” Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Jerzego Jarockiego. Zapraszamy na 45. odcinek cyklu Z KRONIKI TEATRU WYBRZEŻE.

Raj potop. Trylogia klimatyczna, cz. I - Czytanie performatywne20.11.2025

Raj potop. Trylogia klimatyczna, cz. I - Czytanie performatywne

Lektura, po której trudno oddychać spokojnie. Tekst potwór, tekst niemożliwy. Tekst do mó­wienia. Tekst do grania. Tekst do śpiewania. Tekst do tańczenia. Tak wiele możliwości, gdyby tylko ktoś miał dość odwagi…