Teatr Wybrzeże logo
Teatr Wybrzeże logo
  • Festiwal
  • Spektakle
  • Aktualności
  • Zespół
  • Kontakt
  • O Teatrze
  • Festiwal
  • Repertuar
  • Aktualności
  • Zespół
  • O Teatrze
  • Kontakt

 
 
 

NEWSLETTER


ORGANIZATORZY
Logo - Teatr Wybrzeże
Logo - Ministerstwo
Logo - Sopot
Logo - EU
Logo - Pruszcz Gdański
Logo - 20 lat Polski w UE
MECENAS TEATRU
Logo - Ziaja
PATRONAT MEDIALNY
Logo - RMF CLASSIC
Logo - trojmiasto.pl
BiletyDla mediówDostępnośćEdukacja InwestycjeKontaktO teatrzePolityka prywatności
ProjektyTeatr OnlineSpektakle archiwalneWydarzenia archiwalneWynajemHistoriaKomunikacjaFAQ
Bilety online
Rezerwacje
facebook logo
twitter logo
instagram logo
Youtube logo
Teatr Wybrzeże ul. Św. Ducha 2, 80-834 Gdańsk, tel: 058 301 7021 NIP: 5830007614
© 2023 Teatr WybrzeżebipRealizacjaMapa strony

Złote płyty

Autor:Mateusz Pakuła
Reżyseria:Mateusz Pakuła
Premiera:3 lutego 2024 roku w Teatrze Muzycznym Capitol
Czas trwania:1 godzina 30 minut (bez przerw)
Plakat do spektaklu Złote płyty

Najbliższe spektakle

30październikCz
Duża Scena19:00
ⓘ
XII WYBRZEŻE SZTUKI, PERFORMANCE WITH ENGLISH SURTITLES
Brak biletów

Historia Carla Sagana, słynnego kosmologa i popularyzatora wiedzy o kosmosie. W latach siedemdziesiątych dostał zlecenie od NASA. Razem ze współpracownikami miał wybrać materiały na Złote Płyty, które polecą na sondach Voyager w kosmos – materiały, które odczytają obce cywilizację napotkawszy ziemskie sondy na swojej drodze. List w butelce. List do inteligentnych istot w kosmosie, biogram ludzkości i pozdrowienia od mieszkańców Ziemi. Historia, nauka, sztuka, muzyka: zbiór najwspanialszych dokonań homo sapiens. Zadanie zdawałoby się naukowe, ale okazuje się, że duży wpływ na obrady miały relacje miłosne członków zespołu. Czy w tych warunkach możliwe będzie dokonanie najlepszych wyborów?

A nie, zaraz, nie jest wcale tak pięknie. NASA nie zgadza się na zamieszczenie na płytach obrazów nagich ludzi… Wszak to gorszące! Z historii ludzkości nakazuje ponadto wyciąć wszelkie obrazy wojny i przemocy…. Przecież kosmici mogą odebrać to jako groźbę! Telefony się urywają, urzędnicy państwowi naciskają na Sagana i przekonują, co powinno się na płytach znaleźć, a co nie. Nawet o utwory muzyczne toczą się zażarte boje – pisze Mateusz Pakuła, reżyser i autor scenariusza.

W spektaklu wybrzmiewa muzyka z lat siedemdziesiątych – przede wszystkim hity z okolic 1976 roku w aranżacjach Antonisa Skoliasa i Zuzanny Skolias-Pakuły. W projekcjach do spektaklu wykorzystano obraz Gustave`a Courbeta Pochodzenie świata.

Spektakl dla widzów 16+

OSOBY TWÓRCZE

Scenariusz i reżyseria: Mateusz Pakuła
Muzyka i aranżacje: Antonis Skolias i Zuzanna Skolias-Pakuła
Kierownictwo muzyczne, produkcja nagrań: Antonis Skolias
Kierownictwo wokalne: Zuzanna Skolias-Pakuła
Scenografia i kostiumy: Justyna Elminowska
Choreografia: Mikołaj Karczewski
Reżyseria świateł: Paulina Góral
Projekcje video: Olga Balowska
Asystent reżysera: Rafał Derkacz
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Karina Reske-Chojnacka
Projekt plakatu: Jakub Woynarowski

W nagraniach muzyki udział wzięli: Rafał Szumny (keyboard), Jacek Długosz (gitary), Szymon Frankowski (gitara basowa), Antonis Skolias (perkusja, wokale), Zuzanna Skolias-Pakuła (wokale)

OBSADA

Rafał Derkacz - Carl
Katarzyna Pietruska - Linda
Helena Sujecka - Ann
Albert Pyśk - Tim
Emose Uhunmwangho - Frank
Michał Zborowski - Dick


The Golden Records

Text author: Mateusz Pakuła
Director: Mateusz Pakuła
Duration: 90 minutes

It is 1976, NASA offers a unique commission to the famous cosmologist and promoter of the universe Carl Sagan. With his hand-picked team, he is expected to select the material for the Golden Records that the Voyager interstellar probes will take into Space. They will be like a letter in a bottle to representatives of alien civilisations, sentient creatures from other planets, at the same time providing a calling card of the Earth and its humanity. Members of the special team can draw from humankind’s achievements in art, music and science, and refer to the most significant historical events. What is it that we should be proud of most? The answer to the question proves harder than it initially seemed. The more so, as a strange bald man named Dick Black is sitting in the corner, voraciously consuming Happy Meals and constantly receiving calls from “powers that be”. NASA issues directives: no nudity, no violence, no wars. Even musical choices spark unexpected controversies...

The Golden Records is half-comedy and half-musical with hits from the Carl Sagan (and later) era. We hear music of Nazareth, Led Zeppelin, Louis Armstrong, Kate Bush, and others. Witty and nostalgic, this theatre leaves a bitter aftertaste. Because, really, is there anything we can be proud of?

There is certainly Emose Uhunmwangho’s sheer force of personality, her voice, and, which she demonstrates for the first time, her knack for comedy. She is the undisputed queen of this production.

CREATORS

Script and direction: Mateusz Pakuła
Music and arrangements: Antonis Skolias i Zuzanna Skolias-Pakuła
Music direction, record production: Antonis Skolias
Vocal direction: Zuzanna Skolias-Pakuła
Scenography and costumes: Justyna Elminowska
Choreography: Mikołaj Karczewski
Lighting direction: Paulina Góral
Video projections: Olga Balowska
Assistant director: Rafał Derkacz
Vocal preparation: Magdalena Śniadecka, Karina Reske-Chojnacka
Poster design: Jakub Woynarowski

The music recordings featured: Rafał Szumny (keyboard), Jacek Długosz (guitars), Szymon Frankowski (bass guitar), Antonis Skolias (drums, vocals), Zuzanna Skolias-Pakuła (vocals)

CAST

Rafał Derkacz - Carl
Katarzyna Pietruska - Linda
Helena Sujecka - Ann
Albert Pyśk - Tim
Emose Uhunmwangho - Frank
Michał Zborowski - Dick

 


NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

Nagroda Aktorska na 17. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie dla Emose Uhunmwangho za rolę Frank.
Nagroda Arlekin za drugoplanową rolę żeńską dla Emose Uhunmwangho za rolę Frank.
Spektakl brał udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
 


 

 

Galeria

Kobieta w okularach siedzi samotnie przy stole w stylu retro, w sali z tablicą i emblematem NASA na ścianie. W tle zielone krzesła i lampa z kilkoma ramionami
WYBRZEŻE SZTUKI ZŁOTE PŁYTY reż. Mateusz Pakuła, fot. Łukasz Giza
Czworo aktorów przy stole w scenografii z logo NASA. Jedna kobieta siedzi na blacie i przegląda laptopa, reszta w skupieniu lub zadumie. Pokój oświetlony punktowo
WYBRZEŻE SZTUKI ZŁOTE PŁYTY reż. Mateusz Pakuła, fot. Katarzyna Pietruska
Kobieta stoi samotnie na scenie, śpiewa lub mówi z mikrofonem przy twarzy. Za nią wielobarwne, rozmyte światła przypominające efekty świetlne w stylu retro
WYBRZEŻE SZTUKI ZŁOTE PŁYTY reż. Mateusz Pakuła, fot. Łukasz Giza
Sześć osób śpiewa i tańczy w równym szeregu. Wszyscy mają mikroporty i kolorowe stroje w stylu retro. Za nimi psychodeliczna projekcja w różowo-niebieskich barwach
WYBRZEŻE SZTUKI ZŁOTE PŁYTY reż. Mateusz Pakuła, fot. Łukasz Giza
Mężczyzna w garniturze tańczy energicznie na środku sceny w niebieskim świetle. W tle widoczne są toalety, kilka osób w ruchu i logo NASA na ścianie
WYBRZEŻE SZTUKI ZŁOTE PŁYTY reż. Mateusz Pakuła, fot. Łukasz Giza
Dwóch mężczyzn z przodu śpiewa i gestykuluje z energią, reszta grupy siedzi za stołem i z uśmiechem patrzy na nich. W tle logo NASA i scena stylizowana na biuro z lat 70
WYBRZEŻE SZTUKI ZŁOTE PŁYTY reż. Mateusz Pakuła, fot. Katarzyna Pietruska,
Czwórka aktorów pozuje w stylu retro. Para po lewej spokojna – on się uśmiecha, ona patrzy w bok z niepewną miną. Para po prawej w uścisku – ona śmieje się głośno, on ma twarz zwróconą w jej stronę
WYBRZEŻE SZTUKI ZŁOTE PŁYTY reż. Mateusz Pakuła, fot. Katarzyna Pietruska,