Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

NEWSLETTER


ORGANIZATORZY
Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
MECENAS TEATRU
Logo - Ziaja
PATRONAT MEDIALNY
Logo - RMF CLASSIC
Logo - trojmiasto.pl
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontaktO teatrze
Polityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWydarzenia archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Głośno, kolorowo i bardzo ciekawie - o 10. LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI na łamach Gazety Wyborczej

Głośno, kolorowo i bardzo ciekawie - o 10. LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI na łamach Gazety Wyborczej

„Takie spotkania z literaturą dziecięcą nie byłyby niczym nowym, gdyby nie forma, w jakiej reżyserka Ewelina Marciniak przedstawia najmłodszym PINOKIA włoskiego pisarza Carlo Collodiego. A robi to z niebywałym rozmachem.

Aktorzy posypują widzów brokatem, ze sceny wystrzeliwują serpentyny w metalicznych kolorach, które zaczepiają się o rusztowania sufitu i girlandami opadają na publiczność, połyskując w świetle reflektorów wszystkimi kolorami tęczy, a nad sceną unoszą się bańki mydlane. A do tego wszystko dzieje się w nieustannym ruchu - ktoś zabawnie się przewraca, jakiś bohater biegnie, za chwilę inny tańczy. Nagromadzenie bodźców jest godne podziwu i dopasowane do temperamentu sześciolatków i starszych dzieci, do których skierowane są LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI. Jest głośno, kolorowo i bardzo ciekawie.

Marciniak mocno odchodzi od oryginału. Uwspółcześnia klasykę i przeplata ją z odniesieniami do popkultury, tak że ci, którzy spodziewają się dobrze znanej bajki o drewnianym chłopcu, mogą poczuć się lekko zagubieni. Wystarczy wspomnieć, że ożywienie Pinokia odbywa się przy dźwiękach piosenki Michaela Jacksona THRILLER, a Wróżka o Błękitnych Włosach nosi białe adidasy. Spektakl nie zapoznaje widzów z samym dziełem Collodiego, a jedynie z jego problematyką, uzupełniając je o nowe konteksty. Historia zostaje w całości podporządkowana dzieciom, które w widowisku biorą czynny udział, jak np. wtedy, gdy podekscytowane ostrzegają z widowni Pinokia, że Lisica i Kot wykradają mu pieniądze od taty. Albo, kiedy sprzeciwiają się głównemu bohaterowi - w tej roli Jakub Mróz - gdy ten droczy się z młodymi widzami, że „szkoła jest głupia".

Ale LEKCJA NIEGRZECZNOŚCI to nie tylko barwne widowisko, a przede wszystkim dydaktyka. Najmłodsi uczą się z PINOKIA, że trzeba chodzić do szkoły (to jest właśnie to, co sprawia, że Pinokio przemienia się z drewnianego pajacyka w człowieka z krwi i kości), nie można ulegać pokusom, zadawać się z nieznajomymi, chodzić samemu w niebezpieczne miejsca (takie jak las), i że należy słuchać rodziców, nawet jeśli próbują wmusić niedobre lekarstwo - bo inaczej skończy się to dla ciebie śmiercią. Marciniak, znana z mocnych spektakli dla dorosłych - w Teatrze Wybrzeże można oglądać jej AMATORKI - nie zapomina o nich także w spektaklu dla dzieci. W niespełna godzinnej realizacji przemyciła wiele treści z myślą o nich, w których przypomina m.in., że nie warto ulegać chwilowym kaprysom i nie wolno ufać ludziom, którzy oferują, że wzbogacisz się w pół dnia. Jest wiele akcentów humorystycznych przeznaczonych dla starszych widzów i dyskretnych współczesnych odniesień, których nie wyłapią młodsi - to sprawia, że nie tylko dzieci dobrze się bawią, ale i ich rodzice.

Dodatkowego smaku 10. LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI dodała gra aktorska. Na uwagę zasługuje szczególnie Piotr Chys, brawurowo wcielający się w kilka ról: pilnującego porządku policjanta, nauczyciela, Gadającego Świerszcza i dyrektora teatru, Stromboli'ego. Marek Tynda jako poczciwy Dżeppetto rozbawia do łez, a przy tym jest niezwykle autentyczny. To aktorstwo najwyższej klasy, które docenią nie tylko najmłodsi."

Agata Olszewska, Gazeta Wyborcza

Opublikowano: 17.12.2014

Galeria

Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy
Bez nazwy

Zobacz więcej

Deszcz nagród dla „Pięknej Zośki” na festiwalu DWA TEATRY30.06.2025

Deszcz nagród dla „Pięknej Zośki” na festiwalu DWA TEATRY

Spektakl Piękna Zośka w reżyserii Marcina Wierzchowskiego został uhonorowany Grand Prix na Festiwalu DWA TEATRY – ex aequo ze spektaklem Wiara nadzieja miłość. To nie jedyne wyróżnienie, jakie jury przyznało naszej produkcji.

fot. Dawid Stube29.06.2025

Grand Prix dla CIEMNOŚCI KRYJĄ ZIEMIĘ !!!

Spektakl CIEMNOŚCI KRYJĄ ZIEMIĘ w reżyserii Tomasza Fryzła zdobył Grand Prix 49. Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Żywa”!

Z ogromnym smutkiem informujemy o śmierci Tomiry Kowalik28.06.2025

Z ogromnym smutkiem informujemy o śmierci Tomiry Kowalik

Z żalem żegnamy Tomirę Kowalik – wybitną aktorkę o niezwykłej scenicznej wrażliwości, przez wiele lat związaną z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku.