Już jutro o godzinie 19.00 na Dużej Scenie odbędzie się premiera dyskursu muzycznego (g)DZIE-CI FACECI w reżyserii Adama Orzechowskiego.
One już od wielu lat nie tylko śpiewają - ale całkiem serio pytają, wołają, krzyczą - Gdzie ci mężczyźni?! Im jeszcze ciągle się wydaje, że kobietę trzeba trzymać krótko, z ułańską fantazją chodzą na piwko naprzeciwko i bawią się, jak szwoleżerowie - pocieszenie znajdując nie tylko w używkach i ramionach innych kobiet, ale i stwierdzeniu, że z dziewczynami to nigdy nie wie się... A przecież miał być ślub, a potem wesele... Ale one już wcześniej deklarowały, że nie mają woli do zamęścia, żeby się o nie nie martwić, i że mają dość, że wymienią ich na lepsze modele. Szydziły, drwiły, wytykały, miały swoje małżeńskie filozofie. A oni odsłaniając swe wnętrza - oddawali im serca i ciała - a im ciągle było mało, i mało. I marzyły o księciu z bajki, dla którego będą jedną jedyną i niezauważalnie oddawały się w ręce zręcznych manipulatorek, które przewodziły im w budowie nowego, lepszego świata. Takiego bez paskudnych białych samców. I teraz w tym krajobrazie po bitwie, na zgliszczach tego patriarchalnego porządku stanęły z lamentem samotnych, niechcianych, niezapłodnionych... I muszą się zmierzyć ze stadem oddających się dziecięcym subwersywnym zabawom, sfeminizowanych osobników marzących, jak i one o byciu... prawdziwą kobietą! No i gdzie ci faceci? Taki paskudnie niepoprawny, szowinistyczny scenariusz się nam ułożył z kilkudziesięciu popularnych i mniej znanych polskich piosenek, stworzonych przez naszych najwybitniejszych tekściarzy i kompozytorów. Że można było ułożyć inny? Pewnie tak, ale tym razem postaramy się śpiewająco przyjrzeć postępującemu tzw. kryzysowi męskości, ideologiom i ideolożkom feministycznym i wszelkim aspektom wojny płci - pół żartem - pół serio, ale najczęściej z campowym przymrużeniem oka.
(g)DZIE-CI FACECI
Reżyseria: Adam Orzechowski
Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Tomasz Krezymon
Scenografia: Magdalena Gajewska
Ruch sceniczny: Katarzyna Kostrzewa
Projekcje wideo: Krzysztof Kiziewicz
Przygotowanie wokalne: Anna Domżalska
Wybór utworów: Cezary Niedziółka
Inspicjent: Jerzy Kosiła
W spektaklu występują: Dorota Androsz, Małgorzata Brajner, Ewa Jendrzejewska, Anna Kociarz, Małgorzata Oracz, Zbigniew Olszewski, Cezary Rybiński, Piotr Witkowski, zespół muzyczny w składzie: Tomasz Krezymon / Hubert Świątek (instrumenty klawiszowe), Konrad Kubicki, Łukasz Zitans / Tomasz Przyborowicz, Michał "Wierzba" Saidowski (gitary), Szymon Linette / Grzegorz Lewandowski (perkusja) oraz statyści: Anna Hodowaniec, Gabriela Janusz, Katarzyna Kozieł, Alicja Serowik, Anastazja Simińska, Dorota Stefańska, Michał Grabczuk, Ralph Kamiński, Paweł Pochyluk.
Czas: 2 godziny (jedna przerwa)
Premiera: 22 czerwca 2013 roku na Dużej Scenie
Pokaz przedpremierowy: 21 czerwca 2013 roku na Dużej Scenie
Adam Orzechowski (ur. 1957) - reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. W latach 2000-2005 dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Od 2006 roku dyrektor Teatru Wybrzeże. Powołał do życia Festiwal Prapremier i Festiwal Wybrzeże Sztuki. W Teatrze Wybrzeże wyreżyserował m.in. FARSĘ Z WALWORTH Endy Walsha, INTYMNE LĘKI Alana Ayckbourna, TAJEMNICZĄ IRMĘ VEP Charlesa Ludlama, FAZĘ DELTA Radosława Paczochy oraz BABĘ CHANEL Nikołaja Kolady.
Magdalena Gajewska (ur. 1973) - scenograf. Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Od 2006 roku scenograf Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI. Jest autorką scenografii m.in. do FARSY Z WALWORTH, BABY CHANEL i FAZY DELTA w reżyserii Adama Orzechowskiego.
Tomasz Krezymon (ur. 1971) - pianista, kompozytor, aranżer i producent. Współpracował z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (m.in. OŻENEK i RECHOT BRECHTA), Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Miejskim w Gdyni, Teatrem Roma w Warszawie, Teatrem im. Jaracza w Olsztynie oraz Teatrem Syrena w Warszawie. Stypendysta „Kunstlerhaus Worpswede". Nauczyciel w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie współpracuje z Michałem Bajorem jako akompaniator.
W ogrodzie wszystko żyje, a to co żyje, jest w ruchu, bo ruch to życie. Warsztat z Maćko Prusakiem był prawdziwą podróżą przez świat ruchu w naturze. Na Scenie Stara Apteka uczestniczki i uczestnicy warsztatu Choreografia ogrodu odkrywali, jak ruch roślin (i nie tylko) może stać się językiem teatru.
A jeśliby pomyśleć o teatrze jako ogrodzie? Testujemy zazielenianie Teatru Wybrzeże na różne sposoby. Tym razem w ramach „Ogrodu teatralnego” oddajemy scenę słynnemu dramatowi Thomasa Köcka i zapraszamy na czytanie performatywne trzeciej części Trylogii klimatycznej w reżyserii Doroty Androsz.
W lutym zapraszamy na premierę klasycystycznego dramatu "Brytanik" Jeana Racine’a w przekładzie Antoniego Libery, który nie doczekał się jeszcze realizacji w żadnym z polskich teatrów.