Dzisiaj o godzinie 18.00 zapraszamy na dziesiątą Receptę w Starej Aptece, w ramach której zaprezentujemy film SZTUKA ZNIKANIA Bartosza Konopki i Piotra Rosołowskiego. Po projekcji odbędzie się rozmowa z Grzegorzem Skorupskim, producentem filmu. Spotkanie poprowadzi Michał Kurkowski. Wstęp wolny!
SZTUKA ZNIKANIA
Reżyseria: Bartosz Konopka, Piotr Rosołowski
Scenariusz: Piotr Rosołowski, Bartosz Konopka
Zdjęcia: Piotr Rosołowski
Muzyka: Maciej Cieślak
Dźwięk: Franciszek Kozłowski, Michał Robaczewski, Grzegorz Kucharski
Montaż: Andrzej Dąbrowski
Produkcja: Grzegorz Skorupski, Instytut Adama Mickiewicza, Otter Films, 2013
Długość: 52 minuty
Jak wyglądało życie seksualne Polaków w PRL-u? Co zobaczył haitański szaman w komunistycznej Polsce doby stanu wojennego? Co rytuały vodou mają wspólnego z wojskowym reżimem generała Jaruzelskiego? Rok 1980. W Polsce panuje kryzys gospodarczy i polityczny, dominującym kolorem jest szarość, a mieszkający tu ludzie są pełni zahamowań i pruderii, narzuconych przez ustrój polityczny i religijne wychowanie. W tym czasie, na zaproszenie wielkiego reformatora teatralnego Jerzego Grotowskiego, przyjeżdża do Polski grupa Haitańczyków. Wśród nich jest młody kapłan vodou Amon Cazalen, w którego żyłach płynie polska krew. Jego przodkowie to polscy legioniści z czasów Napoleona, którzy na początku XIX wieku osiedli na wyspach Nowego Świata. W Amonie budzi się fascynacja krajem przodków, postanawia zostać tu dłużej, by pomóc swej nowej ojczyźnie i otworzyć serca, i umysły Polaków. Gdy 13 grudnia 1981 roku wybucha stan wojenny, Amon odprawia rytuały mające wypędzić z duszy generała Jaruzelskiego złe moce. Kapłan stwierdza, że sztywna postawa generała i jego przekrwione oczy są znakiem, że mieszka w nim baron Samedi, wyjątkowo zły demon...
Dokument nominowanych do Oskara Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego w zabawnej formie pokazuje zderzenie dwóch kultur. Gdy przybysz z Nowego Świata spogląda na Polskę A.D. 1980, widzi dużo więcej, niż przeciętny Polak. Czy rzeczywiście Polacy byli jednym z najbardziej przygnębionych narodów na świecie? Skoro tak, to dlaczego ich serca były takie gorące w miłości i zdobywaniu wolności?
Dokument SZTUKA ZNIKANIA w przewrotny sposób stawia pytanie o duszę Polaków – ciągle pod obcym panowaniem, wykorzystywani przez inne mocarstwa, w kajdanach niewoli mentalnej i obyczajowej, którą sami sobie narzucają. Mimo to, podsumowuje polski kapłan vodou, Polacy to również naród, który potrafi zawsze zachować pogodę ducha, ma otwarte serce i, koniec końców, umie czerpać radość z życia.
Bartosz Konopka (ur. 1972) - reżyser, scenarzysta. Ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Następnie pracował jako reporter dla TVN i TVP, gdzie zrealizował kilkanaście reportaży i dokumentów. Studiował dziennikarstwo podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończył reżyserię na WRiTV w Katowicach oraz kurs dokumentalny i fabularny w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Wspólnie z Piotrem Rosołowskim zrealizowali KRÓLIKA PO BERLIŃSKU (2009), który przyniósł im nominację do Oscara, wiele innych nagród, pokazy na 70 festiwalach, dystrybucję w ponad 40 krajach. W 2011 ukończył debiut fabularny LĘK WYSOKOŚCI, który miał premierę na IFF w Montralu, zdobył nagrody m.in w Mannheim, Bombaju, Lecce, Vincennces, Gdyni. W polskich kinach obejrzało go ponad 60 tys. widzów. Był również rozpowszechniany we Francji, Hiszpanii, Iranie. Jego dokument kreacyjny, również zrealizowany wspólnie z Piotrem Rosołowskim, SZTUKA ZNIKANIA (2013) otrzymał nagrody na RIDM Montreal, IFF Jihlava. W 2013 zrealizował też 7 odcinków serialu BEZ TAJEMNIC (oryg. IN TREATMENT) dla HBO Europe. Kolejny projekt fabularny pt. NIEMY zdobył nagrodę Scripteast na festiwalu w Cannes 2013. Jest beneficjentem stypendium Ministra Kultury i Nipkowa w Berlinie. Uczestnik warsztatów EAVE, Documentary Campus, Ex Oriente. Wykładał na Litwie, w Niemczech, Polsce. Uczy na WRiTV w Katowicach i WSF w Warszawie. Członek Europejskiej Akademii Filmowej oraz Rady PISF.
Piotr Rosołowski (ur. 1977) - operator, scenarzysta, reżyser. Ukończył szkołę filmową w Katowicach, był stypendystą Akademii Sztuk Medialnych w Kolonii. Jest współautorem KRÓLIKA PO BERLIŃSKU – filmu nominowanego do Oscara w kategorii najlepszego krótkometrażowy filmu dokumentalnego oraz współautorem EFEKTU DOMINA. Jako operator zrealizował wiele filmów, m.in. ON THE LINE w reżyserii Reto Caffiego, nominowany do Oscara w kategorii najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego.
Grzegorz Skorupski (ur. 1979) - producent. Absolwent wydziału dziennikarstwa i komunikacji społeczna na Uniwersytecie Warszawskim oraz WWSH przy Polskiej Akademii Nauk na wydziale mediów i komunikacji społecznej. W latach 1998 – 2002 studiował również Zootechnikę na SGGW. Obecnie pracuje nad pracą doktorską dotyczącą języka filmu jako narzędzia w międzynarodowej komunikacji kulturalnej. W latach 2009 – 2010 - Head of Communication and Marketing w Instytucie Kultury Polskiej w Londynie, gdzie odpowiadał m.in. za komunikację i marketing festiwalu filmowego Kinoteka. Między 2010 a 2012 odpowiedzialny za komunikację i marketing w warszawskim studiu filmowym Human-Ark oraz autor i koordynator strategii oscarowej filmu ŚWITEŹ w reżyserii K. Polaka w 2012 r. Od 2012 w Instytucie Adama Mickiewicza odpowiedzialny z program filmowy. W latach 2013 – 2019 członek Zespołu Ekspertów IAM w zakresie filmu. Odpowiedzialny za planowanie i koordynacje programu filmowego Instytutu, tworzenie i koordynację długoterminowej strategii dla programu filmowego, nawiązywanie nowych kontaktów, współpracę z obecnymi partnerami oraz koordynację koprodukcji filmowych (m.in. BIESY PO LATACH i WRÓBLEWSKI WEDŁUG WAJDY A. Wajdy, AUTOR SOLARIS i KOBRO/ STRZEMIŃSKI. OPOWIEŚĆ FANTASTYCZNA B. Lankosza oraz SZTUKA ZNIKANIA B. Konopki i P. Rosołowskiego – części sześcioodcinkowego cyklu pt. PRZEWODNIK DO POLAKÓW).
Autorem plakatu dziesiątej Recepty jest Paweł Kamiński.
O Recepcie w Starej Aptece
W każdy trzeci poniedziałek miesiąca zapraszamy Państwa na spotkania odbywające się w ramach Recepty w Starej Aptece. W tym sezonie prezentujemy polskie filmy dokumentalne realizowane przez twórców i twórczynie młodszego oraz średniego pokolenia. Wspólnie odkrywajmy nowe światy!
Uprzejmie informujemy, że w dniach 24-25.12 kasy biletowe będą nieczynne. 26 grudnia kasa w Gdańsku będzie otwarta na dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Kasa w Sopocie będzie zamknięta.
15 grudnia wyruszyliśmy w podróż pociągiem po teatralnych przestrzeniach. Konduktor na wstępie ogłosił, że jesteśmy spóźnieni i nikt na nas nie czeka. Bo w Europie nikt już na nikogo nie czeka. Pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji i nie wiadomo, dokąd jedzie.
Zapraszamy do spędzenia wyjątkowego wieczoru sylwestrowego w Teatrze Wybrzeże! Na naszych widzów czeka niezapomniany czas w pięknych przestrzeniach Teatru z towarzyszeniem muzyki na żywo. Na Dużej Scenie, w tym szczególnym dniu dwukrotnie zaprezentujemy „Wszystko szwindel”. Na Scenie Kameralnej zagramy „Szklaną menażerię”.