Dzisiaj o godzinie 19.00 na Scenie Malarnia odbędzie się premiera RESZTEK Jarosława Murawskiego na motywach STRAMERA Mikołaja Łozińskiego i WYJECHALI W.G. Sebalda. Spektakl wyreżyseruje Ewelina Marciniak.
„Nigdy nie wiesz, co ci zapadnie w pamięć, ani czego się będziesz wstydził…” – mówi jeden z bohaterów RESZTEK. To spektakl o pamięci, wygnaniu i tęsknocie za światem, którego już nie ma. Za mieszkańcami, po których pamięć zatarto, jak po nic nie znaczącym epizodzie.
Adaptacja oparta jest na wątkach zaczerpniętych ze STRAMERA Mikołaja Łozińskiego, sugestywnej, wielogłosowej kroniki losów żydowskiej rodziny z przedwojennego Tarnowa oraz dwóch epizodów z WYJECHALI W. G. Sebalda. Łoziński w swej książce w subtelny sposób kreśli intymny portret wielodzietnej żydowskiej rodziny u progu II wojny światowej – czyli u końca epoki, przekreślonej za chwilę przez Zagładę. Sebald przywołuje losy zachodnioeuropejskich Żydów–wygnańców, konstruując swą opowieść jak zbieracz: idzie tropem fotografii, własnych wspomnień o bohaterach, ich pamiętników, zapisanych tras wędrówek i przymusowych emigracji. To swoista forma kultywowania pamięci.
Ważnym wątkiem spektaklu jest tak często obecna u Sebalda fotografia - jako maszyna do utrwalania czasu. Także bohaterowie STRAMERA w ważnych momentach życia chodzą do zakładu fotograficznego, jakby przeczuwając, że fotograficzna klisza pozostanie jedynym materialnym śladem ich obecności.
- Wskutek przeprowadzek najprawdopodobniej zgubiłam wszystkie zdjęcia z dzieciństwa. Gdy to sobie uświadomiłam, poczułam, jakby ktoś mi coś zabrał ze środka – mówi Ewelina Marciniak. - Nie chcemy opowiadać o wielkiej Historii, tylko o pogubionych losach zwykłych ludzi, przypatrzeć się śladom ich dawnej bytności, zbadać miejsca, gdzie wciąż odczuwamy ich brak. Spojrzeć na ich stare fotografie, starając się przywołać świat, w którym żyli. Spróbować wywołać wstyd za to, że tak szybko uporaliśmy się z pamięcią o nich.
W jednym ze swych ostatnich esejów Olga Tokarczuk pisze: „chyba po raz pierwszy w swej historii człowiek przeżywa dojmującą skończoność świata”. Poczucie przyspieszenia czasu, końca pewnej epoki, wchodzenia w niepewną, rozedrganą przyszłość towarzyszy wielu z nas. Tylko co ów „koniec świata” tak naprawdę znaczy? Co następuje potem? I co nam to przypomina?
Jarosław Murawski
na motywach STRAMERA Mikołaja Łozińskiego i WYJECHALI W.G. Sebalda
RESZTKI
Reżyseria: Ewelina Marciniak
Adaptacja i dramaturgia: Jarosław Murawski
Scenografia: Grzegorz Layer i Ewelina Marciniak
Kostiumy: Natalia Mleczak
Choreografia: Dominika Knapik
Muzyka: Wacław Zimpel
Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
Realizacja wideo: Nastazja Gonera, Tomek Gajewski, Piotr Krygiel, Przemek Chojnacki
Projekt plakatu: Natalia Kabanow
W spektaklu występują: Dorota Kolak - Róża, Krzysztof Matuszewski - Ferber, Katarzyna Dałek - Rena, Piotr Biedroń - Rudek, Piotr Chys - Nathan, Magdalena Gorzelańczyk - Rywka, Jacek Labijak - Botwina, Wacław Zimpel - Paul, nauczyciel, muzyka na żywo, Magdalena Boć - Zuzanna Lipska (wideo).
Asystent reżysera: Piotr Biedroń
Inspicjent-sufler: Weronika Mathes
Realizacja materiałów wideo:
Produkcja: YANKI FILM
Kierownik produkcji: Przemek Chojnacki
Reżyseria: Nastazja Gonera
Zdjęcia: Tomasz Gajewski
Focus puller: Jan Trzaska
Gaffer: Jarosław Bedyk
Asystent kamery: Łukasz Gracz
Scenografia / rekwizyty: Grzegorz Layer
Charakteryzacja: Aleksandra Maliszewska
Kostiumy: Natalia Mleczak
Garderobiana: Anna Stosik
Inspicjent: Weronika Mathes
Kierowca: Jacek Potylicki
Montaż: Piotr Krygiel
W materiałach filmowych wystąpili: Dorota Kolak, Krzysztof Matuszewski, Magdalena Boć, Piotr Biedroń
Specjalnie podziękowania dla Pani Iwony Kwiatkowskiej - „Perła Bałtyku”.
Premiera: 22 października na Scenie Malarnia
Kolejne spektakle: 23, 24, 26, 27, 28 i 29 października oraz 23, 24 i 25 listopada na Scenie Malarnia
Czas: 2 godziny (bez przerw)
Owacja dla spektaklu tak długa, że kurtynę podnoszono aż szesnaście razy? Spektakl w reżyserii Tadeusza Minca, z zachwycającą scenografią Mariana Kołodzieja inspirowaną „Sądem Ostatecznym” Memlinga, był wielkim wydarzeniem na skalę ogólnopolską. O Tragedii o bogaczu i Łazarzu, której premiera odbyła sie 7 września 1968 roku możecie posłuchać w najnowszym odcinku Z KRONIKI TEATRU WYBRZEŻE.
Plakat stworzony przez Patrycję Longawę do spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” został zakwalifikowany do prestiżowego konkursu Bienal Internacional del Cartel en México - Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku.
Przyznano nagrody miesięcznika TEATR za sezon 2023/2024. Nominacje otrzymali Piotr Biedroń i Jan Klata.