Serdecznie zapraszamy na warsztat teatralny do spektaklu PRZEDWIOŚNIE, który odbędzie się dzisiaj o godzinie 19.00 w Czarnej Sali. Warsztat organizowany jest w ramach konkursu Klasyka Żywa.
W trakcie warsztatu uczestnicy zbadają kwestie dotyczące rewolucji, tożsamości narodowej, a także dojrzewania, również w znaczeniu obywatelskim. Celem warsztatu jest praktyczne zapoznanie uczestników z językiem teatru poprzez użycie formy dramy, pracy z tekstem czy rekwizytem.
Czas trwania wynosi dwie godziny. Warunkiem uczestnictwa jest okazanie zakupionego biletu na spektakl PRZEDWIOŚNIE. Na warsztat obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem: Kliknij aby zobaczyć adres email
O SPEKTAKLU
Rewolucja? Wojna? Zmiana? Coś. "Istotne wydarzenie o charakterze wstrząsowym". Dojrzewa, budzi się do życia - straszy. Czy historia musi się powtarzać - i jako tragedia, i jako farsa? Czy znowu doszliśmy do takiego momentu naszej historii, w którym rozczarowanie, niezadowolenie, o b u r z e n i e wyleją się na ulice i uformują rewolucyjny pochód? Jak daleko tym razem ten pochód się posunie i kto, z jakimi hasłami stanie na jego czele? I przeciw komu? Można oczywiście udawać, że nic takiego się nie dzieję i że "jakoś to będzie". Ale to nieprawda, co mówią w serialach, że "winter is comming". Zima już była. Przeżyliśmy ją, przespaliśmy. Teraz nadchodzi wiosna. Ale zanim nadejdzie, zanim to "Coś" ostatecznie zakwitnie i dojrzeje mamy jeszcze ten krótki moment, w którym można jeszcze coś zrobić, "Coś" przyciąć, o coś zadbać. Mamy przedwiośnie.
Natalia Korczakowska o spektaklu: „Szacuje się, że dziś osiemdziesiąt pięć osób jest w posiadaniu bogactw większych niż połowa ludzkiej populacji. Jest to sytuacja absolutnie chora. W ciągu ostatnich czterech lat w Hiszpanii, USA, Londynie, Grecji, Tajlandii etc. ludzie masowo wychodzili na ulice, żeby wyrazić swój sprzeciw wobec tej sytuacji. Ale nie w Polsce. Dla nas kapitalizm i demokracja to nadal rzeczy święte, niepodlegające dyskusji. "Zabrakło nam Żeromskiego" który potrafił(by) patrzeć krytycznie na świeżo odzyskaną niepodległość. Wolność, mimo, że krucha zobowiązuje do odpowiedzialności obywatelskiej. Adaptacja PRZEDWIOŚNIA na scenę jest dziś apelem o taką odpowiedzialność, przede wszystkim o odzyskanie idei równości, którą poświęciliśmy. A tego, wg Żeromskiego, robić nie wolno. Idzie za tym widmo rewolucji. Hiszpański ruch "Oburzonych", nowojorski "Occupy Wall Street" etc. były zjawiskiem przełomowym, porównywalnym do rewolucji 68 roku. W związku z nim sztuka będzie przewartościowywać swoje cele i środki."
„Natalia Korczakowska zrobiła w Gdańsku PRZEDWIOŚNIE o kryzysie polskiej demokracji, rosnących nierównościach i poczuciu niepewności. Powstał spektakl może plakatowy, ale wyrazisty i zapadający w pamięć. Nie lubię łatwych, prostych i przyjemnych aluzyjnych inscenizacji klasyki. Tych, gdzie historia z teraźniejszością za łatwo się rymują, a reżyser wciąż puszcza oko do widzów, jak pijany wujek na weselu. Nie, WOJNA I POKÓJ Tołstoja nie jest o konflikcie w Donbasie, a WIŚNIOWY SAD Czechowa - o kryzysie finansowym. Ale powieść Żeromskiego jest właśnie o tym, o czym mówi spektakl z Gdańska. O rozczarowaniu i bezsilnym gniewie. [...] "Jezu" - wzdychają siedzące obok mnie zażenowane teatrolożki. A krytycy narzekają, że za dużo tu o PGR-ach, autostradach i że finał kompromituje spektakl. Pytają, czy teatr naprawdę jest miejscem na dyskurs o sprawach doraźnych. Jakby PRZEDWIOŚNIE Żeromskiego było do estetycznej kontemplacji, jak fugi Bacha. Albo do delektowania się głębią psychologicznych introspekcji i stylem, jak proza Prousta. Tak, ostatnie sceny to poniekąd właśnie "teatr z gazety". Tyle że wykrzyczane przed teatralną widownią, która przyszła na klasyka, wybrzmiewają inaczej niż przeczytane w magazynie. Czy naiwnie? Może. Ale też bezczelnie i dosadnie, trochę obscenicznie. Wolę takie PRZEDWIOŚNIE niż grzeczny szkolny bryk w rodzaju nieudanego filmu Filipa Bajona. Choć mam nadzieję, że na spektakl w Wybrzeżu szkoły też przyjdą."
Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza
Stefan Żeromski
PRZEDWIOŚNIE
Adaptacja i reżyseria: Natalia Korczakowska
Współpraca adaptacyjna i dramaturgia: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Scenografia i kostiumy: Anna Met
Muzyka: Marcin Lenarczyk, Jerzy Rogiewicz
Światło: Michał Głaszczka
Choreografia: Mikołaj Mikołajczyk
Konsultacje językowe: Aleksandra Husar-Trojanowska
Przygotowanie wokalne: Marek Kaczanowski
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak
Asystent reżysera: Cezary Rybiński
W spektaklu występują: Dorota Androsz (Karolina), Justyna Bartoszewicz (Wanda, urzędniczka kolejowa), Małgorzata Brajner (Jadwiga Barykowa), Katarzyna Kaźmierczak (Księżna, Laura), Anna Kociarz (Pani Wielosławska), Piotr Biedroń (Cezary Baryka), Grzegorz Gzyl (Gajowiec), Maciej Konopiński (Barwicki, urzędnik, marynarz), Jacek Labijak (ks. Anastazy, konduktor, marynarz), Jakub Mróz (Lulek, cień, marynarz), Andrzej Nowiński (Storzan, Hessel), Cezary Rybiński (Seweryn Baryka), Piotr Witkowski (Hipolit, żołnierz turecki, marynarz).
Czas: 2 godziny 45 minut (jedna przerwa)
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.
Premiera: 14 marca 2015 roku na Dużej Scenie
PRZEDWIOŚNIE bierze udział w II etapie Konkursu „Klasyka Żywa", organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa" realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.
O KONKURSIE KLASYKA ŻYWA
Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa" organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci. W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku. Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl
Uprzejmie informujemy, że w dniach 24-25.12 kasy biletowe będą nieczynne. 26 grudnia kasa w Gdańsku będzie otwarta na dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Kasa w Sopocie będzie zamknięta.
15 grudnia wyruszyliśmy w podróż pociągiem po teatralnych przestrzeniach. Konduktor na wstępie ogłosił, że jesteśmy spóźnieni i nikt na nas nie czeka. Bo w Europie nikt już na nikogo nie czeka. Pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji i nie wiadomo, dokąd jedzie.
Zapraszamy do spędzenia wyjątkowego wieczoru sylwestrowego w Teatrze Wybrzeże! Na naszych widzów czeka niezapomniany czas w pięknych przestrzeniach Teatru z towarzyszeniem muzyki na żywo. Na Dużej Scenie, w tym szczególnym dniu dwukrotnie zaprezentujemy „Wszystko szwindel”. Na Scenie Kameralnej zagramy „Szklaną menażerię”.