Jeden z najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie.
Osiemdziesiąt siedem młodych pianistek i pianistów.
Osiemset siedemdziesiąt palców. Od drżących, po otarte do krwi.
Wszystkie ćwiczone do perfekcji.
A zwycięzca tylko jeden.
Następna szansa za pięć lat.
Czy za drugim razem brzuch boli tak samo jak za pierwszym?
Czy da się słuchać tych samych utworów przez siedem godzin dziennie?
Jak długa jest droga na Konkurs, jeśli jedzie się autobusem?
Do czego jest się zdolnym, kiedy okazuje się, że nie jest się wystarczająco zdolnym?
Co jest lepsze: udział w konkursie, czy apokalipsa zombie?
Czy pękająca skóra na opuszkach palców bardzo boli?
Czy będzie Chopin?
Jak samemu złamać rękę?
Czy można przeszlifować diament za mocno?
Czemu nikt nie uczy nas jak radzić sobie z presją?
Co, jeśli moja gra nie sprawia, że świat zamiera?
Komu mam zgłosić, że rezygnuję?
Mazurki, Sonaty, Nokturny i całe gamy
emocji. Wszystkie fortissimo. Tylko płacz w łazience stłumiony.
Konkurs Chopinowski, jak się bawicie?!
Tekst: Małgorzata Czerwień
Reżyseria: Marcin Liber
Choreografia: Hashimotowiksa
Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
Muzyka i opracowanie muzyczne: Krzysztof Kaliski
Asystentki reżysera: Paulina Gajewska (IV r. WA), Eugenia Balakireva (IV r. WRD)
Zdjęcia: Marcin Liber
Julia Arendowska,
Sandra Boryczka,
Paulina Gajewska,
Mateusz Kurcius,
Alicja Matusiak,
Michał Murawski,
Jakub Tofil,
Zuzanna Wieczosek,
Filip Zaręba,
Grzegorz Zinkiewicz,
Magdalena Żak,
Kamil Żebrowski.
Text author: Małgorzata Czerwień (V r. WRD)
Director: Marcin Liber
Duration: 120 minutes
In the beginning there was Jakub Piątek’s documentary, Pianoforte, an absolutely consummate film that deservedly continues to win multiple awards.
Or no, not that… it began with the International Fryderyk Chopin Piano Competition, by far most prestigious cultural event in any arts held in Poland, whose renown is truly global. Enough to say that every five years, once pianists from around the world have descended upon Warsaw, Chopin becomes a conversation topic on trams and at the barber’s, just like the goals scored by Robert Lewandowski.
Directed by Marcin Liber, well known at Boska Komedia / Divine Comedy, most recently for his Lepper. Będziecie wisieć albo siedzieć / Lepper. You Will Either Hang or Be Jailed, the new production takes a glimpse into the backstage of this one-of-a-kind competition. It endeavours to answer questions such as: Do you feel the same butterflies in the tummy the second time around as you did the first? Can you listen to the same pieces for seven hours a day? How long does it take to arrive at the competition if you travel by bus? What are you capable of once they’ve considered you not capable enough? What is better: participating in the competition or in a zombie apocalypse? Do the cracks on your fingertips hurt badly? Why aren’t we taught how to cope with pressure? What if my playing doesn’t make the world’s heart stand still?
Are these questions only young pianists ask? What about young actors? They, too. Live through various types of dilemmas…
Text: Małgorzata Czerwień
Direction: Marcin Liber
Choreography: Hashimotowiksa
Scenography, costumes, light: Mirek Kaczmarek
Music and musical arrangement: Krzysztof Kaliski
Assistant directors: Paulina Gajewska (IV r. WA), Eugenia Balakireva (IV r. WRD)
Photos: Marcin Liber
Julia Arendowska
Sandra Boryczka
Aleksandra Burdzińska
Paulina Gajewska
Mateusz Kurcius
Alicja Matusiak
Michał Murawski
Jakub Tofil
Zuzanna Wieczosek
Filip Zaręba
Grzegorz Zinkiewicz
Magdalena Żak
Kamil Żebrowski
Spektakl inspirowany filmem dokumentalnym „Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka.
„Nie kopiujcie mistrzów, żeby osiągnąć sukces. Nie kopiujcie siebie, gdy staniecie się mistrzami. Grajcie pochyłym pismem, nieustannie wychylając się ku niezapisanym wersom.”
W spektaklu wykorzystano fragmenty utworów Fryderyka Chopina:
Preludium a-moll op. 28 nr 2, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium e-moll op. 28 nr 4, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium fis-moll op. 28 nr 8, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium es-moll op. 28 nr 14, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium c-moll op. 28 nr 20, wyk. Alexandre Tharaud
Preludium d-moll op. 28 nr 24, wyk. Alexandre Tharaud
Sonata b-moll op. 35, wyk. Aimi Kobayashi
Etiuda c-moll op. 10 nr 12, wyk. Olga Rusina
Koncert fortepianowy f-moll, op. 21, wyk. Benjamin Grosvenor
Walc Ges-dur op. 70 nr 1, wyk. Artur Rubinstein
Walc Des-dur op. 64 nr 1, wyk. Janusz Olejniczak
Lento con gran espressione cis-moll (Nokturn cis-moll), wyk. Janusz Olejniczak
Ballada g-moll op. 23, wyk. Janusz Olejniczak
The performance uses fragments of works by Fryderyk Chopin:
Prelude in A minor, Op. 28 No. 2, performed by Alexandre Tharaud
Prelude in E minor, Op. 28 No. 4, performed by Alexandre Tharaud
Prelude in F sharp minor, Op. 28 No. 8, performed by Alexandre Tharaud
Prelude in E flat minor, Op. 28 No. 14, performed by Alexandre Tharaud
Prelude in C minor, Op. 28 No. 20, performed by Alexandre Tharaud
Prelude in D minor, Op. 28 No. 24, performed by Alexandre Tharaud
Sonata in B flat minor, Op. 35, performed by Aimi Kobayashi
Etude in C minor, Op. 10 No. 12, performed by Olga Rusina
Piano Concerto in F minor, Op. 21, performed by Benjamin Grosvenor
Waltz in G flat major, Op. 70, No. 1, performed by Artur Rubinstein
Waltz in D flat major, Op. 64, No. 1, performed by Janusz Olejniczak
Lento con gran espressione in C sharp minor (Nocturne in C sharp minor), performed by Janusz Olejniczak
Ballad in G minor, Op. 23, performed by Janusz Olejniczak