Dzisiaj o godzinie 19.00 w Starej Aptece odbędzie się prapremiera EMIGRANTEK Radosława Paczochy w reżyserii Elżbiety Depty.
EMIGRANTKI pokazują polską emigrację zarobkową z perspektywy ciężko pracujących kobiet, do tego matek wychowujących swoje dzieci na odległość. Dramat ukazuje ich pełną napięć relację pomiędzy sobą, trudne życie codzienne, problemy tożsamościowe, życie na walizkach i poczucie straconego życia osobistego, które próbują odkupić zarabianymi na swoje dzieci pieniędzmi. W niesprzyjających macierzyństwu warunkach są niezwykle heroicznymi matkami, które żyją w poczuciu przegranego macierzyństwa...
Elżbieta Depta o EMIGRANTKACH: „Siłą tekstu Radosława Paczochy jest to, że bazuje on na prawdziwych historiach, które inaczej prawdopodobnie nigdy nie byłyby wysłuchane. Mamy więc okazję poznać realia życia migrantek zarobkowych i motywacje stojące za ich wyjazdem. Są to bardzo często kobiety postawione pod ścianą, które nie są w stanie wyżywić licznej rodziny, równocześnie uciekają od maltretujących je mężów. Ich opowieści są tym bardziej przejmujące, że prawdziwe. Tekst pokazuje przyczyny dla których kobiety te decydują się pracować za granicą i wysyłać do Polski wszystko co zarobią. Podjęta o wyjeździe decyzja okupiona jest stygmatyzacją i rozłąka z rodziną, jedna z bohaterek w Polsce pozostawia kilkumiesięczne dziecko. Widz ma szansę zetknąć się z rzeczywistością, w której sam nie chciałby uczestniczyć. Jako społeczeństwo powinniśmy zadać sobie pytanie, dlaczego w Polsce problemy tych kobiet nie mają szans na rozwiązanie. Sytuacja, która miała być chwilowym ratunkiem, staje się dla nich sposobem na życie. Bohaterki dramatu i ich heroizm w walce o byt materialny rodziny budzą podziw zmieszany ze współczuciem.”
Radosław Paczocha
EMIGRANTKI
Reżyseria: Elżbieta Depta
Scenografia: Agata Andrusyszyn-Chwastek
Światła: Magdalena Gajewska
Muzyka: Maciej Szymborski
Konsultacja choreograficzna: Nicola Egwuatu
Konsultacja wokalna: Anna Domżalska
Projekt plakatu: Monika Starowicz
W spektaklu występują: Małgorzata Brajner (Zosia), Katarzyna Figura (Teresa) i Justyna Bartoszewicz (Monika).
Asystent reżysera, inspicjent - sufler: Agnieszka Szczepaniak
Prapremiera: 20 lutego w Starej Aptece.
Pokaz przedpremierowy: 19 lutego.
Kolejne spektakle: 21, 23, 24 i 25 lutego.
Czas: 1 godzina 30 minut (bez przerw)
Elżbieta Depta (ur. 1987) - reżyserka. Absolwentka Reżyserii Dramatu na krakowskiej AST, wcześniej ukończyła z tytułem magistra Psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wyreżyserowała spektakle: ROMVILLE W Teatrze Polskim w Bydgoszczy, WOJNA NIE MA W SOBIE NIC Z KOBIETY na podstawie reportażu Swietłany Aleksijewicz w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, KIM w TR Warszawa, SOLARIS na podstawie prozy Stanisława Lema w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, DZIÓB W DŹIÓB Maliny Prześlugi w Teatrze im. Andersena w Lublinie, MOJĄ ULICĄ PŁYNIE RZEKA w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, DWANAŚCIE PRAC HERAKLESA w Teatrze Groteska w Krakowie. Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia artystyczne 2014. Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa 2014. Uczestniczka międzynarodowych i ogólnopolskich festiwali teatralnych m.in. Festiwalu POP UP, Sopot Non Fiction 2017, Projektu Teatr Polska 2016. Poprzez teatr rozwija również inicjatywy społeczne - w ramach pracy dla Stowarzyszenia Na Rzecz Romów NEWO DZIWIPEN prowadziła zajęcia teatralne dla dzieci romskich, oraz warsztaty interkulturowe w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.
Radosław Paczocha (ur. 1977) - dramatopisarz, scenarzysta i dramaturg Teatru Wybrzeże. Jest absolwentem polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Autor sztuk: ZAPACH CZEKOLADY, PRZYJACIEL, BAR BABYLON, BENIAMIN, EMIGRANTKI, REWOLUCJA ZWIERZĄT, KOŚCIUSZKO. OSTATNIA BITWA, POWSTANIEC THIEL, TANGO ŁÓDŹ, UWODZICIEL, WIZYTA, FAZA DELTA, BRONIEWSKI, BYĆ JAK KAZIMIERZ DEYNA, URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA. Jego sztuki tłumaczone były na języki: niemiecki, angielski, czeski, słowacki, rosyjski i gruziński.
Agata Andrusyszyn-Chwastek (ur. 1991) - scenografka. Absolwentka ASP w Krakowie na wydziale Scenografii, studiowała również na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Wiedniu. Zajmuje się projektowaniem scenografii teatralnej i filmowej, kostiumów oraz eventów modowych i reklamowych. Wspólnie z Elżbietą Deptą zrealizowały MOJĄ ULICĄ PŁYNIE RZEKA w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, DZIÓB W DZIÓB Maliny Prześlugi w Teatrze Andersena w Lublinie, WOJNA NIE MA W SOBIE NIC Z KOBIETY w Teatrze Żeromskiego w Kielcach oraz ROMVILLE w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Projekty wykonane do spektaklu WOJNA NIE MA W SOBIE NIC Z KOBIETY zostały wyróżnione dwoma głównymi nagrodami podczas Festiwalu Nowej Scenografii. Pracowała również nad oprawą sceniczną do STREFY w reżyserii Przemysława Wojcieszka w Teatrze Muzycznym Capitolwe Wrocławiu.
Maciej Szymborski (ur. 1978) - kompozytor, muzyk, multiinstrumentalista, producent, realizator dźwięku, aktor, performer, reżyser, projektant instalacji multimedialnych, konstruktor aparatury dźwiękowej. W swej twórczości porusza się swobodnie po wszystkich gatunkach muzycznych. Współtworzył zespół Something Like Elvis i Potty Umbrella. Skomponował muzykę do kilkudziesięciu spektakli teatralnych.
Uprzejmie informujemy, że w dniach 24-25.12 kasy biletowe będą nieczynne. 26 grudnia kasa w Gdańsku będzie otwarta na dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Kasa w Sopocie będzie zamknięta.
15 grudnia wyruszyliśmy w podróż pociągiem po teatralnych przestrzeniach. Konduktor na wstępie ogłosił, że jesteśmy spóźnieni i nikt na nas nie czeka. Bo w Europie nikt już na nikogo nie czeka. Pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji i nie wiadomo, dokąd jedzie.
Zapraszamy do spędzenia wyjątkowego wieczoru sylwestrowego w Teatrze Wybrzeże! Na naszych widzów czeka niezapomniany czas w pięknych przestrzeniach Teatru z towarzyszeniem muzyki na żywo. Na Dużej Scenie, w tym szczególnym dniu dwukrotnie zaprezentujemy „Wszystko szwindel”. Na Scenie Kameralnej zagramy „Szklaną menażerię”.