Miło nam poinformować, że Dorota Kolak i Mirosław Baka zostali nominowani do nagrody Dziennika Bałtyckiego OSOBOWOŚĆ ROKU 2015 za wybitne role w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?.
Uzasadnienie nominacji: „Znani aktorzy Teatru Wybrzeże, ulubieńcy publiczności. Na scenie tworzą idealny duet. Nominowani za wybitne role w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Dorota Kolak i Mirosław Baka, gwiazdy Teatru Wybrzeże, w ostatnich latach często występują wspólnie, niezmiennie z doskonałym efektem! Tak było np. w przedstawieniu NA POCZĄTKU BYŁ DOM Doris Lessing, w reżyserii Anny Augustynowicz, w słodko-gorzkim SEKSIE DLA OPORNYCH, czy RAJU DLA OPORNYCH, który reżyserowała Krystyna Janda. Na spektakle, w których grają, widzowie chodzą „w ciemno", doceniając ich talent i doskonały warsztat."
OSOBOWOŚĆ ROKU to plebiscyt Dziennika Bałtyckiego, w którym przyznawane są nagrody za najważniejsze osiągnięcia w minionym roku. Nagrody przyznają czytelnicy. Głosowanie odbywa się za pomocą SMS-ów i potrwa do 29 stycznia do północy. Zwycięzców plebiscytu poznamy w połowie lutego.
Aby zagłosować na Dorotę Kolak i Mirosława Bakę należy wysłać SMS pod numer 72355 o treści: OGD.14
O NOMINOWANYCH
Dorota Kolak (1957) - wybitna aktorka teatralna i filmowa. Pochodzi z krakowskiej rodziny, w której losy teatr był wpisany od co najmniej trzech pokoleń. W roku 1980 ukończyła krakowską PWST. Karierę aktorską rozpoczęła na deskach Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Była tam jednak krótko. Zaraz potem - w roku 1982 została aktorką Teatru Wybrzeże, gdzie dzięki wybitnym kreacjom i uznaniu publiczności i krytyki zdobyła pozycję gwiazdy. Zagrała tu 75 ról. Gra najczęściej postacie mroczne, skomplikowane, o zabarwieniu dramatycznym. Jak sama mówi: „Te role, które są dla mnie najważniejsze, to role wariatki albo kobiety nad przepaścią, kompletnie pokręconej w środku, szalonej, a nie grzecznej czy dobrze ułożonej". Do jej najwybitniejszych ról należą: rola tytułowa w ANTYGONIE Sofoklesa w reżyserii Marka Okopińskiego (1983), Maja Ochołowska w OPĘTANYCH Witolda Gombrowicza w reżyserii Tadeusza Minca (1987), Felice w PUŁAPCE Tadeusza Różewicza w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1984), Maria Timofiejewna Lebiadkin w BIESACH Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1992), rola tytułowa w PANNIE JULII Augusta Strindberga w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1990), Katarzyna w POSKROMIENIU ZŁOŚNICY Williama Shakespeare'a w reżyserii Anny Polony (1993), Marjorie w AŻ DO BÓLU Williama Mastrosimone'a w reżyserii Adama Orzechowskiego (1994), Maria w WOYZECKU Georga Büchnera w reżyserii Rudolfa Zioło (1995), Solange w POKOJÓWKACH Jeana Geneta w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1997), Elwira w MĘŻU I ŻONIE Aleksandra Fredry w reżyserii Anny Augustynowicz (2002), Janina Węgorzewska w MATCE Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2003), Tamora w TYTUSIE ANDRONIKUSIE Williama Shakespeare'a w reżyserii Moniki Pęcikiewicz (2006), Matka w G®UPIE LAOKOONA Tadeusza Różewicza w reżyserii Jarosława Tumidajskiego (2007), Alexandra del Lago w SŁODKIM PTAKU MŁODOŚCI Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2008), Sophie von Essenbeck w ZMIERZCHU BOGÓW Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2009), Dulcie Barker w NASZYCH NAJDROŻSZYCH Philipa Osmenta w reżyserii Rudolfa Zioło (2010), Myra Bolton w NA POCZĄTKU BYŁ DOM Doris Lessing w reżyserii Anny Augustynowicz (2011), Barbara w SEKSIE DLA OPORNYCH i RAJU DLA OPORNYCH Michele Riml w reżyserii Krystyny Jandy (2012, 2015), rola tytułowa w MARII STUART Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy (2014), Marta w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2015). Dorota Kolak ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, filmach oraz serialach. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Aktorskiej na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (najlepsza drugoplanowa rola kobieca za rolę Ireny w filmie JESTEM TWÓJ), Nagród Aktorskich na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE oraz za rolę Elwiry w przedstawieniu MĄŻ I ŻONA), Nagród Aktorskich na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (za rolę Julii Giuli w CIENIU, za rolę Marii Liebidkiny w BIESACH, Grand Prix za rolę Alexandry del Lago w SŁODKIM PTAKU MŁODOŚCI, za rolę Myry Bolton w NA POCZĄTKU BYŁ DOM), Nagród Aktorskich w Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (za rolę Tamory w TYTUSIE ANDRONIKUSIE oraz za rolę Sophie von Essenbeck w ZMIERZCHU BOGÓW). Dorota Kolak jest także laureatką wielu trójmiejskich laurów, m.in. Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego za rolę Marii Liebiedkiny w BIESACH oraz za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE, Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE, nagrody trójmiejskiej Gazety Wyborczej SZTORM ROKU za rolę Janiny Węgorzewskiej w MATCE i za rolę Alexandry del Lago w SŁODKIM PTAKU MŁODOŚCI. W 2008 roku z rąk podsekretarza stanu w MKiDN Tomasza Merty odebrała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Dorota Kolak jest również bardzo cenionym pedagogiem - prowadzi zajęcia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Gdyńskiej Szkole Filmowej.
Mirosław Baka (ur. 1963) - wybitny aktor teatralny i filmowy. W 1988 roku ukończył Wydział Aktorski krakowsko-wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Gdy był jeszcze studentem Krzysztof Kieślowski powierzył mu główną rolę w KRÓTKIM FILMIE O ZABIJANIU. W tym po wielokroć nagradzanym, ważnym, wstrząsającym obrazie zagrał Jacka Łazara - dwudziestoletniego chłopaka, który zabija taksówkarza, zostaje osądzony i skazany na karę śmierci. Po pierwszym, jeleniogórskim sezonie od sierpnia 1988 roku jest aktorem Teatru Wybrzeże, w którym, dzięki wybitnym kreacjom, uznaniu publiczności i krytyki oraz wyrazistej osobowości wypracował sobie pierwszoplanową, gwiazdorską pozycję. O aktorstwie mówi: „To niezwykle trudny zawód, którego podłoże tkwi głęboko w człowieku. Najwięcej nauczyłem się od ludzi, dużo mniej - w szkole." Na gdańskiej scenie po raz pierwszy pojawił się w spektaklu Mikołaja Grabowskiego STĄD DO AMERYKI, zaraz potem był Barabasz w WOLNOŚCI DLA BARABASZA, potem Biff w ŚMIERCI KOMIWOJAŻERA, Chłopiec w GODZINIE KOTA, On w TUTAM-ie, Valentine w ARKADII, Hanemann, szekspirowscy: HAMLET, RYSZARD III i TYTUS ANDRONIKUS, czechowowscy Wujaszek Wania i Trigorin, Angel w BECZCE PROCHU, Ojciec w G®UPIE LAOKOONA, Superiusz w PIESZO, ostatnio Karol w SEKSIE DLA OPORNYCH i RAJU DLA OPORNYCH, John Proctor w CZAROWNICACH Z SALEM i George w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Mirosław Baka ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, jest cenionym i popularnym aktorem filmowym i telewizyjnym, laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, a także fundatorem Fundacji ŻYĆ Z POMPĄ, która działa na rzecz dzieci leczonych przy pomocy pomp medycznych.
O SPEKTAKLU KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?
Arcydzieło dwudziestowiecznej dramaturgii. Campus uniwersytecki, noc po otwierającym rok akademicki przyjęciu u rektora. Historyk George i jego żona Martha goszczą u siebie w domu - na swoistym afterparty - nowo zaangażowanego wykładowcę biologii Nicka z żoną. Nocne rozmowy, zmęczenie, a także wciąż wypijany alkohol sprawiają, że pomiędzy tą czwórką rozpoczyna się drapieżna, okrutna, a jednocześnie pełna ciętego dowcipu gra. Gra, w której ujawniają się podrażnione ambicje, konflikty pokoleniowe, niepohamowany erotyzm, intelektualne pretensje i rodzinne sekrety. KTO SIĘ BOI WIRGINII WOOLF? to sztuka niezwykle wielowymiarowa, będąca wymarzonym materiałem do wnikliwej pracy twórczej.
„Znakomite KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Albee'ego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku: Dorota Kolak i Mirosław Baka grają ludzi wypalonych. Obsesja zadawania sobie ran nie daje im śladu satysfakcji. Dawno nie było na scenie takiego obrazu depresji i schyłku."
Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna
Edward Albee
Przekład: Jacek Poniedziałek
KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?
Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
Scenografia: Barbara Hanicka
Reżyseria świateł: Marek Kozakiewicz
Opracowanie muzyczne: Rafał Kowalczyk
Współpraca dramaturgiczna: Jakub Roszkowski
Asystent reżysera: Katarzyna Dałek
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak
W spektaklu występują: Dorota Kolak (Marta), Mirosław Baka (George), Katarzyna Dałek (Honey), Piotr Biedroń (Nick).
Premiera: 2 października 2015 roku na Dużej Scenie
Czas: 1 godzina 40 minut (bez przerw)
Spektakl zalecany dla widzów od 16 roku życia.
Informujemy, że podczas spektaklu aktorzy palą papierosy.
Owacja dla spektaklu tak długa, że kurtynę podnoszono aż szesnaście razy? Spektakl w reżyserii Tadeusza Minca, z zachwycającą scenografią Mariana Kołodzieja inspirowaną „Sądem Ostatecznym” Memlinga, był wielkim wydarzeniem na skalę ogólnopolską. O Tragedii o bogaczu i Łazarzu, której premiera odbyła sie 7 września 1968 roku możecie posłuchać w najnowszym odcinku Z KRONIKI TEATRU WYBRZEŻE.
Plakat stworzony przez Patrycję Longawę do spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” został zakwalifikowany do prestiżowego konkursu Bienal Internacional del Cartel en México - Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku.
Przyznano nagrody miesięcznika TEATR za sezon 2023/2024. Nominacje otrzymali Piotr Biedroń i Jan Klata.