Z przyjemnością informujemy, że Jolanta Janiczka i Wiktor Rubin, twórcy spektaklu TAK POWIEDZIAŁ MICHAEL J., zostali nominowani do tegorocznej edycji Paszportów Polityki. Kapituła zgłosiła do nagrody ponadto Dorotę Androsz, Ewelinę Marciniak, Julię Holewińską, Kubę Kowalskiego i Mirka Kaczmarka. Nominowanym i zgłoszonym serdecznie gratulujemy!
UZASADNIENIE NOMINACJI
Dramatopisarka i reżyser (Rubin to pseudonim artystyczny Pawła Wojtczuka), para na scenie i w życiu. Janiczak, urodzona w 1982 r. w Nowym Targu, jest absolwentką psychologii krakowskiego UJ. Rubin urodził się w 1978 r. w Siedlcach, jest absolwentem socjologii UJ i reżyserii krakowskiej PWST, studiował również filozofię. Razem pracują od 2007 r. Janiczak zajmowała się adaptacją tekstu i/lub opracowaniem dramaturgicznym spektakli reżyserowanych przez Rubina, m.in.: DRUGIEGO ZABICIA PSA Marka Hłaski w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, CZĄSTEK ELEMENTARNYCH Michela Houellebecqua we wrocławskim Polskim, ORGII Piera Paolo Pasoliniego w gdańskim Teatrze Wybrzeże. Rubin reżyserował dramaty autorstwa Janiczak: JOANNĘ SZALONĄ; KRÓLOWĄ i CARYCĘ KATARZYNĘ w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach, OFELIE w Teatrze im. Horzycy w Toruniu, TAK POWIEDZIAŁ MICHAEL J. w gdańskim Wybrzeżu oraz KARŁA, DOWNA I INNE ŻYWIOŁY w Teatrze Nowym w Łodzi. Twórców interesują biografie, szczególnie biografie kobiet, które swoimi zachowaniami przekraczały ustalony porządek i konwencje. Tworzą z nich estetyczne i myślowe kolaże, w których to, co prawdziwe, miesza się z tym, co domyślone, mnożą się perspektywy czasowe i postaci. Janiczak swój pisarski styl charakteryzuje tak: „Mówię swoim językiem. Szczerym, dosadnym, fizycznym, żywym. Czasem wymiotującym". Język jest dla niej „narzędziem rozmontowywania historii, rzeczywistości, różnych sposobów myślenia". W nominacjach krytyków Janiczak została dostrzeżona przez Grzegorza Niziołka jako „autorka scenicznych fantazji na temat sławnych kobiet w historii, karkołomnych retoryczno-dramatycznych konstrukcji, w których mieszają się czasy, języki, doświadczenia".
Owacja dla spektaklu tak długa, że kurtynę podnoszono aż szesnaście razy? Spektakl w reżyserii Tadeusza Minca, z zachwycającą scenografią Mariana Kołodzieja inspirowaną „Sądem Ostatecznym” Memlinga, był wielkim wydarzeniem na skalę ogólnopolską. O Tragedii o bogaczu i Łazarzu, której premiera odbyła sie 7 września 1968 roku możecie posłuchać w najnowszym odcinku Z KRONIKI TEATRU WYBRZEŻE.
Plakat stworzony przez Patrycję Longawę do spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” został zakwalifikowany do prestiżowego konkursu Bienal Internacional del Cartel en México - Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku.
Przyznano nagrody miesięcznika TEATR za sezon 2023/2024. Nominacje otrzymali Piotr Biedroń i Jan Klata.