Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • Spektakle
  • Repertuar
  • Bilety
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt

NEWSLETTER


ORGANIZATORZY
Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
MECENAS TEATRU
Logo - Ziaja
PATRONAT MEDIALNY
Logo - RMF CLASSIC
Logo - trojmiasto.pl
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontaktO teatrze
Polityka prywatnościProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWydarzenia archiwalneWynajem
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Czwarta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu

Czwarta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu

Dzisiaj o godzinie 18:30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się kolejne spotkanie w ramach projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu, realizowanego przez Teatr Wybrzeże, Katedrę Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego oraz Towarzystwo Przyjaciół Sopotu. Podczas spotkania aktorzy Teatru Wybrzeże pod opieką artystyczną Michała Kurkowskiego odczytają sztukę Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza KLARA ZACH. REKONSTRUKCJA. Wstęp wolny. Zapraszamy!

W czytaniu udział wezmą: Anna Kociarz, Maria Mielnikow-Krawczyk, Marzena Nieczuja Urbańska, Piotr Łukawski, Krzysztof Matuszewski, Jakub Mróz, Zbigniew Olszewski, Cezary Rybiński oraz Jarosław Tyrański. Oprawę merytoryczną wydarzenia – prelekcję wstępną i moderowanie dyskusji na temat sztuki po jej prezentacji – zapewnią studenci Teatrologii i Wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego.

Autorzy o dramacie*: „KLARA ZACH. REKONSTRUKCJA powstała z myśli co by było gdyby o historii Klary pamiętali wszyscy?. Co by było, gdyby domniemany gwałt sprzed niemal siedmiuset lat był historią łączącą dwa narody – Polaków oraz Węgrów – w wiecznym sporze. Czy Klara uwiodła niewinnego Kazimierza? A może to on zgwałcił jedną z dwórek swojej siostry (królowej Węgier), a wydarzenia, które po tym nastąpiły przybrały zupełnie nieoczekiwany obrót z tragicznym czy wręcz makabrycznym finałem (dwórce, przepięknej Klarze Zach, odcięto nos, wargi i palce obu rąk)? W tym wszystkim pojawia się jeszcze wątek polityczny, wątek ojca Klary, magnata Felicjana, który po (także domniemanym) zamachu na króla Węgier zostaje zamordowany wraz z całą swoją rodziną. W naszej sztuce te pytania są wciąż żywe. Fakt domniemanego romansu/gwałtu wciąż fascynuje współczesnych, którzy debatują na jej temat w telewizji, próbują zrekonstruować średniowieczną rzeczywistość czy w popularnym programie telewizyjnym ujawniają swoje potencjalne pokrewieństwo z prawdopodobnym potomkiem Klary i Kazimierza. KLARA ZACH. REKONSTRUKCJA to obraz społeczeństwa, które bardziej niż swoją rzeczywistością żyje odległymi o setki lat mitami. Społeczeństwa, dla którego ważniejsze niż tragedia bliskiej osoby jest spór o tragedię, która mogła się nigdy nie wydarzyć. Społeczeństwa, którego fundamentem jest (prawdziwa lub fałszywa) pamięć.”

*Powyższy cytat pochodzi ze strony internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego: http://www.encyklopediateatru.pl/autorzy/7355/zuzanna-bucko

Opublikowano: 23.01.2017

Zobacz więcej

Deszcz nagród dla „Pięknej Zośki” na festiwalu DWA TEATRY30.06.2025

Deszcz nagród dla „Pięknej Zośki” na festiwalu DWA TEATRY

Spektakl Piękna Zośka w reżyserii Marcina Wierzchowskiego został uhonorowany Grand Prix na Festiwalu DWA TEATRY – ex aequo ze spektaklem Wiara nadzieja miłość. To nie jedyne wyróżnienie, jakie jury przyznało naszej produkcji.

fot. Dawid Stube29.06.2025

Grand Prix dla CIEMNOŚCI KRYJĄ ZIEMIĘ !!!

Spektakl CIEMNOŚCI KRYJĄ ZIEMIĘ w reżyserii Tomasza Fryzła zdobył Grand Prix 49. Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Żywa”!

Z ogromnym smutkiem informujemy o śmierci Tomiry Kowalik28.06.2025

Z ogromnym smutkiem informujemy o śmierci Tomiry Kowalik

Z żalem żegnamy Tomirę Kowalik – wybitną aktorkę o niezwykłej scenicznej wrażliwości, przez wiele lat związaną z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku.