Szanowni Państwo, drodzy widzowie!
To był znakomity rok dla Teatru Wybrzeże. Zaprezentowaliśmy 49 tytułów, zagraliśmy 428 spektakli w tym 8 premier. Odwiedziło nas ponad 80 tysięcy widzów. Frekwencja na naszych scenach wyniosła 100 procent! Nasze przedstawienia zdobyły niezwykle wysokie noty krytyków teatralnych (m.in. w ankiecie miesięcznika Teatr). W 2018 roku otworzyliśmy nowy obiekt teatralny, szóstą z kolei scenę Teatru Wybrzeże - Starą Aptekę! W minionym roku zorganizowaliśmy z powodzeniem 10. jubileuszową edycję Wybrzeże Sztuki. Przeprowadziliśmy także 301 działań edukacyjnych dla blisko 6 tysięcy uczestników. Oczywiście to nie wszystkie wydarzenia. Było ich znacznie więcej, a ich szczegółową listę znajdą Państwo poniżej.
Do zobaczenia w 2019 roku w Teatrze Wybrzeże!
PREMIERY
1. Yasmina Reza, BELLA FIGURA, reżyseria: Grzegorza Wiśniewski, prapremiera: 1 marca, Duża Scena
„W przedstawieniu Teatru Wybrzeże reżyser zbudował niezwykle precyzyjny, chwilami celowo przerysowany, bardzo nęcący swoją formą obraz klasy średniej, której utknięcie w obrębie wzorów i jedynych słusznych wykładni wcale nie porządkuje świata, a jedynie go boleśnie zamyka. W BELLA FIGURA dostajemy ten świat w nieznośnym powiększeniu. Jego echo dźwięczy wyjątkowo długo i przejmująco.”
Anna Jazgarska, portal Teatralny.pl
2. Marian Pankowski, ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY, reżyseria: Adam Orzechowski, premiera: 24 marca, Duża Scena
„Adam Orzechowski to, co zbereźne, groteskowe, śmieszno-straszne, w przedstawieniu pokazuje jako jeszcze bardziej groteskowe, obleśne i odpychające. Tą reżyserską szarżą ryzykował, bo co niby można wygrać, podnosząc to, co spotęgowane, do jeszcze wyższej potęgi? Na podjęciu tego ryzyka polega też jednak jego reżyserski sukces. Na premierze poznać to było można m.in. po tym, że śmiechy na widowni stopniowo cichły, w to miejsce pojawiło się skupienie. Spektakl w finale wręcz dławi. To komiczna groteska, która dociera do wysokich tonów.”
Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki
3. Jerzy Andrzejewski i Jerzy Zagórski, ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIA NARODOWA, reżyseria: Marcin Liber, premiera: 8 czerwca, Duża Scena
„Spektakl Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego w adaptacji Marcina Cecko i w reżyserii Marcina Libera to brawurowa próba zdiagnozowania współczesności, mechanizmów manipulacji władzy i otaczającego nas chaosu. [...] Po raz kolejny otrzymujemy też znakomitą aktorską grę całego zespołu. Błyszczące dopracowane drobne role Grzegorza Gzyla, Doroty Androsz, Piotra Biedronia, Jarosława Tyrańskiego, swobodę sceniczną Cezarego Rybińskiego, Małgorzaty Brajner i Piotra Witkowskiego, temperament Magdaleny Gorzelańczyk. A do tego oszczędną i inteligentną scenografię Mirka Kaczmarka, muzykę Filipa Kanieckiego i oryginalne kostiumy grupy Mixer.”
Anna Umięcka, portal Gdansk.pl
4. Alma De Groen, RESET, reżyseria: Anna Gryszkówna, prapremiera: 9 czerwca, Scena Kameralna
„Spektakl Anny Gryszkówny jest ciekawym mariażem komedii z dramatem, gdzie feminizm i patriarchat są jedynie punktem wyjścia całej opowieści. [...] Spektakl Anny Gryszkówny jest na pewno warty uwagi ze względu na ciekawą tematykę, która nie została przesadzona w żadną ze stron. I za to należą się brawa, bo bardzo łatwo można było zrobić z tego farsę, która kompletnie wypaczyłaby clue całości.”
Patryk Gochniewski, Trójmiasto.pl
5. Aleksander Fredro, DAMY I HUZARY albo Play Fredro, reżyseria: Adam Orzechowski, premiera: 11 sierpnia, Scena Letnia
„Spektakl broni się skuteczniej niż huzarzy - ciekawą myślą i świetnym aktorstwem.”
Aneta Kyzioł, Polityka
6. Eurypides, TROJANKI, reżyseria: Jan Klata, premiera: 8 września, Duża Scena
„Klata buduje poczucie tragizmu, a potem pokazuje, że to był tylko błysk, bo już do takich myśli i uczuć nie jesteśmy zdolni. Przyzwyczajamy się. I właśnie to w znakomitych gdańskich TROJANKACH jest najbardziej przerażające.”
Jacek Wakar, kwartalnik Więź
7. Radosław Paczocha, RUSCY, reżyseria: Adam Orzechowski, prapremiera: 11 listopada, Stara Apteka
„I Paczocha, i Orzechowski kładą mocny akcent na polską współczesność, stawiając pytanie: czy jesteśmy mentalnie gotowi na przyjęcie repatriantów? Czy widzimy w nich swoich czy obcych? I czy polskość zesłańców i rodaków znad Wisły jest tym samym? Odpowiedź jest bolesna dla obu stron. [...] RUSCY spodobają się miłośnikom teatralnej tradycji.[...] Warto wejść w ten świat.”
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza
8. Paco Bezerra, LITTLE PONY, reżyseria: Rudolf Zioło, prapremiera: 20 grudnia, Stara Apteka
„Dobrze, że Teatr Wybrzeże zabrał głos w tej sprawie, przygotowując spektakl skłaniający do refleksji nad losem szkolnych ofiar.”
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
Ponadto w minionym roku współprodukowaliśmy spektakl ONE Teatru Dada von Bzdülöw (premiera: 28 września w Czarnej Sali).
NAGRODY / NOMINACJE / WYRÓŻNIENIA
8 stycznia Adam Orzechowski i Grzegorz Gzyl zostali nominowani do nagrody Dziennika Bałtyckiego OSOBOWOŚĆ ROKU. Dyrektor Teatru Wybrzeże został nominowany za „wkład w życie kulturalne, a w szczególności za sposób, w jaki Teatr Wybrzeże uczcił jubileusz 70-lecia swojego istnienia”, natomiast Grzegorz Gzyl za „osobowość i charyzmę”.
13 lutego Paweł Aigner i Grzegorz Gzyl zostali nominowani do nagrody Splendor Gedanensis. Paweł Aigner otrzymał nominację za reżyserię ZAKOCHANEGO SZEKSPIRA Lee Halla, zaś Grzegorz Gzyl za znakomitą kreację Philipa Henslowe'a. Kapituła nagrody nominowała ponadto do tytułu Mecenasa Kultury Gdańska firmę ZIAJA za wsparcie finansowe Teatru Wybrzeże.
19 lutego Jubileusz Teatru Wybrzeże, ZAKOCHANY SZEKSPIR i Michał Jaros zostali nominowani do nagrody Gazety Wyborczej Trójmiasto i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego POMORSKIE SZTORMY.
9 marca firma ZIAJA otrzymała Tytuł Mecenasa Kultury Gdańska za rok 2017 za wspieranie projektów Teatru Wybrzeże.
19 marca z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru na Dużej Scenie odbyła się uroczystość wręczenia nagród Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska za wybitne osiągnięcia sceniczne w 2017 roku. Teatr Wybrzeże i związani z nim artyści otrzymali następujące laury i wyróżnienia:
*Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego „dla Adama Orzechowskiego za reżyserię spektaklu URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA Radosława Paczochy w Teatrze Wybrzeże, za przygotowaną z przymrużeniem oka, ale z zachowaniem pełnej gamy środków artystycznych.”
*Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla młodego artysty dedykowana pamięci profesora Jana Ciechowicza, dla Piotra Biedronia „za nieustanne poszerzanie palety środków ekspresji oraz sceniczną wszechstronność i uniwersalność, obfitującą w szeroką kolekcję kreacji stworzonych w Teatrze Wybrzeże, szczególnie za role zrealizowane w 2017 roku w spektaklach URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA Radosława Paczochy oraz DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA! Zbigniewa Brzozy.”
*Okolicznościowe podziękowanie od Marszałka Województwa Pomorskiego dla firmy Ziaja „za wieloletnie wspieranie Teatru Wybrzeże, z podziękowaniem za serce i przyjaźń dla gdańskiej sceny dramatycznej.”
*Nagroda Teatralna Miasta Gdańska dla Grzegorza Gzyla za rolę Franca w spektaklu DO KOMINA MURZYNA! MURZYNA! w reżyserii Zbigniewa Brzozy na scenie Teatru Wybrzeże oraz za rolę Philipa Henslowe'a w spektaklu ZAKOCHANY SZEKSPIR Lee Halla w reżyserii Pawła Aignera na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
*Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury dla Wandy Neumann.
3 września aktorka Magdalena Gorzelańczyk znalazła się w 26. edycji Subiektywnego spisu aktorów teatralnych krytyka Jacka Sieradzkiego: „Można powiedzieć, że znakiem jej Jadwigi ze ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY jest ciało: nagie, chude, pozbawione włosów, nieuformowane ciało podlotka, które uczy się dopiero własnej kobiecości a i tak za chwilę zostanie skonsumowane przez dzikiego Litwina. To dojrzewanie jest fascynujące, dziecinada sąsiaduje z kokieterią, bezbronność z wyrachowaniem. Jeszcze przed szkołą aktorską zetknęła się z teatrem tańca, to, wolno sądzić, procentuje siłą wyrazu, uzupełnia skąpy tekst, który krakowskiej królowej ofiarował Marian Pankowski w starej a nie grywanej sztuce. Świetny nabytek gdańskiego Wybrzeża; ma się z czego cieszyć reżyser jej debiutu, Adam Orzechowski.”
18 września Artyści Teatru Wybrzeże zostali docenieni w tegorocznej prestiżowej ankiecie miesięcznika Teatr „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2017/2018"! Krytycy teatralni wyróżnili Adama Orzechowskiego, Grzegorza Wiśniewskiego, Magdalenę Gajewską, Mirka Kaczmarka, Radosława Paczochę, Magdalenę Gorzelańczyk, Agatę Bykowską, Marcina Nenko, Jacka Labijaka i Jakuba Mroza.
Najlepsza reżyseria wg Kaliny Zalewskiej (Teatr) i Zbigniewa Majchrowskiego (Uniwersytet Gdański): Adam Orzechowski, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY
Najlepsza reżyseria wg Wiesława Kowalskiego (teatrdlawas.pl): Grzegorz Wiśniewski, BELLA FIGURA
Najlepsza rola kobieca wg Przemysława Skrzydelskiego (Sieci Prawdy, Do Rzeczy): Agata Bykowska jako Andrea, BELLA FIGURA
Najlepsza rola męska wg Anety Kyzioł (Polityka): Jacek Labijak w ŚWIĘCIE WINKELRIDA. REWII NARODOWEJ
Najlepsza rola epizodyczna wg Kaliny Zalewskiej: Jakub Mróz jako Krzyżak i Pątnik w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY
Najlepsza adaptacja teatralna (opracowanie tekstu) wg Wiesława Kowalskiego: Radosław Paczocha, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY
Najlepsza scenografia wg Wiesława Kowalskiego: Mirek Kaczmarek, BELLA FIGURA, Magdalena Gajewska, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY
Najlepsza scenografia wg Kaliny Zalewskiej: Mirek Kaczmarek, BELLA FIGURA
Najlepsza muzyka wg Wiesława Kowalskiego: Marcin Nenko, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY
Najciekawszy debiut wg Jacka Kopcińskiego (Teatr): Magdalena Gorzelańczyk jako Jadwiga w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY
Najciekawszy debiut wg Wiesława Kowalskiego: Magdalena Gorzelańczyk jako Jadwiga w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY, debiut w głównej roli - Agata Bykowska jako Andrea w BELLA FIGURA
Najciekawszy debiut wg Jacka Sieradzkiego (Dialog): Magdalena Gorzelańczyk jako Jadwiga w ŚMIERCI BIAŁEJ POŃCZOCHY
Najlepsza nowa sztuka obcojęzyczna (ogłoszona drukiem lub wystawiona) wg Wiesława Kowalskiego: BELLA FIGURA Yasminy Rezy
19 września że wicedyrektor i kierownik literacki Teatru Wybrzeże Cezary Niedziółka został nominowany do 1. edycji Pomorskiej Nagrody Literackiej WIATR OD MORZA w kategorii Pomorska Książka Roku za redakcję wydawnictwa TEATR WYBRZEŻE 1946-2017. KRONIKA!
30 listopada Piotr Biedroń został laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska Młodzi Twórcy Kultury 2018 „za spektakularną rolę marynarza w spektaklu URODZINY, CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA oraz za kreację Neda Alleyna i jego widowiskową śmierć w spektaklu ZAKOCHANY SZEKSPIR”. Do nagrody nominowano także Magdalenę Gorzelańczyk.
27 grudnia nasza nowa scena Stara Apteka została uznana za jedną z najlepszych inwestycji kulturalnych, natomiast TROJANKI za najlepszy spektakl dramatyczny w podsumowaniu 2018 roku sporządzonym przez redakcję portalu Trójmiasto.pl! O Stare Aptece - „Wybudowana na terenie średniowiecznych fortyfikacji miejskich (fragmenty historycznego muru zostały zachowane i wyeksponowane w budynku teatru) Stara Apteka zwieńczyła pierwszy etap remontu Teatru Wybrzeże, realizowanego w latach 2014-2020. Trwa kolejny etap prac, czyli remont sceny Malarnia, która gotowa ma być pod koniec 2019 roku (wtedy zacznie się najtrudniejszy, ostatni etap, czyli przebudowa Dużej Sceny). Stara Apteka dopiero nabiera rozpędu (otwarto ją w listopadzie), ale już teraz jej działalność wykracza poza ramy, do jakich przyzwyczajał publiczność Teatr Wybrzeże w ostatnich latach. Poza spektaklami teatralnymi odbywają się tam spotkania z autorami i ich twórczością pod szyldem Recepta w Starej Aptece.” O TROJANKACH - „Długo czekaliśmy na spektakl nowoczesny, uruchamiający inscenizacyjną machinę, a zarazem popisowo poprowadzony aktorsko. Wybitna kreacja Doroty Kolak jako Hekabe, brawurowy epizod Grzegorza Gzyla w roli Menelaosa i Katarzyny Figury jako pięknej Heleny, zapadająca w pamięć Kasandra Małgorzaty Gorol, ciekawe role pozostałych aktorów, a przede wszystkim dyscyplina inscenizacyjna, wręcz asceza środków świetnie utrzymana przez reżysera na wodzy - to robi wielkie wrażenie. To teatr, który pochłania widza. Strach, cierpienie i żałoba sprzęgnięte są z losem trojańskich kobiet, stanowiącym ponury rewers każdej wojny, niemal udzielają się oglądającym. Spektakl Jana Klaty nie ma żadnej konkurencji w mijającym roku wśród przedstawień dramatycznych.”
28 grudnia wicedyrektor i kierownik literacki Teatru Wybrzeże Cezary Niedziółka został laureatem Nagrody Specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców Województwa Pomorskiego „za całokształt działań na rzecz promowania sztuki scenicznej w naszym regionie, z podziękowaniem za prace i wkład w budowanie marki pomorskiej sceny teatralnej.” Ceremonia wręczenia nagród obyła się w Nadbałtyckim Centrum Kultury w ramach Festiwalu Metropolia jest Okey.
NOWA SCENA STARA APTEKA
Za nami wydarzenie nadzwyczajne, niezwykle rzadkie, istotne nie tylko dla naszego teatru, ale dla naszego miasta, naszego regionu, naszego kraju, otwarcie nowego obiektu teatralnego, otwarcie nowej sceny na teatralnej mapie Polski i szóstej z kolei sceny Teatru Wybrzeże - Starej Apteki
Ceremonia otwarcia kameralnej, nowoczesnej, w pełni profesjonalnej i komfortowej sceny odbyła się 18 października. Uświetnili ją licznie zgromadzeni mieszkańcy Trójmiasta, a także znakomici goście, m.in. Marszałek Senatu, Bogdan Borusewicz, Przedstawicielka Unii Europejskiej i Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej, Anna Modzelewska, Marszałek Województwa Pomorskiego, Mieczysław Struk oraz Prezydent miasta Gdańska, Paweł Adamowicz.
Nasza nowa scena teatralna wraz z kameralną widownią i niezbędnym zapleczem powstała w efekcie dostosowywania przestrzeni zabytkowych do współczesnych zadań. Nowoczesne zaplecze i foyer, które w przyszłości służyć będzie także rewitalizowanej właśnie Scenie Malarnia, zlokalizowano w zabytkowym budynku Starej Apteki, natomiast scena wraz z widownią została wkomponowana w przestrzeń pomiędzy ścianą tego historycznego gmachu, a Wielką Zbrojownią. Obiekt jest nowoczesny i komfortowy, w pełni klimatyzowany, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Nazwa naszej nowej sceny nawiązuje do nazwy budynku, który powstał tu w 1636 roku, żartobliwie przez Gdańszczan nazwanego Starą Apteką, gdyż wytwarzano tu kamienne piguły, czyli kule armatnie. W roku 1945 budynek został całkowicie zrujnowany. W 1966 roku odbudowano go jako jedno z pomieszczeń gospodarczo-magazynowych przywróconego właśnie Gdańskowi w tradycyjnej lokalizacji Teatru Wybrzeże.
Projekt budowy sceny został współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
TRWAJĄCE INWESTYCJE TEATRU WYBRZEŻE
W październiku rozpoczęły się prace związane z przebudową ulicy Teatralnej – wąskiej urokliwej uliczki łączącej Targ Węglowy z ulicą Św. Ducha. Wykonane zostanie odwodnienie ulicy, izolacja fundamentów przylegającego budynku głównego Teatru, a także oświetlenie i nowa nawierzchnia wykonana z bruku o gładkiej powierzchni, co w połączeniu ze specjalnie zaprojektowaną iluminacją pozwoli na przywrócenie jej historycznych walorów. Inwestycja realizowana jest wspólnie przez Teatr Wybrzeże i Gminę Miasta Gdańska.
W maju rozpoczęto realizację przedsięwzięcia obejmującego modernizację istniejącej sceny Malarnia. W wyniku inwestycji znacznie poprawi się stan techniczny obiektu, na cele kulturalne zaadaptowane zostanie niewykorzystane dotąd poddasze, wprowadzone zostaną nowe rozwiązania technologii teatralnej. W efekcie wydatnie poprawi się komfort odbioru przedstawień. Obiekt zostanie włączony funkcjonalnie w kompleks budynków teatralnych, co zapewni widzom dostęp do infrastruktury oferowanej w pozostałych obiektach, a także ułatwi pracę zespołowi teatru. Inwestycja jest finansowana ze środków Samorządu Województwa Pomorskiego, przy współfinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Planowany termin zakończenia prac i ponownego otwarcia sceny to przełom 2019 i 2020 roku.
W drugiej połowie 2019 roku Teatr Wybrzeże przystąpi do realizacji ostatniego etapu przedsięwzięcia tj. modernizacji Dużej Sceny Teatru. W ramach tego zadania wykonana zostanie kompleksowa przebudowa foyer - strefa wejściowa, toalety, strefa kas i szatni, zlikwidowana zostanie antresola - na piętro prowadzić będą efektowne schody oraz winda. Przebudowany zostanie układ widowni – zlikwidowane zostaną balkony, a zastosowane przewyższenie zapewni optymalną widoczność ze wszystkich 342 miejsc. Dla usprawnienia komunikacji przebudowane zostaną także wejścia boczne do budynku. Dzięki zastosowaniu rozwiązań termomodernizacyjnych, w tym wymianie fasady szklanej od strony Targu Węglowego, a także wprowadzeniu klimatyzacji znacznie zwiększy się komfort cieplny w obiekcie. Inwestycja będzie finansowana ze środków Samorządu Województwa Pomorskiego. Planowany termin zakończenia tych prac to koniec 2021 roku.
WYBRZEŻE SZTUKI
W dniach 8 - 16 września trwała jubileuszowa 10. edycja naszego przeglądu Wybrzeże Sztuki. W jego ramach zaprezentowaliśmy z powodzeniem premierę TROJANEK Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty, spektakl MURZYNI WE FLORENCJI Vedrany Rudan w reżyserii Iwony Kempy z Teatru Nowego Proxima, POD PRESJĄ wg scenariusza i w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego, ZAPISKI Z WYGNANIA Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia, PRZEBUDZENIE WIOSNY Franka Wedekinda w reżyserii Kuby Kowalskiego z Teatru Studyjnego Szkoły Filmowej, BELLA FIGURA Yasminy Rezy w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego oraz ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego w reżyserii Adama Orzechowskiego. Frekwencja na wszystkich przedstawieniach wyniosła sto procent! Przegląd spotkał się ze znakomitym przyjęciem krytyki teatralnej:
„Gdyby szukać wspólnego mianownika dla tegorocznego Wybrzeża Sztuki, z pewnością wskazać by wypadało koncentrację na losie kobiet niezrozumianych i porzuconych, niemieszczących się w ramach społecznych oczekiwań, hańbionych, upokarzanych i cierpiących. Dopiero na tle ich dramatu rozgrywają się dramaty całych społeczności. Skromnie, ale treściwie - tak najkrócej można by podsumować mijającą, dziesiątą edycję Wybrzeża Sztuki - wydarzenia, które decyzją dyrekcji Teatru Wybrzeże nie pretenduje do miana festiwalu i jest przeglądem bieżącej polskiej dramaturgii oraz próbą uchwycenia pulsu teatru, który wywołuje emocje, polemiki i jest szeroko komentowany w kraju.”
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
„Jubileuszowa edycja okazała się jedną z ciekawszych, festiwalowych propozycji tego roku na Pomorzu.”
Wiktoria Formella, Nowa Siła Krytyczna
10. JUBILEUSZOWY SEZON SCENY LETNIEJ
Podczas wakacyjnych miesięcy na Scenie Letniej z powodzeniem zaprezentowaliśmy premierę spektaklu DAMY I HUZARY albo Play Fredro w reżyserii Adama Orzechowskiego oraz RANDKĘ Z FEMINISTĄ, SEANS, RESET, WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU, RAJ DLA OPORNYCH oraz LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI. Nasze spektakle obejrzało 14 tysięcy widzów!
Ponadto z okazji jubileuszu 18 sierpnia odbyło się uroczyste podsumowanie 10-lecia działalności Sceny Letniej Teatru Wybrzeże w Faktorii Kultury. Podczas gali Burmistrz Miasta Pruszcz Gdański, Janusz Wróbel uhonorował artystów, którzy najbardziej zaangażowali się w tworzenie wydarzeń kulturalnych na przestrzeni 10 lat działalności. Oficjalne podziękowania oraz dyplomy otrzymali: Adam Orzechowski, Joanna Kreft-Baka, Anna Kociarz, Marzena Nieczuja Urbańska, Jarosław Tyrański, Marek Tynda, Piotr Łukawski, Piotr Chys i Robert Ninkiewicz.
EDUKACJA
W minionym roku prowadziliśmy niezwykle intensywną działalność edukacyjną: zorganizowaliśmy m.in. 41 warsztatów do spektakli, a także 53 Lekcje Teatralne, 138 tur Zwiedzania Teatru, 7 Lekcji Dramatu. W tym roku udostępniliśmy także 35 tur aż dwóch autorskich Escape Room’ów – ZAGINIONYCH REKWIZYTÓW oraz PRZESIEDLEŃCÓW. We wszystkich 301 działaniach edukacyjnych uczestniczyło blisko 6 tysięcy osób!
INNE WYDARZENIA
Od 29 stycznia do 11 lutego trwały Ferie w Teatrze Wybrzeże, w ramach których odbyło się 6 lekcji teatralnych, 13 tur zwiedzania teatru oraz kolejna edycja Rodzica w Teatrze. W wydarzeniach wzięło udział ponad 400 osób! Zajęcia poprowadzili Piotr Piniecki oraz Weronika Łucyk.
W zeszłym roku zorganizowaliśmy 8 edycji Rodzica w Teatrze, inicjatywy skierowanej do rodziców, którzy wcześniej ze względu na konieczność opieki nad małymi dziećmi nie mogli wybrać się do teatru. Z naszej oferty skorzystało około 150 osób.
Teatr Wybrzeże w roku 2018 wziął udział w kolejnej edycji Programu KULTURA DOSTĘPNA. W ramach realizacji tego projektu w minionym roku zaprezentowaliśmy 5 spektakli z tłumaczeniem na język migowy dla osób niesłyszących i niedosłyszących, oraz audiodeskrypcją dla osób niewidzących i niedowidzących. Pokazom towarzyszyły warsztaty do spektakli. Udział w projekcie wzięło ponad 500 osób.
W 2018 roku w ramach projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu odbyły się czytania sztuk: NIEZNOŚNIE DŁUGIE OBJĘCIA Iwana Wyrypajewa, WYDARZENIA Davida Greiga, FANTAZJA NA CHÓR. KONCERT DLA DYRYGENTA W POSZUKIWANIU ORKIESTRY Gerta Jonkego, ERNELLA Z WIZYTĄ U WOLFÓW Szabolcsa Hajdu, PRZEJŚCIE Rezy de Wet. Udział w czytaniach wzięło około 300 osób.
Prapremierze spektaklu BELLA FIGURA towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu Autorzy naszych plakatów WIESŁAW WAŁKUSKI. FIGURY PIĘKNE. I NIEPIĘKNE TEŻ.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 23, 24 i 25 marca po raz 12. zorganizowaliśmy Drzwi Otwarte w Teatrze Wybrzeże. W ich ramach odbyły się 43 wydarzenia m.in. zwiedzanie Dużej Sceny, gry terenowe, czytanie bajki SZELMOSTWA LISA WITALISA, Escape Room i szybkie kursy specjalizacji teatralnych. W 12. edycji Drzwi Otwartych uczestniczyło niemal tysiąc widzów.
12 maja Teatr Wybrzeże uczestniczył w akcji BILET ZA GROSZE w ramach, której bilet na spektakl MAPA I TERYTORIUM prezentowany 18 maja kosztował jedynie 300 groszy! Organizatorem akcji było Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
W dniach 14-20 maja odbyła się 9. edycja Festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY, którego współorganizatorem był Teatr Wybrzeże. W ramach Festiwalu zaprezentowaliśmy MAPĘ I TERYTORIUM w reżyserii Eweliny Marciniak, OSTATNIĄ TAŚMĘ w reżyserii Jarosława Freta z Teatru ZAR oraz DZIADY. NOC DRUGĄ w reżyserii Piotra Tomaszuka z Teatru Wierszalin.
W kwietniu i maju trwała w naszym Teatrze WIELKA ZBIÓRKA KSIĄŻEK organizowana przez Fundację Zaczytani.org, w wyniku której zebraliśmy aż 14 kartonów książek, które trafiły do bibliotek w szpitalach.
Premierom RESETU i ŚWIĘTA WINKELRIDA. REWII NARODOWEJ towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu Autorzy naszych plakatów ŚWIĘTO PLAKATU MIROSŁAW ADAMCZYK plakaty różne RESET.
W dniach 25 sierpnia - 1 września trwał VII Festiwal Teatru Dokumentalnego i Rezydencja Artystyczna Sopot Non-Fiction 2018. Podczas Festiwalu reżyserzy, dramaturdzy i aktorzy pracowali nad projektami teatralnymi do których bazą były reportaże, wywiady, artykuły prasowe i inne materiały dokumentalne. Ich pracę zakończył Maraton Non-Fiction - dwudniowy pokaz w formule work in progress. Podczas tegorocznej edycji Sopot Non-Fiction zaprezentowano również m.in. NIEWAŻKOŚĆ Wojciecha Farugi, SPRZEDAM Szymona Kaczmarka i NO MORE TEARS Iwo Vedrala.
Od 19 do 21 października trwały Drzwi Otwarte Starej Apteki. W trakcie trzech dni poprowadziliśmy 22 tury zwiedzania nowej sceny. Z dumą informujemy, że odwiedziło nas blisko tysiąc osób!
W dniach świętowania Stulecia Polskiej Niepodległości, ale także naszego Wybrzeżowego Święta – pierwszej premiery nowej sceny Starej Apteki, w jej właśnie przestrzeniach pokazaliśmy pierwszą odsłonę Kajowego Polski portretu własnego – 90 plakatów z serii Plakat-Polska: Ryszarda Kai PÓŁ POLSKI.
W dniach 11-20 listopada odbył się przegląd ...DO POLSKI, czyli prezentacja naszych wybrzeżowych spektakli związanych ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. W ramach przeglądu zaprezentowaliśmy znakomicie przyjętą przez publiczność i krytykę teatralną prapremierę RUSKICH, a także ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIĘ NARODOWĄ, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY, WILLKOMMEN W ZOPPOTACH, PRZEDWIOŚNIE, URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA oraz BRONIEWSKIEGO.
28 listopada we foyer głównym Dużej Sceny Teatru Wybrzeże odbył się wernisaż wystawy HALINA SŁOJEWSKA. PORTRETY SCENICZNE. PORTRETY PRYWATNE poświęconej wybitnej aktorce naszego teatru.
10 grudnia Teatr Wybrzeże zainaugurował Receptę w Starej Aptece, cykl spotkań na nowo otwartej scenie, które odbywają się od grudnia do czerwca, w każdy drugi poniedziałek miesiąca. Gościem pierwszego spotkania był Jacek Hugo-Bader, jeden z najciekawszych polskich reporterów. Spotkanie poprowadził dramaturg Teatru Wybrzeże, Michał Kurkowski. Fragment książki SKUCHA przeczytał Cezary Rybiński.
Uprzejmie informujemy, że w dniach 24-25.12 kasy biletowe będą nieczynne. 26 grudnia kasa w Gdańsku będzie otwarta na dwie godziny przed rozpoczęciem spektaklu. Kasa w Sopocie będzie zamknięta.
15 grudnia wyruszyliśmy w podróż pociągiem po teatralnych przestrzeniach. Konduktor na wstępie ogłosił, że jesteśmy spóźnieni i nikt na nas nie czeka. Bo w Europie nikt już na nikogo nie czeka. Pociąg nie zatrzymuje się na żadnej stacji i nie wiadomo, dokąd jedzie.
Zapraszamy do spędzenia wyjątkowego wieczoru sylwestrowego w Teatrze Wybrzeże! Na naszych widzów czeka niezapomniany czas w pięknych przestrzeniach Teatru z towarzyszeniem muzyki na żywo. Na Dużej Scenie, w tym szczególnym dniu dwukrotnie zaprezentujemy „Wszystko szwindel”. Na Scenie Kameralnej zagramy „Szklaną menażerię”.