Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

NEWSLETTER


ORGANIZATORZY
Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
MECENAS TEATRU
Logo - Ziaja
PATRONAT MEDIALNY
Logo - RMF CLASSIC
Logo - trojmiasto.pl
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontakt
O teatrzePolityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Dziesiąta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu

Dziesiąta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu

Dzisiaj o godzinie 18.30 zapraszamy do Dworku Sierakowskich w Sopocie na dziesiątą odsłonę projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu.

Formuła tego cyklu nawiązuje do znanych już publiczności czytań współczesnych dramatów i tekstów dla teatru w aktorskiej interpretacji. O ile pierwszy sezon cyklu dedykowany był najnowszej dramaturgii polskiej, to w drugim sezonie skupimy się na prezentacji twórczości autorów europejskich. Jego inauguracją będzie czytanie sztuki Loli Blasco MOJA EPOKA, MOJA BESTIA, przygotowane przez aktorów Teatru Wybrzeże pod kierunkiem Michała Kurkowskiego. Obsadę czytania tworzą: Anna Kociarz, Michał Jaros i Piotr Łukawski. O oprawę intelektualną wydarzenia zadbają młodzi teatrolodzy – studenci UG, którzy przedstawią swój komentarz do prezentowanej sztuki i poprowadzą dyskusję. Wstęp wolny.

Bohaterowie sztuki spotykają się na łodzi, dryfującej na środku morza. Mogą kojarzyć się z imigrantami, próbującymi dopłynąć do niegościnnej Europy; lub – jak podpowiada sama autorka – z mieszkańcami Hiszpanii, wygnanymi ze swojej ojczystej ziemi przez kryzys ekonomiczny. Nie mają dokąd uciec, nie płyną w żadne konkretne miejsce, raczej czekają na spotkanie z przeznaczeniem, czyli nieuchronną śmierć. To statek-widmo sterowany przez żeglarza wiecznego tułacza, pożyczonego przez autorkę z legendy o Latającym Holendrze. Tytułowa epoka to również tytułowa bestia. Czasy, w których przyszło nam żyć, stały się bowiem pożerającym nas potworem. Bohaterowie sztuki często powtarzają, że żyją w czasach wiary. W rzeczywistości chodzi o epokę terroryzmu i fanatyzmu, stymulowanego przez religię i – nade wszystko – strach przed obcymi. Bestia, która w sztuce przyjmuje postać wieloryba (Lewiatana?), wyobraża również gniew ukryty w każdym człowieku. Jako rycerze mamy za zadanie z nim walczyć, pokonać tego wewnętrznego potwora, by nie zatracić się zupełnie w złu tego świata. Lola Blasco również jest takim rycerzem, który prowadząc walkę z własną bestią, chce uświadomić jej konieczność również nam.

Sztuka MOJA EPOKA, MOJA BESTIA została uznana przez krytyka Julia Checa za przełom w karierze dramatopisarskiej Loli Blasco. Sama autorka mówi o pewnej zmianie tonu – charakterystyczna dla jej poprzednich tekstów waleczność, określona przez nią jako bojowy dyskurs, ustąpiła melancholii. Dramat przybrał też bardziej tradycyjną formę, opartą na opowieści, zbliżonej niemal ku baśni, oraz prawdziwych dialogach (w poprzednich sztukach Blasco górowały monologi lub fałszywe dialogi – postaci nie słuchały siebie nawzajem, więc w rzeczywistości nie rozmawiały między sobą). Bohaterka nazwana Ja prowadzi dziennik pokładowy, w którym dzieli się swoimi osobistymi przemyśleniami. Autorka nazywa to formą spowiedzi, czymś intymnym, ale – jak sama podkreśla – nie prywatnym.

Lola Blasco (ur. 1983) – hiszpańska dramatopisarka, reżyserka i aktorka. Studiowała dramatopisarstwo w Królewskiej Wyższej Szkole Sztuki Dramatycznej w Madrycie i aktorstwo w Studio Jorge Einesa; jest także absolwentką Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu im. Carlosa III w Madrycie. W 2009 roku założyła własny zespół teatralny Abiosis, z którym zrealizowała inscenizacje własnych dramatów: SZTUKA PEJZAŻ W JEDNYM AKCIE Z PROLOGIEM oraz SYNOWIE CHMUR. Współpracuje regularnie z Narodowym Centrum Dramatycznym, w którym prowadzi warsztaty i wykłady. Publikuje również eseje i artykuły w pismach Generaciȯn XXI oraz La Republica Cultural, jest członkinią rady redakcyjnej angolskiego pisma Sol Nascente.

Opublikowano: 23.10.2017

Zobacz więcej

Relacja zdjęciowa z Kaliskich Spotkań Teatralnych1.06.2025

Relacja zdjęciowa z Kaliskich Spotkań Teatralnych

Spektakl „Iwona, księżniczka Burgunda” w reżyserii Adama Orzechowskiego wciąż podróżuje po najważniejszych scenach teatralnych w kraju. W ostatnich miesiącach prezentowaliśmy go na festiwalach w Radomiu, Łodzi i Kaliszu, a już we wtorek wystąpimy w ramach Międzynarodowego Festiwalu Kontakt w Toruniu.

Festiwal w Gdańsku – „Wyzwolenie” w ramach Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych31.05.2025

Festiwal w Gdańsku – „Wyzwolenie” w ramach Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Choć Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych odbywa się tradycyjnie w Łodzi, w tym roku mieliśmy niezwykłą okazję gościć jego część… na naszej Dużej Scenie w Gdańsku.

Mężczyzna w szarym garniturze z zieloną teczką wygłasza przemowę przy mikrofonie.27.05.2025

Ziaja Mecenasem Kultury Gdańska za 2024 rok

26 maja przyznano nagrody Splendor Gedanensis. To najstarsze i najważniejsze gdańskie wyróżnienie w dziedzinie kultury. Tradycją jest, że podczas gali wręczany jest także tytuł Mecenasa Kultury Gdańska. Trafił on do firmy Ziaja Polska za wsparcie bieżącej działalności Teatru Wybrzeże.